Nekromanti Magikers grad

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
I min kampanj finns det alla möjliga olika magiker och av dessa finns det två stycken som har fått graderna magi domi och magi primus. Dessa är några av de mäktigaste graderna i Kabalaorden och jag vill gärna att de får sina egna besvärjelser nedskrivna eftersom de är viktiga för kampanjen.

Hur många besvärjelser och ritualer bör sådana magiker ligga på?
Hur höga magnituder kan de ha på sina besvärjelser och ritualer?
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
antal besvärjelser:
ca 10-15 enkla magnitud 1-2
ca 5-8 medelsvåra magnitud 2-4
ca 2-4 svåra magnitud 4-5

om det är ritualer istället så minska deras antal men äka magnituden. magnituden kan vara mellan 1-20 beroende på vilka aspekter, hur många aspekter, vilka risker som tas och så vidare.

Lijat - ritualer på magnitud 20 är inte alltid lifsfarliga.
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
När man skapr rollperson får man väl inte så många magnituder att köpa besvärgelser för? Eller har det ändrats i EonIII?

Eller är det så att slår man bara Magus deluxus får man besvärgelser motsvarande 3 normala rollpersoner ?
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
När man skapr rollperson får man väl inte så många magnituder att köpa besvärgelser för? Eller har det ändrats i EonIII?

Nej långt ifrån men jag anar att Lijat uppfattade det Enshadis inlägg som jag. Nämligen att det handlar om spelledarpersoner och då kan jag tänka mig att de ska få lite mer en en rollperson :gremlaugh:
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Åh.. förstås, spelledarpersoner har ju helt andra förutsättningar. I stand corrected.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag skulle enklare säga at dessa magiker har så mycket magnituder de kan eller vill ha utantilllärda, samt tillgång till en uppsjö av besvärjelser via sin akademis bibliotek (exempelvis alla besväjerlser i grundboken). Varför skulle de nöja sig med mindre?

/RD
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Hur många besvärjelser och ritualer bör sådana magiker ligga på?
Hur höga magnituder kan de ha på sina besvärjelser och ritualer?


Som RipperDoc skrev i sitt inlägg så har åtkomst till ungefär så mycket magi och så mäktig magi dom de vill ha.
Så frågan blir väl istället hur mäktig magi klarar de av.
Jag skulle säga att de har väl runt 20 i FV på sisådär 3-5 alstraaspekter plus besvärjelse, ritual, teoretisk magi (kanske inte så vidkommande just för tillfället) med mera. Låt det avgränsa hur mäktiga besvärjelser/ritualer de behärskar. I och för sig har de nog tillgång till mäktigare magi också men det är väl lite lönt att skriva ned dessa om de inte kommer eller kan använda dessa.

Enklast är det att bara skriva ner de viktigaste besvärjelesr/ritualer (de som magikerna använder mest) och sedan fylla ut de andra allteftersom behov uppstår.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
jag struntar i vad regelboken säger i den frågan och tillåter magiker att köpa besvärjelser för yrkesenheter.

men nu gällde frågan vilka besvärjelser några av dom bästa i kabalordern och dom är enligt mig på en nivå långt över den vanliga startkaraktären.

Lijat - gillar mäktiga magiker.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Men hur mäktiga i magnituder borde en besvärjelse kunna bli. Magnitud 4 gör ändå inte så mycket och ifall man ska göra ett eldklot som tänder eld på ett hus borde det ha magnitud ända upp till 8 kanske, eller ännu högre. Hur långt i magnituder kan en besvärjelse sträcka sig?

I boken Drakväktaren finns det en trollkvinna som slungar iväg en blixt som tar dö på fyra-fem pers. Något liknande skulle vara trevligt. :gremsmile:

En annan fråga: Kan man förbättra en formaliserad besvärjelse? Alltså ifall man vill att Fiat flamma (magnitud 1) istället för en eldlåga på handen ska vara ett inferno över hela armen (magnitud 3). Blir det en helt ny besväjelse som måste skapas om och nedtecknas, eller är det bara att öka svårigheten för Alstra och Besvärelse slaget?
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Blir det en helt ny besväjelse som måste skapas om och nedtecknas, eller är det bara att öka svårigheten för Alstra och Besvärelse slaget?

