Nekromanti Magiker och mattematik

Ezping Orm

Hero
Re: Talbas 12 [ot] kan dock användas i Mundana

Ja, de delar ju in dygnet i timmar precis som vi. Kanske ett coloniskt påfund?
Gör dom? Vart står det?

Jag fick för mig att de flesta mundanaiter bara använde "vakter", "glas" och i viss mån minuter.. Men jag kan minnas fel.

Helmgast

Det har du nog rätt i, men glas är halvtimme, så talbas 12 spökar nog iallafall.

// avatarex, hittar just på att forianerna räknar med timmar och inte glas

Snurgla

Veteran
Re: Matte vs. M&M...

En annan intressant sak är vilken ekonomisk teori köpmän arbetar efter, eftersom detta får stora efterverkningar på samhället i stort. Min gissning är en merkantilistisk teori, eftersom den politiska strukturen är feodal. Problemet med detta är att företeelsen inflation saknade förklaringsmodell, vilket fick stora konsekvenser.

Förvisso är Adam Smiths teorier från 1600-talet i vår värld, men hur ser det egentligen ut i Mundana? Synpunkter?

Alharra

Warrior

"ag fick för mig att de flesta mundanaiter bara använde "vakter", "glas" och i viss mån minuter.. "

Det är bara astrologer och matematiker som använder sig av minuter och sekunder.

Dygnet delas in i sex vakter, och varje vakt är fyra timmar eller åtta glas.

Timmar existerar överhuvudtaget inte.

Alharra

Warrior

De delade in dagen i 12 timmar, och natten i 12.
Korrekt, korrekt, my bad.

Att slå ihop hur många fingerleder det finns på fyra fingrar och hur många fingrar det finns på en hand är för mig helt ologiskt.
Hör du, att räkna hur många fingrar det finns på en hand och göra talbasen 5 är faktiskt inte så ovanligt. Dock är det ju rätt så mycket vanligare med båda händerna, men det finns en hel del historiska kulturer som arbetade med talbasen 5. För övrigt kan nämnas att mayaindianerna hade talbasen 20, efter antal fingrar och antal tår!

Det där med lederna då. Det är i och för sig bara en teori, och den går i detalj ut på att man räknade på de fyra första fingrarna (vik in tummen under de andra fingrarna) och räkna med den andra handens fingrar, när man använt alla fem fingrarna får man summan sextio. Men, men det finns andra teorier med. Många andra, men det finns inte belägg för någon av dem heller. Det är bara det att den här teorin har ovanligt många förespråkare.

För övrigt så var det babylonierna som "kom på" det här med potenser. De hade tabeller med alla tal i kvadrat upp till 59, och i kubik upp till 32.

Carl Johan Ström

Swordsman
Re: Talbas 13 [ot]

Personligen föredrar jag talbaser som är primtal... :gremsmile:

Speciellt käck är bas 13 som så fint löser problemet i "Hitchhiker's Guide to the Galaxy", nämligen hur 9 x 6 = 42. (Alla vet ju att 13 är ett oturstal.)

MVH
CJS

Helmgast
Re: Talbas 42 [ot]

Talbas 2 används ju av datorer, och talbas 5 har används av många kulturer. Båda är primtal.

Men talbas 42 då? Nån som kan multiplikationstabellen med talbas 42 flytande? :gremwink: