Nekromanti Magiregler

Jag vet inte hur det är med forumet, ifall dethär ämnet har varit uppe tidigare för diskussion, men jag tycker magireglerna verkligen är dåliga för DoD 4... jag har inte spelat DoD6 så ja vet inte om dde är bättre där men som det är i 4:an så har en magiker inte nåt att säga till om i en direkt strid. Och eftersom ändå strid är så stor del av många äventyr (tyvärr) så blir det bara så att det är tråkigt att spela magiker. Vad ska man göra för att ändra på systemet, o hur?
/Black Dwarf

"I may be small but I can still kick your ass!"

shadow_UBBT

Warrior
Jag tycker personligen att det har att göra med vilken magiker man gör. Det finns ju vissa anfallmagier som eldboll och isspjut eller va de nu heter. Men annars håller jag med dig. Och jag tycker även att magiker blir dåliga i ren allmänhet för det är så dyrt att bli bra på magi så man kan kanske lära sig 3 magier om man vill bli bra på dem. Den enda lösningen jag kan se på problemet är att ta bort några av restriktionerna för magiker. Särskillt den med metall. Jag tycker att de skall få ha på sig både rustning och bära vapen. Skapa ett nytt yrke kanske som en tridsmagiker. Det skall väll finnas nånstans förresten. I ren allmänhet så tror jag dock att det är meningen att andra karaktärer skall skydda magiker i strid medans magikern kastar magi från de bakre leden. Mer än så tror jag inte att jag kan hjälpa.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)

Håller inte med

Det kan jag inte hålla med om direkt. Jag menar vad sägs om INRE ELD eller BLODSTÖRTNING som stridsbesvärjelser eller TERROR, FÖRSTENA/NING, PARALYSERING, KONTROLLERA PERSON etc. Sen har vi dom riktigt FARLIGA besvärjelserna som ELDKVAST, MÖRKERKON etc. Det är om man har lite moduler vill säga. Man bör komma ihåg att magiker går i akademi/läromästare innan de kommer i spelet, så de kan gott få erf mostsvarande träning under akademivistelsen (på samma sätt som krigare får erf från vapenakademier de har varit på innan spelet börjar), så det brukar bli en hygglig nybörjarmagiker om man ger dessa extra erf att lägga på magi( 200-2000 erf beroende på ålder).

Nä personligen vet jag inte mycket effektivare sätt att döda saker på än INRE ELD och dylikt.

PS
För att inte tala om besvärjelsen DÖDA
DS

Weeha!

Scanmaster_K

Veteran
I chronopia finns det nog en stridsmagiker. Kommer inte ihåg hur det är i DoD6. Och i DnD så har det väll blitt lite bättre men inte mycket.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.

Iofs men...

... ifall man går efter grundreglerna blir magiker otroligt dåliga. Hittills har jag inte träffat på nån spelledare som låtit en magiker få extra ep från början, och det är det som gör dom så slöa. Ja menar, vill man ha en magiker me ca 10 besvärjelser från början har man ungefär 5 i varje, och hur stor chans är det då att man lyckas med nåt i strid. Jag är medveten om att de besvärjelserna som du räknade upp är effektiva, men problemet är att man aldrig hinner bygga upp magikern till att bli tillräckligt bra i nån sån.
Men idéen med dom extra EP:na var inte så dålig egentligen.
Fast sen har vi kvar problemet med magikernas slöhet. Ifall man spelar med handlingssystem som vi kör med nu tar det 5 handlingar att sätta en icke kvick besvärjelse. Eftersom man aldrig får nån chans att förbereda sig inför en strid så är striden redan över när man hunnit sätta en sån.. okej, kanske lite överdrivet, men ändå.
Tack för synpunkterna.
PS. shadow: Det finns Krigsmagi i EDD:s tilläggsmodul MAGI. DS.

Renfield

Swordsman
I DoD6 är magiker väldigt bra i strid, men mest som understöd. Besvärjelserna är alltid kvicka (stridsformlerna), man spenderar ingen erfarenhet för att bli bra på dom, och formlerna är riktigt mäktiga. Iskast på yrkesnivå legend gör 6T6+4T4 i skada, tror jag. Och täcker 3x3meters area... Kostar 16 i Spiritus att kasta, och en legend har någonstans runt 70-80 i SPI...

"My power is everything, defeat is absurd!"

Hmm, som sagt har jag inte spelat DoD6. Kanske jag borde köpa spelet? Magisystemet verkar vara bättre där.

