Nekromanti Magins gränser

Necross

Swashbuckler
Sitter och pular med mitt eget fantasylir. Nu har jag äntligen kommit fram till magisystemet.

Jag skulle vilja begränsa magin - det ska vara aningen mer kärvt och gritty än ett spel där magin är helt ofarlig. Jag vill begränsa magin på ett sätt som känns intuitivt rätt.

Exempel på ett sätt att begränsa magi som jag tycker känns intuitivt knepigt är D&D: Du kan ha 15 magiska föremål på dig, baserat på att det finns 15 item slots på din kropp.

Idéer som jag har är t ex
1) Magi korrumperar. Du får olika "warp"-effekter när du bär många magiska föremål/har många magiska effekter aktiva på dig. Typ som Tolkien, vissa grejor i Warhammer FRP, etc.
2) (Egentligen variant av nr 1) Magi "främjar" annan magi. För varje föremål/effekt får du svårare att motstå fientlig magi.

Intressant vore också om erfarna äventyrare kunde "härda sig" mot dessa begränsningar på nåt sätt.

Nån som har andra trevliga idéer? Vilket sätt man väljer för det här beror så klart på hur spelvärlden i övrigt är beskaffad, men jag lämnar öppet för förslag så länge.

DanielSchenström

Swashbuckler
En variant (som tar sin inspiration från Werewolf) är att man måste knyta föremålet till sig via en ritual, alternativt övertala anden som ger föremålet kraft att ge en tillgång till magin. Med den pakten kommer motkrav. Då kan man också begränsa vilken typ av andar som vill samarbeta, eller kanske antalet.

Ett alternativ utan andar är att vissa magier släcker annan magi, så man inte kan ha föremål med nekromantisk magi och säg livsbejakande magi samtidigt.

Man kan också ha att magin inte korrumperar en men livnär sig på ens livsenergi, så man åldras fortare ju mer magi man bär på.

Troberg

Sinister eater
I Generica så använder jag en variant jag stulit från något inofficiellt GURPS-supplement. Den funkar i princip som en omvänd "magipoängsnedräknare".

Med andra ord:

Magi tänjer på verkligheten. Verkligheten tål att tänjas på. Lite. Börjar man tänja för mycket så börjar det bli risk för att verkligheten ska börja spricka lite, eller spricka helt, med otäcka effekter som följd.

Så, man börjar med 0 i sin Mana Tally. När man använder magi räknas den upp. När man kommer över en viss gräns så börjar det bli risk för otäcka bieffekter (mängden man är över är svårighet för ett tärningsslag). Ju mer över gränsen man är, desto större risk att något händer och desto större risk att det blir riktigt dunderfel.

Denna Mana Tally återställs vid vissa händelser eller tidpunkter. Dessa händelser/tidpunkter är individuella, men i huvudsak baserade på den magi man utövar. Exempelvis kan en druid ha återställningen kopplad till nymånen, en summoner återställer den genom att offra folk och fä, en kvinnlig schaman kanske har återställningen kopplad till menscykeln, en illusionist återställer kanske genom ritualer med hallucinogena droger, en magiker som sysslar med läkekonst kanske behöver fasta och så vidare. Detta gör att det är viktigt att ha koll på sin motståndare. Om man återställer den en gång i månaden så spelar det stor roll när man angriper, för han kan vara fulltankad eller i desperat behov av att återställa den (förresten, en tanke som slog mig, när mötte ni senast en magiker som fiende som inte hade fullt med magipoäng/spells, och hur ofta har ni själv egentligen fulltankat...).

Eftersom dessa effekter tenderar att påverka omgivningen (de flesta vill tex inte att det ska öppnas en portal som släpper in demoner i vår verklighet stadens torg), så ser folk med viss misstänksamhet på magiker.

Något jag också gjort är att kraftfull magi kräver ritualer. En kraftfullare magiker kan dock klara sig med snabbare ritualer, medan för en nybörjare så kräver även enkla saker ritualer.

Läs mer här: Generica

Cybot

Mest spelbar
3. Magi läcker. Magiska formler fungerar som kanaler för magisk energi på olika sätt, och likt en kanal så leds de magiska strömmarna så att de uträttar nyttigt arbete på vägen. Men ingen formel är helt "magität", utan läcker lite. Vanligtvis gör den här läckande magin inte särskilt mycket. Förutom att orsaka magiska mutationer lite då och då (magiker brukar bli lite udda med åren, speciellt om de använder mycket magi själv. Ögon som har en udda gnista, hår på fel ställen eller i underliga färger, fjäll, kloförsedda händer, en tredje bröstvårta med mera).
Men läcker många olika magiska föremål och formler så börjar det hända underliga saker. Riktigt underliga saker. Kanske farliga saker. Speciellt om någon använder magi mot dig (i värsta fall något liknande Dunes samspel mellan personliga sköldar och laservapen).

Sidotanke: Om läckandet funkar genom någon slags osmotisk princip så skulle man kunna "plugga igen" (eller i alla fall reducera) läckorna genom att ha en tillräckligt mäktig personlig magisk aura. Inte nog med det, föremål skulle kanske till och med bli en aning magiska om en riktigt mäktig hjälte bär på dem tillräckligt länge (eller om de lämnas på magiska/mytiska platser för att absorbera lite mojo).

