Nekromanti Magikraterna i thalamur.

Dark Lotus

Warrior
Det är något jag undrar i thalamur angående om magikraterna ,vet inte om det har kommit upp i diskution men ni får gärna hänvisa mig vidare om så är men..

Jag är nyfiken på vilka status magikraterna har på sina kunskaper.
Det vill säga vem som har biotropi på alltifrån 18-25 ? (och alla andra följande aspekter på varje magikrat)
Det står att vissa är väldigt bra på det område dom håller på med ,men det vore lite roligare om man fick veta mer specifikt ,lite mer av sådan information skulle vara trevligt att kunna få veta eller om dom har sina egna hemliga cermonier ,besvärjelser ,mm.
Och hur det ser ut på deras;
per:?
vil:?
Sty:?
Eller om någon har packåsna som fysisk fördel tex.
(Bara sådant som man skulle kunna utnytja dom i rollspelande ,mer än bara i ettiket, diplomati, som det känns att man är begränsad till för det står att dom har mkt kontakter runt om i rikerna och är dom mest inflytelsefulla personerna i riket samt att jag gärna inte vill överdriva att dom tex har biotropi 30-40 ,eller vinit/insikt 20 t.ex)

Har ju läst att tex magikraten jualla bizar har nästan en hypnotisk blick (kunde va roligt o få veta om det är så att hon har det? eller ska man modifiera sådant fram själv?)

//Nyfiken klantig spelledare som vill ha information

Poseur

Swashbuckler
Liksom den informationen man behöver om deras personlighet står i thalamurboken(vilken jag tror du har?). Men attribut och färdigheter är något man får hitta på själv med kampanjsetting man är ute efter.
Men tex. så lär alla magikrater en gång i tiden vart primaser. då inträdesprovet är ob5t6 för primas mot färdigheterna alstra<aspekt>, besvärjelse, teoretisk magi. så för att sttistiskt klara dom så lär man ha 19 i färdighetsvärde på dom åtminstonde. så utefter det kan man räkna ut det i samklang med sin egen kampanjvärld.¨

Sen skulle jag personligen aldrig använda dessa maktfigurer(prrecis som vilken annan maktfigur) med siffervärden. Har magikreten en hård blick, då är det en hård blick punkt
packåsna är väl fullständigt skit samma så att säga. Dom bär förmodligen ändå inte mycket mer än sina kläder.

Men i min kampanj så har nog dom ett medelvärde på 25 i de färdigheter som är deras primära . vissa har mer andra har mindre. attributen ligger nog på omkring 18-20 på deras primära.

Men jag skulle inte använda mig utav ett siffervärde för dessa då det skulle vara helt onödigt i min(min) kampanj.

Om du har någon anledning till det så får du nog tyvär hitta på deras egenskaper och värden således. Vill du att någon skall ha cermonier så ge han/hon de cermonier du tycker är godtagligt. och tycker du jualla bizar skall 45 i diplomaniti, ge henne det om det passar. Tycker du att im-berefel skall vara lättlärd på alla mysitska färdigheter och kasta alla besvärjelser med -ob2t6 bara för att så gör han det då om det passar.

/poseur tyvär lite tråkigt.

Simple man

Veteran
Så som det tidigare sas lär dom ha ca. 19 i dom magiska färdigheterna som krävdes för att bli primas vilket jag med anser att man ska räkna med att dom varit i regel.
Men efter det skulle jag säga att som regel dom inte är några ärkemagiker (inte i mitt mundana iallefall) av den enkla anledningen att färdigheter som diplomati, kulturkännedom, övertala, skummraskaffärer som bara några exempel är vitalare för att nå deras makt position.
När det kommer till deras bakgrundsslag lär dom ha relativt många som hjälper dom socialt då dom uppenbarligen har stått ut över sina konkurrenter tidigare (eller väldigt rika).
Attributer, jag skulle säga gör en vanlig person med förmodligen ganska hög Per, Psy, Vil men jag personligen gillar inte tanken på att dom ska ha skyhögt en på 17-19 å två på 15 kanske. för mig är det högt.

Men skit i böckerna, tänk hur du vill ha dom och ge dom alla egenskaper och nackdelar du vill att dom ska ha.

