Nekromanti Magiprylar, rauner, söta älvor... (SPOILER för TT)

Jaggernaut

Hero
Kultister och artefakter

Lite sen med det här svaret men du hänvisade inte till lite text heller, eller jo bara till ett inlägg men det slutade med att jag läste om dessa trådar: Templi Morti, Demonen Tryggve, "Mina ögon lyser i mörkret", Lite förutsättningar och det här inlägget Ett meningslöst inlägg? (dessa trådar: Alver och Dvärgar och ett nytt STORT krig SPOILER, Lidandets lustgård har jag redan läste flera gånger så de brydde jag mig inte om den här gången).

Då återstår två saker – nämligen vilken den andra artefakten (den som rollpersonerna skall ta) är, och hur den kom att intressera Kärlekens hords grymme schaman.

Har faktist ingen direkt idé på vad arkefakten kan vara men det är lite svårt att hitta på något som verkligen passar (kommer snart till varför). Ska ditt "Nordens Torn" ha samma mål som Ymirs Nordens Torn eller har de ett annat mål? Om de har samma mål (få Mörkret att komma till Mundana i förtid) så kan det vara en artefakt av något slag som behövs för att genföra ritualen som påskyndar mörkret.

Det andra är kultisterna, de som först skall uppträda… Det känns lite fel nu, då det är Nordens torn, omgjort till raunländska häxmästare, som är ’kulten’. Och dessa ska vara ungefär som Ymirs Nordens Torn, med undantag av att de är raunlänningar (de flesta), har lite utbytta personligheter, andra namn, kanske lite andra motiv och olik bakgrund. Därför undrar jag hur jag skall lösa detta… Ett par mäktiga häxmästare (riktiga amatörer, men likväl ingående i Nordens Torn och kraftfulla magiker och krigare) kanske?

Tja ledarna (de flesta) är ju raunländska häxmästare och varje sann häxmästare måste ju ha ett par stenlojala lärjungar. Det är/var dessa som brände ned baronens borg. Sammanslutningen blev tvungna att skicka dessa än fast vanliga raunländska krigare troligen varit bättre lämpade för uppdraget. Men Sammanslutningen vill ju hålla deras förehavanden hemliga så länge som möjligt (gärna ännu längre om det går) och om de lånar krigare* från horden så är chansen stor att deras förehavanden kommer till kännedom för dem som inte ska veta något om detta, typ de som är lojala mot Jandlinatjari.

*Det är ingen av de mäktiga häxmästare, magiker och det vandöda ärkeköttet som kommit på tanken att det kanske skulle vara bra att lojala krigare som har vett att hålla tyst om hemliga saker. Och att "träna" en sådan krigargrupp nu hinns inte med (åtminstone inte till dess att de ska hinna anfalla borgen).