Jo, det är sant att magiker blir dåliga från början men det går delvis att väga upp genoma att man låter dem få erf för träningen i akademin eller var de nu fått sin träning. 52 erf per år blir det om man lyckas med alla slag( och inte räknar några perfekta) som egenskapen baseras på enligt några gamla regler. En ung lärling får då 200 extra erf( 4 år) medan en jättegammal magiker som har spenderat större delen av sitt liv med att studera magi får, säg, 2000 erf( 40 års studerande) att spendera på magi. Vilket visar i själva spelet inte bli obalanserat( jag har kört med dessa regler så jag har kollat). Annars är det man gör att man skaffar sig en bastardmagiker, just nu har jag exempelvis slagit fram en Riddar-Artefaktmagiker, den kan slåss om det skulle behövas i en strid.

Weeha!

Renfield

Swordsman
Jag tycker att magisystemet i DoD6 är bättre än i alla tidigare DoD. ens chans att lyckas på en formel blir för övrigt ens SPI-kostnaden för besvärjelsen.

Ex.
Torgrym har SPI 50, och kastar en en formel som kallas Elchock, kostnad 26. 50-26=24. Torgryms CL är lika med 24.

Och magikerns initiativ bestäms av formeln han lägger, eftersom formler tar olika lång tid att fullborda.

Och en grej som kan vara intressant, det finns ingen Hela som formel i DoD6, men däremot som alvförmåga och som bön...

Fråga OT

Hur lyckas du me en riddare/artefaktmagiker? Borde inte de va rätt så omöjligt när riddaren har så mycket järn på sig?

Men sen att få sin rollperson att komma upp i legend är redan det en achievment. Det är ju helt fantastiskt svårt att komma upp så högt, man får då köra riktigt läääänge.

Caen/ Som tycker att RP gott kan få komma igång som utövare i DoD6( om inte äventyret handlar om något som kräver kassa RP)

Weeha!

Används T100 som bastärning i DoD6? Jag menar, i DoD4 (eller -91 eller va de nu heter) så är det ju T20.
Annars verkar det systemet helt klart bättre. Det var en bra idé att skilja på PSY och SPI, så man inte får säknt PSY bara för att man lägger besvärjelser.

Renfield

Swordsman
SL har ju makten att låta RP börja på en högre YN eller helt enkelt ge overkligt mycket ÄP.

Och Iskast börjar på 6T6 och öker därefter med T4:orna, så även för en amatör är den fet...

6T6?? I DoD -91 måste man lägga en IS E6 för att komma upp i den nivån. Fast då har vi väl de oxå att det kostar en massa SPI att lägga besvärjelsen. Hur är det med misslyckanden i DoD6? Om man misslyckas med en besvärjelse, dras det då bort så många SPI som besvärjelsen skulle ha kostat?

Re: Fråga OT

Silver. Rustningen är i silver( han är från en helig orden som betraktar silvret som en symbol för ljuset). Sprött, och väger en del, men gott smide kan väga upp det till viss del. Det blev som en rustning som abs:ar lika mycket men väger mer. Med vaddering under blir det en riktigt bra rustning, även om det är långt ifrån så bra rustning som man kan ha som riddare enl. krigarens handbok.

Weeha!

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: Fråga OT

En rustning i silver? Det var nog det dummaste jag har hört. Silver är otroligt mjukt, och det väger dessutom ganska mycket. Jag har svårt att tro att den ens skulle stå emot ett knivhugg. En del ringar utav silver kan man ju till exempel trycka ihop med handen. Hade det däremot varit en försilvrad bronsrustning el. liknande så hade det varit ok.

Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin

Riddaren

Swashbuckler
Jovisst...men i DoD v.5 och tidigare har du mycket mindre KP än i DoD v.6

DoD v.5 och tidigare är KP = (FYS+STO)/2
DoD v.6 är KP = FYS+STO+PSY

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Re: Magiregler OT

Det skulle ju förklara en del ja.
Varför har man räknat med PSY i KP beräkningen då?

Anakha

Warrior
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
Re: Magiregler OT

"Varför har man räknat med PSY i KP beräkningen då?"

Med en högre PSY dvs. större mod och självkontroll så klarar man av skador lättare. Om du tex. jämför ett litet barn med en vuxen, barnet börjar ofta gråta för ett litet skrubbsår medan en vuxen person klarar av det bättre.
Hoppas du förstod exemplet och att jag inte är helt ute och cyklar.

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"