Poseur

Swashbuckler
Stackars magikrater lite OT lite topic

Har väl mestadels inget med ditt inlägg att göra men;
Dom magikrater som inte är framgångsrika med sitt magikratyrke, dom har ingen provis :gremwink:

Tillbaka till topic;
Håller med dig att diplomatiska färdigheter är grymt viktiga för alla inblandade, men som det står i deras beskrivningar så är vissa MAGIkrater medans andra är magiKRATER.
Alla sitter inte på groteska mänder magifärdigheter emot skyarna med typ 10 huvudaspekter. Vissa är temligen dåliga i jämförelse på just magifronten, medans andra är bland mundanas skickligaste ärkemagiker.
Liksom i det thalaskiska sammhället är ju kunskapen om magi just den ultimata kunskapen. Behärskar man inte den så kan man heller inte behärksa kunspen om att styra ett folk.
Oavsett så är dom verkligen grädden på grädden i hela sitt land. så siffervärdet skulle nog på både magifärdigheter som sociala diplomatifärdigheter ligga en bra bit över "standard". Liksom ingen föds till magikrat i Thalamur.
Och angående just att magikraterna skulle tidigare vart primaser tycker jag känns "rätt" (självklart) i mitt tycke. Lite samma sak med kardinaler/påve.
Skulle vara kul och höra vad Nallo (Blasphemy) tänkt om just den saken?

/poseur tycker/tänker?

DesertRain

Hero
Eftersom jag ser dem som mäktiga ärkemagiker, de flesta av dem iallafall, så har de i mina kampanjer lämligt ärkehöga färdighetsvärden. De aspekter som nämns som deras primära i Thalamur har de runt 22-26 i. Deras primära attribut ligger runt 17-22.

Sedan ber de dessutom vara bra på andra färdigheter som övertala, diplomati, filosofi, teoretisk magi samt diverse andra teoretiska färdigheter. Vissa av dem som Reubin, Jualla och Shangi har höga värden i en eller flera stridskonster.

Andra speciella egenskaper kan man bara hitta på efter behag, med lite hjälp från thalamurboken såklart.

Simple man

Veteran
Re: Stackars magikrater lite OT lite topic

Men du har en väldigt god poäng med att magiska färdigheter är en viktig symbol för makt.
Dessutom känns det som en vettig tanke om man ser till att faran för att ha en magikrat som kan kontrolleras av en skicklig psykotropiker. Vilket iof. ger uppslaget att en av magikraterna skulle kunna vara relativt medelmåttig eller dålig på magi utan styrs av en annan grupp magiker, jag kommer nog köra på det uppslaget tror jag...
Men ja jag är med på att dom är duktiga magiker, definitivt med färdigheter som totalt är högre än snittpersonen, dom har ju lyckats armbåga sig fram till sin position. Jag tycker mest det är lite tråkigt att dom ska vara ärkemagiker hela bunten. Gillar mer tanken på att deras riktiga styrka ligger i sociala färdigheter, kontaktnät osv. ger lite mer djup eller nått :gremcrazy:
Och ja primas ser jag med som självklarhet, känns som den bästa basen för att skaffa sig den politiska plattformen och kontaktnät för att kunna nå magikrat positionen.

Poseur

Swashbuckler

Inlägget innehåller spoilers

Jag skulle nog också kört med att någon utav dom var kontrollerad av någon utanför. Om det inte hade vart så att det redan är officielt sedan länge. Så jag tycker det skulle bli urvattnat om mer än en var det. Eller två, tre nej nu slutar jag.
En har ju sin konkubin, en sin älskare och en sina döttrar. Men det kanske bara är ett fall av kontroll dock. Sen har jag lite svårt för hur dom andra magikraterna inte skulle känna till det om det inte var en riktigt mäktig och skicklig manipulatör.
Dock tycker jag att det borde ha framgått att ätt zadazh magikrat är manipulerad för länge sedan. Känns som effekten varsebli ande borde kunnat upptäcka lmeas här. Fast å andra sidan hon är ju bara delvis demon, hon borde kanske någonstans där inne ha kvar sin själ. Ja det borde hon om man räknar med vissa teorier om "demonic possession". Så motsägelse utav mig själv.

