Nekromanti Magiker

Mr Jacket

Veteran
Joined
28 Oct 2000
Messages
112
Location
Stockholm
Varje gång jag ska göra en magiker till Eon så kommer jag alltid till punkten: Hur många alstra färdigheter ska man ha och hur högt man ska ha i dom, om man är en dålig, hyfsad eller bra magiker?
Och vilka är knäppt att inte ha t.ex. ataxatropi?
 
G

Guest

Guest
Det räcker med en... speciellt om du är så rik att du kan köpa kongalerade filament... Åså får man ju lätare då oxå... Sedan vilka/vilken alstra färdighet du vill ha beror på vilken slags magiker du vill spela. Om du tex vill spela en illusionist så ska du ha fototropi och om du vill göra rörliga effekter så ska du ha ataxatropi. Kolla vilka effekter du vill använda med magikern och bestäm utifrån det vilka alstafärdigheter han ska ha...

Mvh Ezzy
 

Mr Jacket

Veteran
Joined
28 Oct 2000
Messages
112
Location
Stockholm
Men om man vill t.ex. göra en improviserad besvärjelse och man vill att offret ska behöva slå ett chockslag. Man använder alltså effekten chock men man vill att den ska ha räckvidden avstånd så man måste använda effekten avstånd villket betyder att man måste använda ataxatropi eftersom man inte kan transformera när man använder extemporation.

Blir det inte rätt jobbigt att vara extempratör i längden eftersom man måste kunna använda många olika alstra färdigheter för att få lite variation.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Varje gång jag ska göra en magiker till Eon så kommer jag alltid till punkten: Hur många alstra färdigheter ska man ha och hur högt man ska ha i dom, om man är en dålig, hyfsad eller bra magiker?"

Lagom mycket. En magiker bör ha Besvärjelse och Transformering, även om Teoretisk Magi, Alkemi och Ritual är bra komplement att ha. Därtill kommer en kasse Alstra-färdigheter.

En dålig magiker har omkring FC 8 i Alstra, en hyfsad har omkring FC 13 och en bra magiker har omkring FC 16. En bred magiker har mer än fem Alstra-färdigheter och en smal magiker har mindre än tre Alstra-färdigheter.

"Och vilka är knäppt att inte ha t.ex. ataxatropi?"

Detta avgörs bäst genom att titta igenom besvärjelserna och plocka ut de besvärjelser man vill ha. Lås inte upp dig för mycket på enskilda aspekter - har du Mystik&Magi kan du skapa egna besvärjelser som passar dina Alstra-färdigheter bättre men har samma effekt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Mr Jacket

Veteran
Joined
28 Oct 2000
Messages
112
Location
Stockholm
Krille det där med "Vilka är knäppt att inte ha ataxatropi"
lite felstavning jag menar är det inte ganska ovanligt och korkat att inte ha ataxatropi om man vill skapa egna besvärjelser eller improvisera.
Och föresten! Som magiker använder man ofta kongelat?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Har man mycket i transformering kan man ju använda alla aspekter utom teotropi och daimotropi. Om man inte har just alstrafärdigheten psykotropi så funkar ju inte heller den.

Satsa på transformering, teoretisk magi och besvärjelse. Lägg därtill valfri alstrafärdighet. Har man teoretisk magi så kan man ganska så lätt göra egna besvärjelser.

Har man alstrat t ex biotropi kan man genom att slå ett Ob4T6 slag mot transformering göra om alla dessa filament till fototropi och skjuta en blixt, som är en offensiv effekt, till skillnad mot biotropiska effekter.

Annars kan du ju testspela en bred magiker och jämföra med en specialicerad magiker.

Ps. Transformering funkar icke i improvisation, sorry Ds.

Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker, Bazirker och Mundanas avskum av alla former.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"lite felstavning jag menar är det inte ganska ovanligt och korkat att inte ha ataxatropi om man vill skapa egna besvärjelser eller improvisera."

