Nekromanti Magiker i Soldarn

Brecardo

Veteran
Jag undrar hur stor del av befolkningen i Mundana som är magiker. 1 på 1000, 1 på 5000 eller 1 på 100? Jag antar att värdet varierar från land till land men någon som har någon form av uppskattning på ett snittvärde?

Jag är särskilt intresserad av förhållanderna i Soldarn som inte har någon akademi men som tydligen ändå har/har haft hovmagiker. Hur ser folk i Soldarn på en magiker? Med misstro, respekt, fruktan eller lite av av varje?

Tacksam för alla era synpunkter.

Duddmannen

Hero
Magikunniga i Soldarn

Jag undrar hur stor del av befolkningen i Mundana som är magiker.
Det beror på vad du menar med "magiker". Om man talar om sådana personer som är utbildade, skolade personer. Sådana som studerat magi hos en lärare och fått tillgång till magisk litteratur och sånt så är det kanske en på tusen.

Men om man menar personer som kan någon form av magi över huvud taget så blir siffran något högre, kanske så många som en på hundra.

Hur ser folk i Soldarn på en magiker?
Fruktan, eller åtminstone misstro borde vara det vanligaste bland vanligt folk. I mer utbildade kretsar, där kunskapen om magi och magins natur, kanske bara med visst intresse. Beroende på VEM den magikunnige är tillkommer säkert också olika nivåer av respekt.

Exempel: Så här ser bönderna i landskapet på några magikunniga individer i trakten.
Bonden Tors - misstro
Trälen Sumpfot - fruktan
Smeden Jorvik - misstro men med viss respekt
Baron Lots son Sverke - fruktan och respekt

/Duddmannen

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Exempel

Både Consaber och Thalamur har en magiker per 6666 + 2/3 invånare

I Soldarns fall så skulle det bli någonstans emellan 9-10 magiker.
Lite få kanske, men befolkningssiffrorna i soldarn har ju alltid varit knasiga.

Hänvisning om Soldarns kanske lite knasiga demografi.

I min spelgrupp så har vi tiodubblat befolkningssiffrorna i Soldarn, Asharien, Drunok, bland tirakerna och säkert något land till. (Observerar att städerna behåller sin befolkningstäthet. Tiodubblingen avser att befolka landsbygden)
Skulle man göra så får Soldarn (förutsatt att Consabers och Thalamurs troligtvis ganska höga magikertäthet gäller) ca 90-100 magiker.
En roligare siffra kanske? :gremsmile:

/Naug, tycker till om demografi

Brecardo

Veteran
Re: Magikunniga i Soldarn

Det beror på vad du menar med "magiker". Om man talar om sådana personer som är utbildade, skolade personer. Sådana som studerat magi hos en lärare och fått tillgång till magisk litteratur och sånt så är det kanske en på tusen.
Jepp, precis sådana personer menar jag. Siffran en på tusen är också vad jag tänkt mig. Det vill säga i "magifattiga" länder, länder med akademier borde rimligtvis ha en något högre siffra, eller?

För övrigt verkar vi ha samma uppfattning i ämnet, det måste dock finnas någon mer där ute som har andra eller fler synpunkter. Dela dem med mig, lite fräscha ideér är aldrig fel.

Har t.ex. Soldarns nuvarande kung en hovmagiker?

Hör av er!

rax

Swordsman
I den här gamla tråden diskuteras egentligen Legio Colonan i Consaber men man kan utläsa en hel del ur infon (tycker jag).
För sakens skull kan vi höja antalet magikunniga i Consaber till strax under 1000 (alltså inräknat alla som har något litet hum om magi), men om jag inte missminner mig har Consaber över en miljon invånare? Isf får vi proportionerna ca 1 på 1000, men då räknar vi som sagt också med alla som har någon magifärdighet öht. Märk väl att detta också är ett land m ganska hög tolerans för magiker och en väletablerad magikerorganisation.

Rimligtvis har Soldarn det något mera knapert på magikersidan - 1 på 5000 tycker inte jag verkar orimligt.