Varning: Instinktivt så känns det som en sådan här magisk princip kan dra åt två håll:
1. Mytisk fantasy där mäktiga hjältar attraherar gudarnas intresse, förförare/förförerskor, demoner, magiska föremål osv. Eller att Vargs brynja helt enkelt blir magisk efter ett tag när det känns episkt rätt.
2. Dragonball Z-riktningen. "WHAT'S HIS POWERLEVEL! IMPOSSIBLE!?! IT'S OVER 9000!"

Option två är kanske inte så önskvärd om det inte är precis meningen att det ska bli ett shonen-rollspel.

Anarchclown

Swashbuckler
I Talislanta är regeln mest att man kan ha sju magiska föremål eftersom det är en magisk siffra i settingen. Det funkar förvånansvärt bra och gör att folk inte springer runt och letar efter "best in slot" till allt.

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar Warhammer 40ks psyker system rätt mycket. Du är supermäktig. Men varje gång du använder din magi riskerar du att något fruktansvärt händer. Upp till och inkluderande döden.

Generelt gillar jag sådana begränsningar mer än att göra magin mesig. Är magi inte bätre än ett svärd vad fan är då poängen med att lära sig den?! Magi ska vara fruktansvärd, starkare än urbergen, våldsammare än elden och evigare än tiden själv. Om den är det är det ok både att den muterar en och att man riskerar att explodera varje gång man använder den :gremlaugh:

Cybot

Mest spelbar
God45 said:
Jag gillar Warhammer 40ks psyker system rätt mycket. Du är supermäktig. Men varje gång du använder din magi riskerar du att något fruktansvärt händer. Upp till och inkluderande döden.
"Upp till och inkluderande" stämmer inte.
Att dö på något brutalt och vanligtvis ohyggligt smärtsamt sätt (som du förvrids till något som inte är menat att leva eller att psykisk energi byggs upp i din skalle tills den sprängs) är endast om du har tur.

Om du har otur så dör du inte...

Arfert

Facit
Man måste offra något för att magin ska fungera. Liv, rikedomar, relationer etc etc. Nåt som kan bli rejält kännbart.

I en kampanj jag var med i begick en karaktär självmord för att en extra mäktig besvärjelse (förintade fiendens armé) skulle fungera. Det var epic. I ögonblicket han kastade den stötte han en dolk genom hjärtat.

Necross

Swashbuckler
Tack alla, många fina svar.

Jag kom på ett system som jag också gillar, men tycker är väldigt svårt att spelleda: Mage the Ascension. Alltså, gravt förenklat, att verkligheten inte vill bli manipulerad och du får paradox points när du använder magi - får du tillräckligt med sådana händer det elakheter, som t ex att paradox spirits dyker upp och bråkar (den som säger "Du föddes aldrig" är nog värst). Och man kan trolla "försiktigt" dvs maskera sin magi som realistiska grejor (t ex ojsan, den där blixtattacken kom inte från mig, utan från en elkontakt som var trasig). Snyggt system, men svårt att vara konsekvent i bedömningarna.

Återkommer när jag fattat nåt beslut.

God45

#PrayersForBahakan
Necross said:
Tack alla, många fina svar.

Jag kom på ett system som jag också gillar, men tycker är väldigt svårt att spelleda: Mage the Ascension. Alltså, gravt förenklat, att verkligheten inte vill bli manipulerad och du får paradox points när du använder magi - får du tillräckligt med sådana händer det elakheter, som t ex att paradox spirits dyker upp och bråkar (den som säger "Du föddes aldrig" är nog värst). Och man kan trolla "försiktigt" dvs maskera sin magi som realistiska grejor (t ex ojsan, den där blixtattacken kom inte från mig, utan från en elkontakt som var trasig). Snyggt system, men svårt att vara konsekvent i bedömningarna.

Återkommer när jag fattat nåt beslut.
Ah, Mage :gremsmile: Har du koll på HAP/HOP/HYP uppdelningen för att bedöma paradox som togs fram av White Wolf forumet någon gång i forntiden? Det är de tre bästa metoderna för att bedöma paradox:

HAP - Hypotetical Average Perciever. Reality is in the eyes of the average person. Reality can't look in your pocket, so you can pull a gun out of an empty pocket with Matter, because Reality can't tell if you had a gun there or no. Very easy to pass anything as coincidential under this play style: simply turn off the lights first.

HOP - Hypothetical Omniscient Perciever. Reality can see the whole EM spectrum, sense mass, see through a microscope or telescope etc. You CAN'T pull a gun out of an empty pocket coincidentially, because, even if people don't know whether there was a gun or not, Reality does. I use this style because it requires creative thinking on part of the players, using magic in coincidential ways.

HYP - Harass Yon Passerby. Ask your mom, dad, little sister or any non-gamer that happens to pass by near the gaming table "Imagine X happened. Could X be a coincidence, or is it impossible?", and judge vulgarity based on their response. More seriously, the ST can just simply try and reason "can whatever just happened be made pass off as a coincidence?". For5 example: some guy is electrocuted by lightning during a gunfight. Coincidence? Unlikely but possible, therefore coincidential. Some guy is eaten by a dragon during a gunfight. Coincidence? Hell no.
En trevlig bieffekt av paradox systemet är att det gör Technocrater LÄSKIGA. Drönare utrustade med Hellfire missiler och stealth system? Coincidental magi. Railguns som förintar byggnader från flera mil bort? Coincidental magi. Psykologiskt och medisinskt designade förhörs och hjärntvättnings tekniker lika bra som någon magiska tankekontroll? Coincidental magi. Förvandla hela städer till överbefolkade helveteshål plågade av brott, missbruk, seriemördare och korruption på en månad genom ett par telefonsamtal? Coincidental magi. :gremlaugh: