Nekromanti Magikerkampanjesaken jag jiddrade om förut

Lambi

Swordsman
Den är i full gång, och det går riktigt bra. Spelarna trivs, och jag (SL) trivs. De får groteska mängder erfarenhetspoäng, men de blir på inget sätt övermäktiga... ganska skumt faktiskt, trodde man skulle få lägga ner rätt fort...

Varje rollperson representerar en magiskola, och de är skolade av en man som lärt sig magi på egen hand. Han kan bara allmän magi.

År 610 e.O (dvs innan Vicotnic flamsade till det för hårt om jag inte minns helt fel) så försvann alla magiker och magikunniga... poff borta...
Då började en ny tideräkning, nu är det år 68 e.F. F som i Försvinnandet.

Alla rollpersonerna har helt egna besvärjelser som det själva får forska fram, snacka med Anders Åstrand eller Gnöm här på forumet om ni vill veta mer om någon specifik rollperson.
Exempel på besvärjelser:
Animism - Sömnblomma :gremcrazy:
Demonologi - Ge demonisk förmåga :gremmad:
Drakmagi - Eldkvast :gremblush:
Elementarmagi - blixtbukett :gremcool:
Häxkonster - Flugsvamparnas hämnd :gremooo:
Illusionism - WEEEEEEEEEEEEEEE! (aka knark) :gremtongue:
Mentalism - Neffs Lättfot (Neff är magikern)
Nekromanti - Själabränn :gremshocked:
Röstmagi - Eko :gremwink:
Stavmagi - Stav till torn
Symbolism - Linjen (en stopplinje)

Det är fruktansvärt roligt... Pröva gärna köra en kampanj på det här sättet... Det knäcker... JAO LEN! :gremgrin:

äny qvästiåns?

Magnus L

Hero
Årtal (OT)

År 610 e.O (dvs innan Vicotnic flamsade till det för hårt om jag inte minns helt fel)

Jepp..det var 613 e.O :gremlaugh:

Gnöm

Veteran
Re: Årtal (OT)

Som sagt mycket rolig kampanj. Ska smöra för spelledaren för att få lägre skolvärde på min nya formel: Flygande Torn.
Ni kan ana vad den gör av namnet och om ni läser exempelformeln på stavmagi :gremlaugh:

Smör: Du är en jättebra spelledare Per, som står ut med oss aningen högljudda spelare. Och jag ska försöka att inte sitta å knöggla ihop små pappersbitar när jag spelar. Eller pilla bort sudd från pennorna. Eller spilla Te på allas karaktärsblad. osv..

Men som sagt, en idee som rekommenderas till alla. Fast det lär ju knappast bli som våran naturligtvis. Få spelargrupper är sig lika. Tror jag iallafall. Har inte spelat i så många. :gremgrin:

Jag hade dessutom fördelen av att aldrig ha spelat DoD innan så jag hade ingen aning om vad stavmagiker hade för formler egentligen. Det hade säkert varit tråkigare för jag hade nog försökt göra något liknande.

Följande formler har jag forskat fram:
Bodivars Blå Eld: Stavmagikern får en blå flamma att blossa upp i änden på staven.

Andens Rådgivning: Stavmagikern slänger staven och frågar den om råd. Sättet den faller på och landingen tolkas till ett svar.

Stav till Stam: förvandlar staven till en knotig trästam.

Blodtörstig stav: även kallad blod och själar, åkallar demonen i staven med löften om blod och själar.

Virvlande stav: Stavmagikern får staven att börja virvla, vilket blockar mindre projektiler och ökar pareringsförmågan.

Förminska stav: Förminskar staven till en pinnes storlek.

Blixtspjut: Stavmagikern slungar staven mot sina fiender varpå den förvandlas till en åskvigg.
Skada: 2T4 + 1t4/E

Vettslag: Mystisk formel som ger stavmagikern förmågan att slå vett eller ovett i folk.

Kraftslag: Stavmagikern uttalar maktord och staven börjar glöda med ett vitt ljus. Nästa slag gör 1t4/E extra skada.
Varar i E/antal dagar eller nästa slag.

Själakött: Stavmagikern omvandlar själslig kraft till köttlsig läkning. Ger förmågan att ombandla E kraftpoäng till KP /SR. Dessa är dock uppbundna.

Stavsyn: Trollar fram ett öga på magikerns stav. Magikern kan välja att se genom ögat.

Ritualer:
Stav till Torn: Magikern dansar runt staven i 30 min och staven förvandlas till ett torn.

Göra ljusstav: Magikern gör en gör en ljusstav med förmågan att lysa som Bodivars blå eld. (Besläktad formel: Bodivars Blå eld)