Hjalle

Swashbuckler
Statusklingor och Tre Små Lärjungar

Har faktist ingen direkt idé på vad arkefakten kan vara men det är lite svårt att hitta på något som verkligen passar (kommer snart till varför). Ska ditt "Nordens Torn" ha samma mål som Ymirs Nordens Torn eller har de ett annat mål? Om de har samma mål (få Mörkret att komma till Mundana i förtid) så kan det vara en artefakt av något slag som behövs för att genföra ritualen som påskyndar mörkret.
Ja, Nordens Torn, som jag valt att kalla det simpla Häxmästarnas Brödraskap, arbetar med samma mål. Faktum är att jag efter lite (mycket) övervägande även vävde in Alariel Stålvinge, Sassanarion den Gyllene och ytterligare en alv (pyar) i Brödraskapet, som nykomlingar och riktiga uppeggare inom fraktionen. Det har givetvis skapats en stor rivalitet mellan rauner (lite blandat pott) och sanarialver (och resten av packet) i allmänhet, och Alariel Stålvinge och Brödraskapets officiella ledare, häxmästarlischen Jokum den Svarte. Andra som det hålls kontakt med är Moroga av Utmark, Rekhem (...), en ulvschaman i Eyrenskogarna och en mängd andra mäktiga skummisar. Kontakterna är dock väldight lösa, och kan mer ses som 'potentiellt temporära allierade' än 'allierade'.
Jag har funderat på artefakten. Till att börja med ville jag bestämma utseende och vad det är för föremål som man ser om man tittar på den. Det klassiska ring, spegel, nyckel, dolk,,, Vad skulle jag välja? En ring är bra, då det dels är litet och snyggt, och dels är väldigt romantiskt (alltså, inget med krälek att göra). Spegel är bra... Nyckel är intressant, då en sådan inte behöver vara något magiskt, en dolk känns lite dumt och är slopat. Jag går över till funktionen... Och vad fan ska den vara. Vad kan intressera än raunländsk schaman? Mäktiga fetischer? Krigsvapen? Jag bestämde mig för en pryl som inte direkt var mäktig i regelvärde, utan mer som ett legendariskt föremål för raunerna. Vad kan vara ett legendariskt föremål för raunerna?*hämta B&M* Ah, där har vi det. Jag tror jag tar ett vapen, som bars av den väldige raunländske storkhagan Jarahal khan Lakashur, en mäktig fiende till Colonan på sin tid, och en synnerligen grym krigsherre. Hans bedrifter har emellertid gjort honom till en legend bland så gott som alla raunlänningar och till en viss del även i Rhung-Alari. Hans huvudsakliga vapen var svärdet Shagaril, en stor raunklinga med stora förmågor. Shagaril var mäktigt, och många var de som fallit för dess egg. Jarahal lät sig dock påverkas i store grad av sin rådgivare, Jadén khan Kanaga, i sån grad att draken Jandlitjari fann det nödvändigt att krossa honom - en så mäktig person kunde helt enkelt inte hållas styrd av en häxmästare med sina egna mörka mål. Jandlitjari övertalade Warrdhurk att låta bränna Jaharals boning, ett enormt palats mitt ute på stäpperna, vaktat av horndrakar och hårdföra krigare. Warrdhurk gjorde som Jandlithari ville, och förstörde palatset, där även Jadén befann sig. Denne flydde dock in i svärdet, i andeform, och han vägrar att flytta på sig. Warrdhurk tog det till Jandlitjari, och denne lät låsa Jadéns ande i föremålet, för att hindra denne att ställa till med mer oreda. Emellertid anade hon att det fanns ett sätt att lösa häxmästaren från svärdet, men då hon inte visste hur bestämde hon sig för att vakta det.
Jokum den Svarte, Häxmästarnas Brödraskaps ledare, har länge vetat hur det skulle gå till (har inte kommit på själv. :gremsmirk:) och åtrår därför klingan - Jadén khan Kanaga vore sannerligen en schysst förstärkning. Hm, nu märker jag att jag kommit ifrån mina ursprungliga idéer, men men. Kärlekens hords schaman, som jag döpt till Karthavi, känner till att Jadén finns fängslad där. Han åtrår dessutom svärdet ur ren maktsynpunkt, då det är ett otroligt legendariskt vapen och en som hade det i sin ägo skulle sannerligen vinna inflytande bland horderna. Vargens hords schaman, Larkhag, i sin tur, känner ej till att Jadén finns fängslad i svärdet, men åtrår det pga tidigare nämnda orsaker (status). Sôppe.

Tja ledarna (de flesta) är ju raunländska häxmästare och varje sann häxmästare måste ju ha ett par stenlojala lärjungar. Det är/var dessa som brände ned baronens borg. Sammanslutningen blev tvungna att skicka dessa än fast vanliga raunländska krigare troligen varit bättre lämpade för uppdraget. Men Sammanslutningen vill ju hålla deras förehavanden hemliga så länge som möjligt (gärna ännu längre om det går) och om de lånar krigare* från horden så är chansen stor att deras förehavanden kommer till kännedom för dem som inte ska veta något om detta, typ de som är lojala mot Jandlinatjari.
Mjo, jag har nu bestämt mig för att låta tre lärjungar sköta saken - den främste av dem är Jahir, och han brinner verkligen av lojalitet för sin ohygglige mästare Jokum. De andra är den sexiga sanariälvan Saniel, som är lojal i första hand Sassanarion, samt raungrabben Yarthil, som är ung, osäker på att han gör rätt och dessutom förälskad i Saniel (som är en soppa av grym humor, hjärtlöshet och sexighet). De två förstnämnda är skickliga och dessutom obrottsligt lojala sina mästare, medan Yarthil är stor, stark och osäker. Han är dessutom halvblod, son till en raunatroende kraggbarbar och en raunisk skönhet. Han är ganska skicklig inom magi, och sin storlek och sitt ursprung till trots inte särskilt duglig i strid. Hans mästare är Tamis, en forna ihana som sedan halvtannat decennium tillbaka besitter en enorm ursins kropp. De andra har vant sig vid hennes närvaro, men Yarthil tycker det är lite obehagligt att undervisas av en gigantisk, vit björn som talar till än inne i huvudet. Han är dock lojal mot henne, och då han blivit beordrad om att utföra sitt uppdrag så utför han det.

Nu får det räcka. Spelmötet är imorrn, och jag har mycket kvar. Ytterligare spåningar om Häxmästarnas Brödraskap, artefakterna, händelser i Victaron och på vägen dit, tackar jag inte nej till.

-Hjalle :)