/Rax, tycker inte om när det lurar magiker bakom varje buske

Brecardo

Veteran
Re: Exempel

Både Consaber och Thalamur har en magiker per 6666 + 2/3 invånare
Det lät inte mycket, var står det? (Med en sådan siffra antar jag att det står i någon modul).
Om jag inte missminner mig har väl både Consaber och Thalamur magikerakademier? Det borde ju i så fall inebära kanske en magiker per 10000 invånare i Soldarn.

Duddmannen

Hero
Magikunniga i världen

länder med akademier borde rimligtvis ha en något högre siffra, eller?
Inte nödvändigtvis. Att studera på en akademi kan vara dyrt. Borde vara dyrt i alla fall. Detta medför att det troligtvis bara är de rikare familjerna som har råd att skicka sina söner (eller döttrar) till en sådan skola. Andelen rika familjer i förhållande till folkmängden kan vara nästan densamma i de flesta länderna. Troligtvis är siffran en på tusen korrekt för de flesta av mundanas länder.

/Duddmannen

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Siffror, nuffror och grejer

Siffrorna kommer ifrån Geografica Mundana samt Mystik och Magi

I Mystik och magi så kan man utröna att Legio Colonan har 300 medlemmar. Nu befinner sig Legio Colonan inte endast i Consaber men merparten gör det. Dom som inte befinner sig i Consaber kompenseras med lite byhäxor och De draktroendes druider.
Consaber har en befolkning på ca 2.000.000 invånare.

2.000.000 / 300 = 6666 + 2/3

Thakaltribunalerna har enligt Thalamur ca 600 medlemmar, och Thalamur har en befolkning på ca 4.000.000 invånare. Mängden magiker i Thalamur som inte är medlemmar i Thakalatribunalerna torde vara lägre än mängden magiker i Consaber som inte är med i Legio Colonan, p.ga. hur hårt reglerat magi är i Thalamur. Det är trots allt endast till för dom privilegierade.

Beräkningen är samma som ovan fast med dubbelt så stora siffror.
4.000.000 / 600 = 6666 + 2/3

"Om jag inte missminner mig har väl både Consaber och Thalamur magikerakademier? Det borde ju i så fall inebära kanske en magiker per 10000 invånare i Soldarn."

Helt korrekt. En magiker per 10.000 låter som en bra siffra i mina öron. Om man tiodubblar befolkningsmängden (så att det finns några bönder som kan föda städerna eller förövrigt hålla landet igång :gremwink: ) så kommer man sluta på ca 62 magiker i Soldarn. Jag ser gärna att magiker gärna är ganska exklusiva och håller en relativt god gemenskap sig själv emellan, så en siffra på 62 i Soldarna tycker jag låter jag myspysig. :gremsmile:

/Naug

Re: Siffror, nuffror och grejer

I mitt Mundana landar nog siffran ungefär vid 1 på 10000 också...men i stort sett alla hänger på akademierna, så där syns det ju inte att de är ovanliga.

Vi spelar iofs med väldigt lite magi, både i personer och föremål.

Ceram

Hero
Magikunniga i mitt Soldarn

I mitt Soldarn finns det fyra sorter magiker om man räknar bort alv- och dvärgmagiker:

Adelsmän som utbildat sig till magiker, ofta på en akademi i Chadarians hopp. Dessa finns det ett par stycken per hertigdöme och några i städerna. Dessa är ofta mäktiga världsligt, även om de inte är lysande magiker, tack vare sitt adelsinflyande. Dessa magiker bemöts ofta med ännu större respekt än övriga adelsmän.

Borgare som är magiker och säljer sina tjänster som alkemister, helare eller något annat liknande. Det finns ett fåtal av dessa i de större städerna. Dessa ses ofta på med misstänksamma ögon.

Bönder eller egendomslösa som fungerar som primitivamagiker ute på landsbyggden. deras antal är okänt med de håller sig ofta borta från folk eller fungerar som kloka gummor eller liknande. De primitiva magikerna är ofta fruktade och få människor vågar visa att de uppsäker dem för hjälp med sina problem.

Den sista gruppen är de resande magikerna som färdas mellan länder av sina helt egna anledningar. Deras antal varierar krafting men det finn sällan fler än 10 utlänska magiker i Soldarn.

Soldarn är alltså inget magiker tätt land.

/Tobbe... som vill anlägga mindre magikerskolor i Trollhem och Daan Hammal...