Nekromanti Magiker

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
Jag ska göra en nybörjar magiker ganska snart och vill gärna ha tips på vilken magiväg, vilka apekt och så vidare.
Det ska vara en mäniska ingen klen Sanari eller ful Drezin utan en 18-24 årig magiker.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Gör en Semomantiker som är verksam i Kabalaorden, främst då Verus-akademien. Då kan du aldrig få lite med äventyrsuppslag.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Okej, nomotropi har alla magiker med klass, först och främst. Det är som ett måste :gremsmirk:.

Sen så rekommenderar jag 3 aspekter om du ska bli "sådär" på dem, 1 eller 2 aspekter om du ska bli bra på dessa och 5 aspekter eller mer om du vill bli en klåpare. Tänk på att du blir "sann magiker" om du bara har en aspekt och inte besitter färdigheten 'transformera'.

Inrikta dig huvudsakligen på ritual eller besvärjelser (eller bli en klåpare, som Maxander). Och tänk på att formaliserade besvärjelser är mer "status" än improviserade, om man bryr sig om sånt.

Vilken magiväg du väljer beror HELT på din kultur. Du kan inte vara Thalaskisk magiker i Consaber, du kan inte vara Sabrisk magiker i Asharien, osv...
Mitt tips är att slå upp Mystik & Magi och plöja igenom alla magivägar och sedan välja.

Men vad du än gör, gör inte mitt misstag som jag alltid lyckas med - kom ihåg färdigheten 'räkna'! :gremsmile:

Vad ska han vara för en snubbe förresten? Varifrån kommer han?

*nyfiken*

Och ett litet off-topic P.S.: Monstret som jag nämnde igår råkade (klockan tre på natten) morphas till ett äventyrsuppslag och sedan till ett äventyr, så jag lägger inte upp det på forumet ännu...
 

PubisFlarup

Veteran
Joined
5 Dec 2002
Messages
50
Location
Tidaholm
Skulle ju annars kunna vara medlem i något av legio colonan husen också... Angående Aspekter, ja du. Jag har alltid varit svag för eld (Pyrotropi). En aning uttjötat bara. Nomotropi är mäktig också och så får man inte glömma Termo och även Biotropi (som förmodligen är den mest användbara aspekten). Sedan så har jag alltid tyckt att det är coolare att ha formaliserade besvärjelser i stället för att hålla på och improvisera!
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Jo, 5+ aspekter blir klåpighet... Gjorde en gång en riktigt gammal magiker som kunda alstra alla aspekter som fanns....

Ne, men prova Kabalaorden, ganska intressant tycker jag. Och sen kan man gå och dricka kaffe och dom andra vet inte vad det är...
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Vad sägs om en ung Cirefalier? Lär honom typ biotropisk alstring, och ge honom några coola besvärjelser/ritualer, så blir han en fruktad :gremwink: helare! Nä men allvarligt talat så tycker jag att en sådan karaktär skulle vara riktigt rolig. Annars kan du ju testa att göra en RP som jag har: En Taup som har specialiserat sig på alkemi (bör ha sisådär 20-25 i färdigheten Alkemi) och livnär sig på att göra artefakter. En riktigt trevlig typ faktiskt. Han ska vara helt främmande för praktisk strid, men kommenterar gärna sina vänners 'dåliga' finter och liknande. Kort och gott en lärd man som kan Alkemi.

Mvh Victor...

...Som hoppas att din magiker blir en trevlig liten typ.
 

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
ataxatropi är ett måste geotropi är också bra (så du bl.a kan göra ne golem) en annan skojig aspekt äe pneumotropi (det är så roligt att flyga upp för bergsväggen när alla andra håller på och klätrar och faller ned (och skadar sig))

biotropi är VÄLDIGT bra att ha (och om du är girig kan du ta betalt för att hela dina medspelare)

och tillsist måste man ha nån aspekt som skadar och då finns det ju en del att välja på (ja själv brukar föredra fototropi)
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Eller ta samma team som min:
En Anante-gard konstnärlig Nekromantier! Han skapar vandöda konstverk, en uppsättning skelett som ringer i stadshusklockan, en staty av härskaren, gjord av kött som rör på sig, varför använda brons när man kan använda kött..
Spela honom som en exentrisk konstär, snarare en som magiker.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Själv håller jag också på med en magiker (min 2:a), av huset Avarine i Legio Colonan. Kombinationen av nomotropi, biotropi och fototropi funkade (och funkar fortfarande) ganska fint hos min första Rp.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,185
Location
Lunden, Göteborg
Jag har alltid varit svag för de kosmiska aspekterna Astro-, Helio-, och Selenotropi. Kombinera med astrologi och räkna så får du en riktigt intressant rollperson.
 

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
Hmm

Jag har ingen aning alls vad jag ska ha för kultur men jag börjar fundera på Asharien, han ska vaa ganska smart men ung så han har just blivit utexaminerad och är ute och får lite praktisk kunskap om magi etc.
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Jag har då alltid gillat magiker från Thakaltribunalen men om det är det bästa för en nybörjare ( som nyttjar magiker ) vet jag inte om det är så lämpligt. Fast ..... Annars så skulle jag föreslå en fristående magiker. Några aspekter som jag gillar är då de fyra primalkrafterna ( Eld, Jord, Luft, Vatten ) men jag gillar även foto, bio. Så det är några aspekter som jag rekomendera. Men detsvåra är ju hur du skall ha din person. Skall han bli mäktig ???, skall han vara till för slakt eller inom det politiska så det är ganska svårt att ge aspekter när man inte vet i vilken genre han skall gå.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Själv har jag altid gillat skototropi, har väll någo att göra med min lilla fetish för svart... Och för att det gör en intressant magiker som man inte har koll på om han verkligen är ond, god eller neutral...
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
Men vad du än gör, gör inte mitt misstag som jag alltid lyckas med - kom ihåg färdigheten 'räkna'!

aj då där gav du mig nåt att tänka på
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
varför gick du inte till experten?
namnet säger sig självt :gremsmirk:

nä allvraligt
vad för sorts magiker ska d ha?
vad är hans mål?
ska han bli som mina RP? :gremgrin:
hm.. kanske inte

jaja ett aspekt som dom flesta lär sig behärska är nog pyrotropi. Biotropi ligger nog också ganska bra till

magiväg.
min favorit är legio colnan. dom har mkt att välja på
annars kan du söka upp Nomarin, men han har nog inte tid med dig :gremcool:

(inte i någon bestämd ordning)
slutsatts: ta 2-4 aspekt bestäm dig för målet och välj en magiväg som har fäste i asharina
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Korrektion

"de fyra primalkrafterna ( Eld, Jord, Luft, Vatten )"

Fel, de fyra primalkrafterna excisterar inte. Däremot finns det tre: Kronotropi, Nomotropi och Ataxatropi. De du nämnde är Elementarkrafter.

Mvh Victor Palm...

...Som kan sin magi.
 
Top