Nekromanti Magiregler

Helmgast
Jag är nybörjarmagiker och jag vill ha svar på några frågor.

* Vad väger ett kongelerat filament?

* Kan man transformera kongelat?, grundboken säger en sak, Mystik & Magi att man kan det.

* Kan man transformera från heliotropi till termotropi och sen till ataxatropi? De båda transformeringarna är enkla itället för heliotropi-ataxatropi är normalsvår.

* Om man skall lägga en magnitud 4 trauma på någon, kan man då dela upp i effekten? Om jag alstrar 4 filament (Ob4T6), och sedan gör en besvärjelse med alla så medför det en viss risk då jag inte har lika högt i besvärjelse som i alstra nekrotropi, jag får slå Ob4T6 även mot besvärjelse, fummelrisken är överhängande...

Istället tänkte jag att man kunde alstra 4 filament (Ob4T6) och sedan besvärja 2 filament i taget (Ob2T6x2). Detta tar längre tid (1,5 rundor dvs 2 rundor). Om jag halverar tiden på besvärjelserna så tar det ändå en runda och svårigheten blir alstra Ob4T6, besvärjelse Ob3T6, besvärjelse Ob3T6. Tidsåtgången och verkan är densamma som i det första exemplet. Svårigheten har minskat. Har jag rätt?

* Den skenbara åldern modifieras med qadosh. Gör även alvernas mentalitetstabell det? (lidande, inåtvänd m.m.).

* Om man har -1 i qadosh, ser man ett år äldre ut då?, eller är det bar när man får qadosh -15 som qadosh gör verkan på magikern?

Tacksam för svar!

Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker, Bazirker och Mundanas avskum av alla former.

Tjenixen Avatarex!

svar på frågorna:

1, Ett kilo (tror jag)
2, Jo det kan man
3, Nej, men kan bara transformera en gång, inte två
4, Nej, det kan man inte
5, Nej, den är oförändrad
6, Vid -15

Vad har du emot thalasker, jargier och bazirker? de är ju underbara saker!

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Sabelkatten

Swordsman
Transformering? (WAS:Re: Magiregler)

Kan man verkligen bara transformera en gång? Jag har inte sett någon regel om det (men jag har inte Mystik&Magi själv).

/Henrik

Helmgast
Hej Silversurfarn!

Tag en liten titt på exemplet på sidan 34, rad 9 till 11, i Mystik & Magi.
"...Det är även möjligt att transformera A till B och sedan B till C..."

Jargierna genomförde mordförsök på Baltsar. Thalaskerna högg av Dendorions hand. Bazirkerna våldtog Leile. Nu har du ett svar, även om det var du som iscensatte ALLA händelserna!

Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker, Bazirker och Mundanas avskum av alla former.

man kan göra transformering till många olika aspekter bara varje aspekt filamentet går till avänds för att skapa en effekt. Man kan inte transformera och sedan transformera igen på samma filament.

förlåt ifall det är lite luddigt, det är svårt att förklara.

Re: hehe.

/images/icons/cool.gif

Det förtjänade du. Plus jag har inte min magibok så jag kan inte kolla. Jag tror faktiskt inte det går att göra som du påstår men om du vill kan du ju försöka på nästa spelmöte. Jag är SL... /images/icons/cool.gif

Helmgast
Yo, Silversurfarn (inte silversurfan, var snäll checka ditt nick!)

Apropå fråga 1.
Var läste du detta?

Apropå fråga 2.
Läs sidan 239 i EON 2, Kongelatens egenskaper; rad 3-4:
"...Vidare kan de inte transformeras..."

Men som sagt. Läs Mystik & Magi sidan 64, Mer om att använda kongelat.

"Om man helt ersätter en alstring med kongelat så behöver man inte slå ett slag för den aktuella alstringen. Om transformering ingår måste denna alltid utföras..."

Detta förutsätter väl att man kan transformera kongelat, LR?

Apropå fråga 4. Man kan ju alstra filament och dela upp dem på olika besvärjelser, t ex Bzarons kvicka återhämtning, sidan 37 i Mystik & Magi.

Apropå qadosh. Varifrån har du fått detta? Har du någon sidreferens?

Helmgast

Kolla på exemplet på sidan 34 i Mystik & Magi!

lave

Warrior
enkel lösning....

tydligen vill inte Neogames att man skall spela magiker! att lära sig de där reglerna kräver ungefär lika mycket tid och tankekraft som att lära sig magi (i den RIKTIGA världen!) magin är ett exempel på att eon INTE är strömlinjeformat!

Krille

Super Moderator
Re: enkel lösning....

"att lära sig de där reglerna kräver ungefär lika mycket tid och tankekraft som att lära sig magi"

Inte riktigt, men det snuddar vid den bakomliggande tanken. Magi ska inte vara fälthaubitsmagi. Det ska krävas lite list, tankeverksamhet och kreativitet för att spela magiker i Eon. Hade vi bara haft en regel i stil med "slå ett slag och motståndaren blir grillkorv" så hade magin bara reducerats till ett understödsvapen till krigarna.