Det blir en ny besvärjelse som man måste göra från grunden.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
jag skulle inte våga använda besvärjelser av högre magnitud än 6 och det endast om jag hade ca 25 i fv.

skälvklart går det att använda vilken magnitud man vill men vid höga magnituder blri riskerna riktigt stora både risken för isslyckande och mislyckandets konsekvenser ökar.

en så enkel sak som att sätta eld på ett hus eller att döda några pers kan man hyra krigare till

Lijat - som inte vill att magiker ska bli portabla förstörelsemarskiner.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
jag skulle inte våga använda besvärjelser av högre magnitud än 6 och det endast om jag hade ca 25 i fv.

skälvklart går det att använda vilken magnitud man vill men vid höga magnituder blri riskerna riktigt stora både risken för isslyckande och mislyckandets konsekvenser ökar.


Med kongelerade filament blir det genast mindre riskfullt. Nackdelen är att de kostar en del.

Lijat - som inte vill att magiker ska bli portabla förstörelsemarskiner.

Det håller jag med om.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Hur många besvärjelser och ritualer bör sådana magiker ligga på?
Hur höga magnituder kan de ha på sina besvärjelser och ritualer?"


Tja, jag tror att det borde finnas åtminstone två klara stereotyper för magiker som nått så långt. Den första är mångsysslaren, som behärskar en uppsjö alstrafärdigheter och ett brett spektra av besvärjelser han finner användbara i allmänna situationer. Den andra är specialisten; hon vars magi är fokuserad på sitt yrkesområde och vars alstrafärdigheter i regel är färre, men av högre skicklighetsnivå.

Oavsett ens inriktning (och blandningar av dessa två typer är nog vanligt förekommande) är det i mina ögon viktigt att en magiker som nått så pass långt, och i synnerhet en som brukar egenhändigt skapade formler, har en personlig prägel på sin magi. I den kampanj vi kör finns det en hel del skickliga magiker, och det är om man betraktar effekten av deras magi helt uppenbart vilka som är vilka.

* Denelian idkar läkemagi och that's pretty much it.
* Orlik, raunernas överschaman, kör på skum drömmagi och sjuka, sinnesförvridande effekter av tid och rum.
* Moroga är, eller snarare var, eldkulemagiker och sulade blixtar i tid och otid (varefter han befanns knaprig och god med ketchup).
* Tearlach, en seg gammal léaram-vitalist, använder kongelat i tid och otid och älskar teleportering.
* Thizara, min rollperson, älskar subtilt storslagna effekter. De avger i regel ett dimmigt vitt sken under besvärjning, och vävs ofta dolt.
* Kumbanigash, slutligen, kör på Grim & Necro med ett nästan pinsamt allvar. Ofta använder han en mängd skumma pryttlar och artefakter med sällsynt potenta krafter.


För att besvara din fråga om magnituder så är det i regel onödigt att ha besvärjelser med enorm magnitud i sitt formelminne. Eons magisystem är helt enkelt väldigt (i mitt tycke alldeles för) oförlåtande emot besvärjelser av magnituder ovan 5, oavsett hur skicklig du är. Däremot kan det vara lämpligt att kånka runt på artefakter av olika slag. Kongelat i synnerhet är något de flesta magiker lär samla på sig, och engångsförtrollningar tar hand om de flesta sällsynta magiska behov.

Tänk på att en skicklig magiker är en förberedd magiker. Overkill är onödigt, särskilt för en erfaren mästare. De lär ha de besvärjelser de förväntar sig behöva, som sannolikt är perfekt avpassade för just det syftet. Att slösa med kraft lär de lämna åt sämre magiker.

--Björn, trollmand
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Jag skulle enklare säga at dessa magiker har så mycket magnituder de kan eller vill ha utantilllärda, samt tillgång till en uppsjö av besvärjelser via sin akademis bibliotek (exempelvis alla besväjerlser i grundboken). Varför skulle de nöja sig med mindre?"

I och för sig håller jag med här. Dock är jag inte säker på att alla formler är "public domain". Ett antal besvärjelser och i synnerhet ritualer lär fortfarande vara förbehållna enstaka magikersällskap, även om de i grundboken förmodligen är allmängods.

Jag vet att du inte hävdade att de tidigare nämnda magikerna skulle ha kännedom om all magi. Dock känns det som om teman som intriger om och handel med obskyr magi glömts bort lite grann. Det tycker jag är synd, då det ger känslan av att Mundanas akademiska värld är lite för... nutida. Liksom, fritt informationsflöde känns som en lite för idealistisk tanke för ett kvasimedeltida samhälle.

--Björn, information wants to be free
 

_Anton_

Veteran
Joined
7 Feb 2005
Messages
96
Location
Stockholm
Om man ska rollspela bra ska man inte göra besvärjelser av hög magnitud eftersom det är en stor risk man tar. OK om man klarar typ Ob5t6 mot vilja.
 
Top