Nekromanti Magiker i rustning

Ymir

Liten kantbaron
Magi kan vara ganska mäktigt i Eon, om man optar sin magiker lite, effekter som Blödning, Blixt, Döda, Teleportera och Skärpa kan vara väldigt, väldigt användbara i en strid (lägg en enkel areaeffekt på Blixt tex så har du en riktigt grym teamplayer-magiker som kan nöta ned flera motståndare. Eller pröva en Döda med areaeffekt, kasta på en klump av fiender och hoppas på Ob-effekten när de slår sina dödsslag med 1-2T6). Mycket magi gör skada som ignorerar rustningar och går rakt på Trauma/Smärta/Blödnings-kolumnerna; i synnerhet Smärta kan vända en strid då fienden väldigt fort får höga svårighet av smärtan. De primära begränsande faktorerna för magiker i Eon är snarare:

- En magiker behöver hög i minst två, ofta fyra, färdigheter för att vara bra på magi, dett gör att hen inte kan vara lika bra på andra saker; men det går givetvis att opta både Besvärjelse och Svärd, på bekostnad av andra färdigheter.

- Besvärjelser i Eon går alltid igenom sist i rundan, detta gör att alla som försöker skjuta/slå magikern får göra det först.

- En magiker som tar skada under pågående kastande av en besvärjelse riskerar att drabbas av Okontrollerad Dissipation, vilket är väldigt farligt, och även Kontrollerad dissipation tar tid att utföra.

- En magiker kan förvisso väva besvärjelser samtidigt som han attackerar eller försvarar sig med en sköld eller ett vapen, men detta är väldigt väldigt svårt, varvid man ofta måste förenkla besvärjelserna genom att göra dem svagare.

solvebring

Superhero
Utan att ha läst övriga inlägg i detalj så handlar det ju om att magi är mäktigt och att magiker riskerar att bli fett överlägsna om de dessutom kan ta mycket stryk.

Förslag från min sida är kontrollslag i stil med vad anth föreslagit eller att man helt enkelt låter rustningen kvalitet/ABS/effekt reducera besvärjelsernas kvalitet/effekt. Kanske kostar det mycket mer mana eller dylikt ju mer rustad man är för att »stålet stör energin» eller något annat flummigt men väl godtagbart för den speltekniska balansen.

Purgatid

Warrior
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Ymir said:
Magi kan vara ganska mäktigt i Eon

...

De primära begränsande faktorerna för magiker i Eon är snarar...
Jo, men det gör dem ungefär lika mäktiga som en rollperson som inte är magiker. Husreglar man inte magin är den begränsad av risken att rulla två sexor och därmed paja hela besvärjelsen. Även om man kör med att minst tre tärningar måste vara sexor för att fumla till det rejält, så måste man börja disspera kontrollerat och ha sig.

En magiker med en tre fyra alstra och besvärjelse på 20, och med en hög effekter är förvisso mäktig. Men det är en krigare med en hög vapenfärdigheter på 20 och en bunt tekniker också. Visserligen inte lika mångsidig som magikern, men han dominerar vid konflikter på ett helt annat vis.

En lönnmördare med smyga, gömma, armborst,tekniken lönnmord, och växtlära på 20 kan ta ihjäl i stort sett vem som helst som inte gömmer sig inne i en borg, och även då är de inte helt säkra om lönnmördaren placerat 20 i förklädnad.

EON är fint balanserat på det viset att magi inte stegrar till tramsiga nivåer bara för att karaktärerna blir bättre. Det mesta av magin skalar i ungefär samma takt som övriga färdigheter, och det är en av anledningarna till att jag tror att man inte behöver förbjuda magiker i EON att ha rustning. Visst kan magi vara förjädra bra om man tänker till lite, men det är sant för väldigt många färdigheter i EON.

Ymir

Liten kantbaron
Ja, du har rätt. Den centrala anledningen att magiker inte behövas begränsas av artificiella förbud mot rustningar i Eon är hur systemet skalar, och att hela settingen är designad på ett sådant sätt att man aldrig når nivåer där man kan färdas till andra världar, blasta bort folk ur existensen och trolla fram varelser ur ingenting.

Zorbeltuss

Hero
Finns olika sätt att göra som kommit fram, mitt sätt skulle väl vara att man måste deklarera i förväg vilken magi man tänker använda (inte nödvändigtvis högt, utan bara skriva en lapp och lägga fram den så att själva lappen är synlig), beroende på rustning och magi kan det ta flera turer, när ens magi dyker upp måste man använda den även om den taktiska situationen gort den sämmre.

/Luna Lovegood

Troberg

Sinister eater
Låt magin vara tydligt synlig, med blixtar, dunder, gnistor och lysande auror. Det sätter ett stort jäkla bullseye på magikerna, och ser till att de blir första målet att slå ut. Problem solved.

.113

Swashbuckler
Jag tänker så här: Varför måste det vara balancerat? Varför kan inte magiker få använda rustning, för att det blir obalancerat och alla skulle köra dem då? Och? Då får väl spelledaren skicka på dom magikerjägare med armour piercing pilar och antimagi runor som gör dem immuna. Lite oschysst kanske men bara för att man tillåter en klass vara mäktigare än en annan så innebär det inte att det är dumt, orättvist eller något annat egentligen.

För ärligt talat, alla (vågar ta i så pass att jag säger alla) rollspel med begränsningar på magiker för att magiker är mäktiga, är ändå inte balanserade.

Det är egentligen samma princip som att inte tillåta t.ex. tvåhandsvapen för att de gör mycket mer skada än enhandsvapen så det är orättvist om någon vill köra med enhandsvapen.

För det blir ju alltid så när man jämför, barbaren hugger hårdare, tjuven hugger smartare, magikern dödar grupper osv.. Går alltid jämföra, då blir det "orättvist" och "obalancerat".

Nä, jag tycker man enkelt kan tillåta så kallade orättvisor bara man ser till att alla har kul. Och gillar man inte att hela gruppen valde magiker enbart för att powergamea (Skulle ju kunna vara ett coolt grupptema också bara annars) så kan man ta ett snack med dem, säga att man inte tycker om den sortens spel men man behöver inte säga bestämt nej om man inte gillar att begränsa det så heller. Men då kan man å andra sidan köra, den som med i leken är den får leken tåla. Det är då man tar fram arsenalet av antimagi föremål, magikerjägare och liknande.

Det som man ska tänka på när det gäller rättvisa är istället hur man behandlar spelarna, så att inte den där magikern i rustning jämt får främsta rollen, utan alla andra får möjligheten att skina också.

Tänk, t.ex. Sagan om ringen, gruppen som beger sig av är knappast jämnlik, nu har Gandalf ingen rustning iofs, men det är ett bra exempel på en stor grupp med olika möjligheter där alla får sin plats att vara främst, trots att halva gruppen är hober som inte är speciellt bra på att slåss. Anpassa äventyren efter gruppen helt enkelt

Måns Bredelius

Veteran
asså, om ett spel är obalanserat är det sista man tänker på (eller bryr sig om). Jag alla fall.

Typ, oj i denna rollspels värld skulle det vara jätte coolt att testa lira en restaurang ägare som kan kampkonster. En av mina sämsta rollfigurer som vart den roligaste att spela.

(ja det var kinesisk kung fu film som inspirerade mig).

Jag tycker inte rollspel handlar om att vinna eller vara bäst. var av obalans inte spelar någon roll. Sen är det hur kul som helst att nita skurkar fast man är en svag mes.

Låt magiker ha rustning!