Det går att transformera, så Ataxatropi är inte sådär jätteblodigt om man inte ska improvisera.

"Som magiker använder man ofta kongelat?"

Oja. Som studieobjekt, hårdvaluta och ibland även som kraftpaket till besvärjelser. De två första är dock vanligare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Mr Jacket

Veteran
Joined
28 Oct 2000
Messages
112
Location
Stockholm
Vad ska en bred magiker t.ex. en från Legio Colonan ha från början i alstra färdigheter (hur många) om han har framgångsrik kariär.
Och vad menar ni med "Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker,Bazirker och mundanas avskum av alla former". "jag är nämligen lite trögfattad om ni märkt det" men ni får gärna svara.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Vad ska en bred magiker t.ex. en från Legio Colonan ha från början i alstra färdigheter (hur många) om han har framgångsrik kariär."

Det är oerhört svårt att svara på, eftersom jag inte vet vilken slags magiker du vill ha. Det känns dock lite som att du går från fel ände.

Börja istället med att plocka fram en önskelista med besvärjelser som du vill ha. Titta på vilka Alstra-färdigheter du behöver för att använda dessa besvärjelser. Skaffa omkring FC 13-15 i samtliga dessa. Skaffa omkring FC 10-12 i ett par Alstra-färdigheter till som kan vara bra att ha. Skaffa slutligen så många besvärjelser du kan från önskelistan.

Nu borde du ha en hyfsat bra och bred magiker.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jo...

En magiker med FV 18 i Transformering, Alstra Nomo- eller Kronotropi samt besvärjelse kan använda i princip alla användbara besvärjelser till en magnitud av 4.

MVH - Lycan
 
G

Guest

Guest
Jo. Det är därför man bygger ett stort laboratorium och kastar in några assistenter och börjar kongalera filament mellan uppdragen. Det bästa en extempratör kan har en en vagnslast kongalerade filament.

Mvh Ezzy
 
G

Guest

Guest
"Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker,Bazirker och mundanas avskum av alla former"

Han menar att han vill slå ner dessa för att de förstörde livet för hans favorit karaktär.

Mvh Ezzy
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om man hade tänkt satsa på att kunna en Alstring plus Transformera och använda denna Alstring till allt kan det vara värt att notera vilka problem alstring av denna aspekt medför. Pneumotropi, geotropi, ataxatropi, nomotropi och kronotropi tillhör de "trevliga" aspekterna att alstra, eftersom man i stort sett alltid har tillgång till något att alstra från (nomotropi är nog lite mer att föredra än ataxatropi eftersom fummel med ataxatropi är lite jobbigare - å andra sidan används nog ataxatropi oftare). Som exempel på motsatsen har vi främst nekrotropi, men även de kosmiska krafterna och grundkrafterna kan vara lite jobbiga.

En annan sak att tänka på är att man inte kan transformera till psykotropi. Dock så är nog inte psykotropi så lysande att använda för generell alstring, eftersom man tar ett poäng långtidsutmattning för varje filament man alstrar.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Eller bli en besvärjare.

Man ska vara en heliomantiker. Har ni kollat på effekten "makt". Gör den provosorisk och ni är en gud för andra. /images/icons/wink.gif

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Jag rekomenderar

Transformering 15
Besvärjelse 15
Teor. Magi 10-15
Ritual 5-15
1-2 alstra färdigheter på 13-15
1-3 alstra färdigheter på 10
Samtliga övriga alstra på 5
+ lite läsa/skriva, ockultism och andra passande vanliga färdigheter...
Sen kan man ju runda av med 1-2 lämpliga stridsfärdigheter på en sisådär 10-12



/Bjorn
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Kronotropi är nog bäst. Aspekten i sej är bra, och så är den normalsvår att transformera till alla "mänskliga" aspekter.

Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker, Bazirker och Mundanas avskum av alla former.
 
Top