Jag håller med om att det är tråkigt med 9 überärkesvulstmagiker som styr landet men sen går ju gränsen för vart man betecknar en ärkemagiker. (litet urval) Cartika´s magikrat har nog mest i lagkunskap i hela thalamur vilket förmodligen överstiger hans magiska kunnande(vilket inte är lågt). Eller ta Myrdinors magikrat, han lär ju ha en hel del stor mängd djurträning och djurlära för att kunna träna upp ferfaker som husdjur...
Eller Harims magikrat, han har nog en jävla massa krigsföring och ledarskap.
Så jag är helt på din sida vad det gäller deras färdigheter men anser fortfarande att mer eller mindre alla är stilbildare inom sina magiämnen(alstra,magisk teori,besvärjelse och säkert ett par till) förutom sina "valfria" färdigheter.

/poseur gillar tråden, synd att det inte är mer inblandade

Ymir

Liten kantbaron

Dock tycker jag att det borde ha framgått att ätt zadazh magikrat är manipulerad för länge sedan. Känns som effekten varsebli ande borde kunnat upptäcka lmeas här. Fast å andra sidan hon är ju bara delvis demon, hon borde kanske någonstans där inne ha kvar sin själ. Ja det borde hon om man räknar med vissa teorier om "demonic possession". Så motsägelse utav mig själv.
Ett väsen som Xinu hade i mitt Mundana vidtagit mått och steg (magi, schamanism, etc) för att se till att hon inte blir upptäckt ens av typer som Khakra, Verduhrakh och co. En tillräckligt über andeförnimmelse hade kunnat inse att hon var en gud, men jag hade liksom satt svårigheten till Ob7T6> eller nåt; om drakarna bara rakt av kunde pinpointa alla Xinu-avatarer hade han/hon/den/det varit fucked för länge sedan.

Det lär definitivt finnas magiska och schamanistiska sätt att dölja och skydda sin själ från saker som Varsebli, Andeförnimmelse, Magiförnimmelse, etc. Det är säkert inget genomsnittliga skummisar bryr sig om, men om man är en Xinu-avatar med syfte att infiltrera typ en extremt framstående magikerposse...

så gör man nog det.

Å andra sidan; Im-Berefel har väl just varit smart nog att misstänka något, trots att han inte omedelbart kan påvisa vad som är fel? Det står ju svart på vitt i Thalamur att han misstänker att L'meas är en gud.

- Ymir, Im-Berefel Ra'drach do Kampa är för övrigt Mundanas koolaste namn

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Att just Im-Berefel upptäckt något passar visserligen med att han är ett sådant weirdo som han är. Han tänker inte som andra, helt enkelt, och det gör att han kanske märker något andra förbigår.

Ymir

Liten kantbaron

Precis. Det är därför han är så kool :gremlaugh:

Det för tankarna lite till den här tredje pricken i Malkavernas (galenskap-tema-vampyrerna) klandisciplin 'Dementation' i Vampire; den gör att man kan se bisarra, skenbart slumpartade, mönster i saker och ting och uttyda någon slags märklig mening i dem.

- Ymir, diggar

Simple man

Veteran

ah här har vi ett utmärkt exempel när jag har glömt bort vad i min "Mundana bubbla" som är mina egna påhitt. Thalamur boken hamnade efter att jag läst den i min hög av Eon böcker jag aldrig kommer läsa om samt att jag aldrig gillat Xinu inkarnaten så jag tog bort dom.
Men min tanke var mer åt hållet att en medborgare hade mer eller mindre hjärntvättats med magi men inte med provisoriska besvärjelser utan snarare av just effekterna och själva psykologiska helhetseffekten hänger kvar. Borde kunna leda till en mer säker variant av "riktig" hjärntvätt... Jag hoppas folk förstår vad jag menar...
Ja alltså om man klarat Ob5T6 mot Teoretisk magi lär en del av ens verk definitivt vara föra sin tid samt med övriga färdigheter. Så jo dom måste vara skickliga magiker förvisso, så jag tror att jag helt enkelt får säga att man inte bör överdriva det helt enkelt.

Regmolar

Swashbuckler

Är han antyds kunna ha studerat magi i över hundra år och ha slutit pakter med demoner kan ju förklara ökade möjligheten att upptäcka övernaturliga fenomen också, om man säger så :gremwink:

Dark Lotus

Warrior
Det är alltid lite kul att få lite feedback av alla som har sina tankar ,på så sätt så blire kanske mindre fel i rollspelandet om man säger så ^^