Nekromanti Magiregler

Re: Magiregler OT

Jo, KP:n som man räknar ut i början i 6:an tycker jag är helt okej. Det jag inte tål är att man får mer kp när man går upp i level. Det är verkligen bisarrt. Om jag spelar en hantverkare, ex en skomakare, och sedan går upp i level och blir bättre på att göra skor, så får jag samtidigt mer KP och klarar av mer stryk. ??? Aye, aye, aye. Ännu en anledning till att köra med erf-system i drakar.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>

Berserk

Warrior
Re: Fråga OT

Förresten, så är väl bastardmagikern och artefaktmagikern skilda magikeryrken.. Hur har du kunnat kombinera dem? Riddarmagiker låter mer troligt än riddar/artefaktmagiker, om du förstår vad jag menar..

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."

Nejdå, så är det inte

Nää, om man är bastardmagiker så är man någon slags typ av magiker(akademiker, druid, lärling, artefaktmagiker eller dylikt) plus att man har något annat yrke. Man kan till och med blanda två magikeryrken om man så vill, som en Druid/andebesvärjare eller något sådant.

Weeha!

Bisarrt i DoD6 (OT)

Bisarrast i DoD6 är iofs att man inte får några åldersmodifaktioner om man väljer sin ålder istället för att slå den. Det menar jag på är klart absurt! En 98 åring som klättrar i träd( kom ihåg, grundegenskapsslag har tagit över de flesta fd primära färdigheter) kan man då få. Det är rätt coolt.

Weeha!

Eksem

Champion
Re: Bisarrt i DoD6 (OT)

Har för mig att det finns en skitrolig artikel om sådana saker här på rollspel.nu. Den heter nåt med naturlagar.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
"Dö din sate!"

Baesvärgelsen "drunkna" (eller något i den stilen) är väl också riktigt effektiv. Lungorna fylls med vatten. Luktar inte så illa som "inre eld" heller. "sorry, du är död!"

"Döda" är ju inte heller så dum. Men den är det ju inte riktigt så lätt att "få tag på heller". Men man måste ju säga att den är stilren./images/icons/wink.gif

*Gillar DoD4's magisytem. Men älskar DoD6*

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Re: "Dö din sate!"

Håller med där. DoD6 magisystem är det enda som kan få mig att spela spelet( DoD6)- det är en riktigt bra sida av DoD6!

Weeha!

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Det bästa

Magisystemet är nog det bästa med DoD6 än så länge. Även om själva världen verkar lovande också. Men vi vet ju inte alls mycket om det än.

Jag ger DoD6 plus i kanten för den sköna stämningen... men det beror ju på så många andra omständigheter också.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Renfield

Swordsman
Re: Du glömde dela med två

Man delar bara med två om man kör med Totala KP endast. Kör man med träffområden så är det inget dela med två...

"My power is everything, defeat is absurd!"

Staffan

Myrmidon
Re: Håller inte med

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Man bör komma ihåg att magiker går i akademi/läromästare innan de kommer i spelet, så de kan gott få erf mostsvarande träning under akademivistelsen <p><hr></blockquote><p>
I så fall kan man gott minska deras startkapital med den mängd pengar som skulle gått åt till att betala akademin för träning. Ska man använda en regel ska man använda den helt.

Enligt min mening ska de EP man börjar med som rollperson spegla de år man haft till förfogande, och vad man gjort med dessa år bör avspeglas i var man lägger sina EP, inte hur många EP man får. Att ge magiker en kasse bonus-erf för att de har gått på akademi är att sopa problemet under mattan i stället för att lösa problemet (som är att magi är för svårt att lära sig i DoD t o m Chronopia).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Mothie

Veteran
Magi suger stenhårt i DoD...Det är min fasta åsikt och har varit det sedan jag la undan spelet för 5 år sen...kan ju inget säga om den nya versionen men det är väl inte av nöden.

Gabriel - Som blev trött på det och gjorde ett eget istället.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen

Om du gjorde eget som är bättre kan du ju berätta för oss andra om det systemet dårå.
Alltid kan man hitta nåt som man kan sno för att förbättra DoD.
/Black Dwarf

"I may be small but I can still kick your ass!"

Hasse

Hero
T20 är det som används i DoD 6 så alla CL över 20 på att lägga en besvärjelse innebär att magikern måste fummla för att misslyckas.

PSY sänks som sagt inte längre men det gör däremot SPI istället. Så en magiker kan inte kast hur många besvärjelser som helst utan går SPI ned till noll dör han.

Jag vill bara säga att IMHO är magisystemet i DoD 6 mycket bättre än tidigare versioner samt en viktig orsak till att jag gått över från EDD till DoD 6.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Riddaren

Swashbuckler
Glömde jag inte alls

Följde regelboken...delat med två är en extra regel på www.riotminds.com om du spelar utan KP i kroppsdelar, utan bara med totala KP.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Mothie

Veteran
Hmmm...jag gjorde aldrig något magisystem till DoD...Anledningen till att jag inte ville använda det var för att det var på tok för styrt. Det enda som var lite roligt var vild magi och minimagiska besvärjelser.
I ett senare spel jag gjorde visade det sig när vi tittade på Eon att det var ganska likt. Eons magisystem är rätt ok.

Nu håller jag på med den tredje spelvärlden i ordningen och magi fungerar på ett helt annat sätt. Ett sätt som inte riktigt fungerar i DoD. DOck skulle man kunna säga att det är ett mer invecklat system av Vild Magi typ. Istället för magi finns gåvor, Gåvor kan inte läras in utan man födds med vissa anlag i själen. Sedan är det inte säkert att alla lär sig det som de kan lära sig men det är ju bara roligt.
Gåvor är tänkta att vara större än bara som en besvärjelse.
Ex. gåvan Helare, personen kan via handpåläggning och koncetration, stoppa blodflöde, avlägsna ärr, återplacera avfallna kroppsdelar m.m. I systemet ingår olika nivåer, olika sätt att påverka(genom sång, koncetration, beröring m.m.)
Faktiskt är det långt ifrån klart och jag funderar fortfarande på detaljer och dylikt.

Disclaimer: DoDs system är inte så uselt egentligen, det passar bara inte mig även om det säkert passar vissa personer.

Jag har oxå funderat på ett liknande magisystem som det du berättade om. Just det att man föds till något, eller att det inte så mycket är baserat på tärningar och utplaceringar av ep eller liknande. Magisystemet borde vara lite mer fritt och enklare att handskas med.

"I may be small but I can still kick your ass!"

Mothie

Veteran
Det är ju det som är min önskan, se är det inte säkert att det löser problemet med magikers oduglighet...Allt beror på huruvida jag gör det enkelt för bäraren att utnyttja sin gåva. Men det är nog troligt. Det kommer inte ta någon egentlig tid att utföra(om det inte är något i stil med att suga ut all livsenergi) enl, DoDs system vore det typ en handling =)