Genom att tvinga magikerspelare att tänka lite så hoppas vi att slippa understödsartilleristerna, och istället få magiker som står på egna ben.

Slutligen har du fel. Att kasta besvärjelsen Davas Vederstyggliga Brisad kräver inte mycket regler att lära sig. Skaffa färdigheterna Alstra (var det Termotropi) och Besvärjelse enligt färdighetsreglerna, slå tre färdighetsslag enligt färdighetsreglerna, och spräng höftskynket på den elake tiraken. Hur mycket regler är det att lära sig?

Det är om man vill göra något mer än att bara kasta besvärjelser som man blir tvungen att lära sig fler regler, men det är väl inget onaturligt i det? Så är det i de flesta spel.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon
hmm, kakproblem

Genom att tvinga magikerspelare att tänka lite så hoppas vi att slippa understödsartilleristerna, och istället få magiker som står på egna ben.

Om det inte kräver så mycket eftertanke eller regelinlärning att enbart kasta besvärjelser; på vilket sätt tvingar ni då magikerspelare att tänka litet?

Du får inte både äta kakan och ha kvar den. /images/icons/wink.gif

Krille

Super Moderator
Gör två kakor

"Om det inte kräver så mycket eftertanke eller regelinlärning att enbart kasta besvärjelser; på vilket sätt tvingar ni då magikerspelare att tänka litet? Du får inte både äta kakan och ha kvar den. "

Gå runt problemet: gör en liten kaka (en kasse rätt begränsade besvärjelser) för fältartilleristerna, och en stor kaka (en i princip oändlig mängd med potentiella besvärjelser som kan skapas om man tänker lite och utnyttjar systemet) för de som kan tänka sig att uppfinna något häftigare istället.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Tearlach

Warrior
Kan man transformera kongelat?, grundboken säger en sak, Mystik & Magi att man kan det.

ett kongelat är ett filament som är "fruset"
det enda som man kan göra med kongelat är att släpa runt på dom och "tina upp" dom

när kongelaten väl är "upptinade" räknas dom inte längre som kongelat utan som filament

om man har en formaliserad besvärjelse som går ut på att,
alstra termotropi (3 filament)
transformera termotropi till ataxatropi
väva effekten teleport (3 filament)

så kan du använda samma formel så här
"tina upp" 3 termotropiska kongelat till 3 termotropiska filament
transformera termotropi till ataxatropi
väva effekten teleport (3 filament).

som vanligt så går det inte att transformera i improviserade besvärjelser

däremot
alstra 3 filament ataxatropi
"tina upp" 8 kongelat ataxatropi
väv teleport 7filament använd 4 filament för att underlätta
resultat,
två slag på 3t6 och en teleportering på 100 mil.
men fummla inte!

Tearlach: har aldrig haft mer än 3 kongelat.

Moghadein

Veteran
Re: Uppfinna häftigare

En improvisatör bör kunna göra effekten explosion rÄtt mäktig, genom att väva avstånd och sedan göra en areaeffekt på explosionen.

Intressant verkan på en elak och fullt utrustad! tirak.

/magi ä bra

lave

Warrior
fortfarande tveksam....

jag tycker fortfarande att reglerna är konstiga och förvirrande, kan vara jag som är lite långsam bara.
Iofs, om man gör som jag brukar göra, dvs bara basera sitt rollspelande lite löst på reglerna så har EON fördelen av ett RIKTIGT bra magisystem för improviserad magi. Men vill man sen veta lite om teorin bakom, så blir man bara förvirrad, kan man inte alstra en sorts filament och sen transponera allting till det man behöver? hur kan man hitta områden "kallare än sin omgivning"? hur hittar man bra ställen att alstra ifrån alls? hur går lite mer exakt improviserad magi till? detta beskrivs väldigt kryptiskt, och det verkar verkligen som att Neogames vill att man köper både magiboken, mundana och några böcker till för att alls kunna spela! Det känns väldigt "halvfärdigt" att spela enbart med grundboken, och detta är ju lite synd eftersom eon verkar vara väldigt genomtänkt annars. exempel på detta är att det finns religiösa yrken i grundboken, men inga religioner beskrivna, yrket improvisatör beskrivs, men det finns inga regler för att improvisera och så vidare....

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by lave on 2000-12-19 20:17.</EM></FONT></P>

Lycan

Hero
Hmm...

Tja. Jag antar att det är bäst om jag uppträder snällt och vänligt. Jag kommer med andra ord INTE säga att "visst, Mystik & Magi modulen är nog extremt svår att förstå, om man är mentalt efterbliven". Istället säger jag något i stil med: "Spela DoD då."

Jag hade i alla fall inga problem med Eons magi. Ett riktigt jävla bra system enligt min (allenrådande) åsikt.

MVH - Lycan

hatten

Swashbuckler
Re: Hmm...

Lycan jag hade problem och jag känner folk som läser Systemvetenskap på universitet som har hade problem med Eons magi system.
Problemet är tror jag att vi var bortskämda med magiska system som är så enkla att en groda kan lära sig dom på fyra sekunder ( DoD har ett Magi system gjort för och av grodor )
Eons magi system kräver att man läser igenom hela magi kapitlet i Eon boken och Mysik ohc magi reglerna.

