Magin i Terone
I
mitt projekt (som har fått arbetsnamnet Terone, om ingen har något att invända) så har jag främst tänkt mig två typer av magi.
Först och främst har vi jordmagin. Den är ett naturligt kraftfält runt planeten i stil med jordens magnetfält, och vissa personer kan då känna eller se kraften, och även manipulera den om de får träning. Jordmagin kräver ofta avancerade beräkningar och långvariga förberedelser, så den används oftast som kraftkälla till olika slags teknologi: man kan konstruera förunderliga apparater, som orakelmaskiner, multidimensionella matematikmaskiner och världskompasser, med jordmagins hjälp.
Som ren kraft kan man använda jordmagin för att manipulera små föremål, som t.ex. dyrka upp ett lås eller liknande. Om man ha rtillgång till en apparat som drar kraft ur fältet på ett effektivare sätt kan man göra mer kraftfulla saker, men detta hör till ovanligheterna. Över huvud taget är jordmagin väldigt ovanlig: den var basen för forna tiders teknologi, men teorierna har fallit i glömska och nuförtiden är ånga långt vanligare än jordmagi som kraftkälla.
Sedan har vi älvamagin. Den är nog ännu mer sällsynt än jordmagin nu för tiden, för Älvalandet drar sig allt längre bort från vår värld. Den baseras helt på önskningar och behov, och är illusorisk till sin natur. I Älvalandet använder sig älvorna av älvamagi lika naturligt som att tänka, men i vår värld är det svårare, för vår verklighet stretar emot. Det är inte många älvor som vandrar över våra ängar nuförtiden, men det finns enstaka bortbytingar, bannlysta älvor och småfolk som blivit kvar sedan urminnes tider. Som sagt baseras älvamagin på illusioner. Ingenting är verkligt, allt är skuggspel och skenbilder.
Sedan ryktas det om en tredje magi, drakarnas fördolda konster, som är ungefär som älvamagin fast på riktigt. Det kan nog handla om att manipulera sannolikheter, att omskapa världen efter ens tycke och smak, och är därmed ytterst farlig och kraftfull. Som tur är sover alla drakarna under bergen sedan tusentals år, så det finns ingen som behärskar drakmagin nu. Eller?
Hmm, jag hade ju bara tänkt skriva lite kort om mina idéer rörande magi i allmänhet, och så blev det en uppsats om magin i Terone. Nåja, jag gillar ämnet så mycket att jag glömde mig själv. Angående dina konkreta frågor: jordmagin är alltså en naturkraft, älvamagin är något helt främmande, och drakmagi är manipulerande av verklighetens struktur. Att kunna känna jordmagi är en genetiskt betingad egenskap, precis som färgseende eller liknande. Älvamagin kräver älvablod i ådrorna, eller åtminstone en långvarig vistelse i det fagra landet (typ bortbyting, alltså). Drakmagin kräver att du är drake, eller åtminstone har motsvarande insikt i verklighetens väsen. Eller? Drakmagin är jag alltså ytterst osäker på, i största allmänhet, så det är svårt att säga.
Det viktiga är alltså att magin inte har med eldbollar att göra. Istället handlar det mycket om mystik, eller teknologi: vi betraktar alltså två extremfall, kan man säga. Eller båda.
/Dimfrost, har flummat klart för idag