Jag har ett magisystem som tillåter spelaren att göra lite vad som helst. Det går ut på att magikerspelaren skriver ner vad trollformeln ska uträtta på ett papper och lämnar till SL som beskriver vad som händer. Tanken är att eftersom det tar tid att skriva en formel så utförs det inte så ofta och att för SL ger den skrivna formeln utrymme att misstolka effekten (och på så vis kränga spelet i föredragen riktning). Jag tror att systemet leder till att magi mest används för att knyta upp knutar i storyn så att berättelsen kan fortsätta.
Till exempel kan man tala med döda när man redan gjort sig osams med alla levande informationskällor, man kan låsa upp en dörr när man redan misslyckats med att dyrka upp den, man kan teleportera sig till målet när redan andra transportmöjligheter uttömts.
Ett problem jag upplever med detta är att SL och magikern kanske får lite för stort inflytande över spelet. Så jag behöver någon annan trevlig nytta med systemet för att det ska vara värt det. Då slog det mig att magikern kan få vara krönikör! Om kravet för att en formel ska vara giltig är att den ska beskriva läget nyss, läget nu samt önskad framtid så tar det ännu lite längre att trolla och man kan spara alla gamla formler i en bunt - som faktiskt tjänar som krönika över spelet.
Vad tror ni om detta? Kan det fungera? Min förhoppning är att magi ska kännas övernaturligt, och inte bara vara färdigheter med magimarkör, samt att magin till trots ska det vara snabbare och mer praktiskt att vara icke-magisk yrkesman. En tjuv ska hinna dyrka och slå tärning innan trollkarlen tagit över med sin automatiska superförmåga.
I litteraturen brukar magiker vara sena med att trolla, av olika svepskäl, mest för att Gandalf inte ska ta över helt, samtidigt som alla vet att han besitter stor makt när han väl kommer till skott. I och med att det är SL som beskriver effekten finns det ett mått av fara med att bruka magi. Också, tror jag, att det är roligt med magi som inte är kategoriserad och möjlig att skräddarsy för varje given situation.
Till exempel kan man tala med döda när man redan gjort sig osams med alla levande informationskällor, man kan låsa upp en dörr när man redan misslyckats med att dyrka upp den, man kan teleportera sig till målet när redan andra transportmöjligheter uttömts.
Ett problem jag upplever med detta är att SL och magikern kanske får lite för stort inflytande över spelet. Så jag behöver någon annan trevlig nytta med systemet för att det ska vara värt det. Då slog det mig att magikern kan få vara krönikör! Om kravet för att en formel ska vara giltig är att den ska beskriva läget nyss, läget nu samt önskad framtid så tar det ännu lite längre att trolla och man kan spara alla gamla formler i en bunt - som faktiskt tjänar som krönika över spelet.
Vad tror ni om detta? Kan det fungera? Min förhoppning är att magi ska kännas övernaturligt, och inte bara vara färdigheter med magimarkör, samt att magin till trots ska det vara snabbare och mer praktiskt att vara icke-magisk yrkesman. En tjuv ska hinna dyrka och slå tärning innan trollkarlen tagit över med sin automatiska superförmåga.
I litteraturen brukar magiker vara sena med att trolla, av olika svepskäl, mest för att Gandalf inte ska ta över helt, samtidigt som alla vet att han besitter stor makt när han väl kommer till skott. I och med att det är SL som beskriver effekten finns det ett mått av fara med att bruka magi. Också, tror jag, att det är roligt med magi som inte är kategoriserad och möjlig att skräddarsy för varje given situation.