Och Magin i Eon är LÄTT så fort man har fattat grundprincipen så är den ganska självförklarande problemet att så många frågar är att jag tror att dagens ungar ids läsa i en bok..
De är så bortskämda med Internet och möjligheten att skriva ohc fråga att de glömer bort sin egen förmåga att läsa exprimentera och studera problemet till det är löst.

Och personligen anser jag att Mystik och magi borde ha ett bättre register även om det i förhållande till register i många andra rollspel är bra så *hmm* går det att förbättra..

Om man som spelare och spelledare vill ha ett magi system som är månsidigt roligt fort och skoj som ger oändliga möjligheter till variation och förändringar så finns det bara ett sådan magi system det är i EON..

hatten

Swashbuckler
Re: fortfarande tveksam....

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>jag tycker fortfarande att reglerna är konstiga och förvirrande, kan vara jag som är lite långsam bara.
Iofs, om man gör som jag brukar göra, dvs bara basera sitt rollspelande lite löst på reglerna så har EON fördelen av ett RIKTIGT bra magisystem för improviserad magi. <p><hr></blockquote><p>Systemet kräver att man läser igenom Eon boken och Mystik och magi boken för att få full förståelse av de regler och "natur" lagar som magin baserar sig på..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Men vill man sen veta lite om teorin bakom, så blir man bara förvirrad, kan man inte alstra en sorts filament och sen transponera allting till det man behöver? hur kan man hitta områden "kallare än sin omgivning"?<p><hr></blockquote><p>
Exempel på kallare än sin omgivning.. En pöl med vatten är kallare än omgivande mark.. bakom en solvarm sten i skuggan är kallare än den solvarma sidan av stenen.. osv... inte alls svårt...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> hur hittar
man bra ställen att alstra ifrån alls? hur går lite mer exakt improviserad magi till? detta beskrivs väldigt kryptiskt, och det verkar verkligen som att Neogames vill att man köper både magiboken, mundana och några böcker till för att alls kunna spela! <p><hr></blockquote><p>Uj uj uj tänka sig Neogames är en firma som vill tjäna pengar utan pengar inga Eon äventyr eller spel.. Om du tycker Eon är hemskt kolla in spel från USA och ja vist Chronopia Uj uj uj..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det känns väldigt "halvfärdigt" att spela enbart med grundboken, och detta är ju lite synd eftersom eon verkar vara väldigt genomtänkt annars.<p><hr></blockquote><p>Det kan jag hålla med om men i teorin skulle man klara sig PERFEKT på Eon, Mystik&Magi inga andra behövs de är så kallat extra godis för SL och spelare men behövs ej..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>exempel på detta är att det finns religiösa yrken i grundboken, men inga religioner beskrivna, yrket improvisatör beskrivs, men det finns inga regler för att improvisera och så vidare....<p><hr></blockquote><p>en fråga om ekonomi om de på Neogams hade satt in allt i Eon grundboxen så hade boken varit på några tusen sidor och kostat några tusen kronor..
Så genom att dela upp Eon i några små grund regel böcker kan de och VI spara pengar.. *ler* logiskt va..

smaffy

Hero
silversmurfen har fel...

det finns absolut inga regler som stöder det påståendet!
silversmurfen har FEL, det går att transformera hur många gånger som hellst, A till B till C till D till E till A till C till G till Q till Z är helt möjligt, bara det att det kommer ta lite tid. Man kan transformera hur många gånger som hellst, kolla bara ritualerna... Det finns massor av ritualer i allehanda böcker där man transformerar mer än en gång!

Smaffy är jag. blä.

smaffy

Hero
Den skenbara åldern modifieras med qadosh. Gör även alvernas mentalitetstabell det? (lidande, inåtvänd m.m.). det står inte men jag är övertygad om att quadoshen påverkar alvernas mentalitet på exakt samma sätt som de gör när man tar fram sin (riktiga) ålder (ob3t6+bil=ålder), eller med andra ord så påverkas inte mentalitetstabellen alls..

Om man har -1 i qadosh, ser man ett år äldre ut då?, eller är det bar när man får qadosh -15 som qadosh gör verkan på magikern? Ja, enligt regelboken kommer du att se äldre ut. Däremot tycker jag det är lite fel... men det är bara vad jag tycker. jag tycker att magikern med lite quadosh borde känna sig mer avskilld från världen gämfört med en vanlig människa, typ som om världen kanske känns enkel och trival.. Till sist när magikern får aslåg quadosh känns den lika overklig som magikern verkar overklig. Magikern börjar tappa sin möjlighet att påverka världen runtomkring, ex gör mindre ljud när han rör sig, hans kroppsvärme värmer inte lika mycket som förut etc. (detta är endast vad jag tycker, så står det inte i boken) Har man för många negativa quadosh tonar man naturligtvis bort precis som du sa...

Smaffy är jag. blä.