Nekromanti Magireglerna i Eon 3?

I ett tidigare inlägg ( detta ) här på forumet så presenterade jag ett regelförslag för konsekvensen av negativ Qadosh. Som det ser ut nu så kommer förmodligen detta regelförslag att bli en frivillig regelvariant i magisystemet i Eon 3. Så min fråga blir således vad ni tycker om denna regelvariant och om Eons magisystem i allmänhet om det är något ni tycker behöver ändras eller läggas till inför Eon 3?

Ljusetsriddare - tacksam för konstruktiva förslag

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Dom verklighetsabnorma förändringarna är jefligt coola, men dom är IMHO inte alls Eon. Dom passar bättre i en highfantasy-stämning i stil med Exalted eller motsvarande (faktum är att motsvarande nästan finns där, men det kallas för Anima banner och fungerar lite annorlunda). Annars undrar jag bara om det inte är lite väl lätt att tona bort? Ska man slå slag varje gång man tappar Qadosh eller bara varje gång man går över till nästa nivå på tabellen? För om man ska slå varje gång man tappar Qadosh så är din nya regel mycket elakare mot våra stackars små magiker än vad den nuvarande är och det vet jag inte om jag är så förtjust i.

/Naug, :gremsmile:

lijat

Swordsman
Jag håller med att dom verklighetsabnorma förändringarna inte käns riktigt EON.

Ljusetsriddare
i stort sett tycker jag att eons magisystem är bra som det är det som kan förbättras är förklaringar om vanliga saker tex.

- vad är qadosh själslig hälsa?
- hur fungerar magiinlärning praktiskt (måste lärlingarna läsa teori i ett år innan dom får försöka allstra)
-regeln om överföring av fillament som kom på forumet för ett tag sen skulle jag se kom med då den underlättar för magiker utan att göra magin nämnvärt kraftfullare
-fler efekter men inte så kraftfull lite mer som vardagsefekter som tex efekterna som rafali använder i textern i mystik och magi
-subjektiv magisk forskning det vill säga att det presenteras teorier för hur magi fungerar men ingen vet en definitiv förklaring skulle sabba EON känslan.

Jag tycker också att man borde ändra systemet för efekters & besvärjelsers inlärning då 40h per efekt eller magnitud känns stelt.

Lijat - som uppskattar EONs magisystem och tror att några mindre förtydligande kan göra det nämast fulländat.

Dom verklighetsabnorma förändringarna är jefligt coola, men dom är IMHO inte alls Eon. Dom passar bättre i en highfantasy-stämning
Det är därför de förmodligen kommer att bli en [Frivillig regel].

Annars undrar jag bara om det inte är lite väl lätt att tona bort? Ska man slå slag varje gång man tappar Qadosh eller bara varje gång man går över till nästa nivå på tabellen?
Varje gånger du sänker din Qadosh är det tänkt att du skall slå. Den exakta svårighetsgraden för detta eller på vilken nivå du skall börja slå är dock inte fastställt ännu.

För om man ska slå varje gång man tappar Qadosh så är din nya regel mycket elakare mot våra stackars små magiker än vad den nuvarande är och det vet jag inte om jag är så förtjust i.
Alternativet är att du med den nuvarande systemt exempelvis vid en negativ Qadosh på -25 har slagit 47 åldringslag och således förmodligen har sänkt dina grundegenskaper nästan lika många steg. Personligen ser jag hellre min magikerkaraktär tona bort fullständigt till följd av till exempel en hjältemodig självmodsattack där denne sliter fram väven i improviserad magi än att denne blir en gammal senil och förkrympnad gubbskrälle. Men det kanske bara är jag? :gremcrazy:

Jag håller med att dom verklighetsabnorma förändringarna inte käns riktigt EON.
Det beror ju på vilken unik bild man har av Eon. I MIN version av Mundana så platsar de givetvis som handen i handsken (men så innehåller också min version Mundana en del higfantasy element). Men lets face it - Eon befinner sig faktiskt någonstans mellan low och high fantasy (och i Eon 3:s spelledarkapitel kommer det att ges tips på hur man spelleder antingen det ena eller varför inte det bästa från de båda? :gremwink:). Således bör Mundana erbjuda ett visst mått av bägge ingredienserna i sin värld och regelbok.
För de som vill köra mer grisodlarnivå gör väl sig de verklighetsabnorma förändringarna inget vidare - således kan en sådan spelledare enkelt strunta i dem (det är ju en frivillig regel dvs. inte ett grundelement i spelet). För den spelledaren som önskar en mer highfantasy konsekvens på sin värld så kan verklighetsförändringarna vara ett stämningsmässigt sätt att skildra magi gone wild.
Poängen med att de finns som en frivillig regel är alltså att spelledaren ska ha möjlighet att välja huruvida det passar hans Mundana eller ej.

i stort sett tycker jag att eons magisystem är bra som det är det som kan förbättras är förklaringar om vanliga saker tex.

- vad är qadosh själslig hälsa?
- hur fungerar magiinlärning praktiskt (måste lärlingarna läsa teori i ett år innan dom får försöka allstra)
-regeln om överföring av fillament som kom på forumet för ett tag sen skulle jag se kom med då den underlättar för magiker utan att göra magin nämnvärt kraftfullare
-fler efekter men inte så kraftfull lite mer som vardagsefekter som tex efekterna som rafali använder i textern i mystik och magi
-subjektiv magisk forskning det vill säga att det presenteras teorier för hur magi fungerar men ingen vet en definitiv förklaring skulle sabba EON känslan.
*antecknar i sin "se vad som kan göras bok*

Slutligen tack för alla åsikter och tankar! *bockar och bugar*

Ljusetsriddare - som gillar lowfantasy med highfantasy möjligheter

Ymir

Liten kantbaron
Mindre konstruktivt, måhända...

Jag hade tagit bort konsekvenserna av negativ Qadosh nästan helt och hållet. De gör magin för mjäkig, helt enkelt, och jag har aldrig riktigt lyckats greppa vad Qadosh egentligen är i mitt Mundana (eller, det har jag visst det, kommer bara inte på det just nu). Positiv Qadosh tycker jag är en jätteskön grej, gudomlig intervention och så, men negativ tycks i mina ögon inte fylla någon annan funktion än att krysta fram spelbalans. Ta alver som drabbas av borttoning på grund av ålder eller rentav sorg...får de Qadosh-säkningar, liksom?

- Ymir, återkommer kanske med fler tankar

Tell

Hero
en idé vore att helt göra om qadoshen till ett begrepp på psykisk hälsa. M.a.o. även öppna för förbättring genom självanalys, meditation och hypnos. Helt enkelt säga att det finns fler vägar till salighet än gudarnas. det blir också mer synkat med de andra relativistiska tankarna som genomsyrar världen.

Tesfforp

Warrior
Har du skrivit vad som händer vid negativ quadosh med andra aspekter. Jag hittade inget på tråden där det fanns ett urval. Om du har skrivit om alla aspekter så skulle jag bli tacksam om du skulle kunna lägga ut det.

Tesfforp, speciellt nyfiken på vad som händer med nekrotropi.

Mouja

Hero
"Personligen ser jag hellre min magikerkaraktär tona bort fullständigt till följd av till exempel en hjältemodig självmodsattack där denne sliter fram väven i improviserad magi än att denne blir en gammal senil och förkrympnad gubbskrälle. Men det kanske bara är jag?"

Jag ser hellre att min karaktär blir gammal, svag och senil än att denne tonar bort. Jag spelar hellre en rolig karaktär än att inte spela denne. Då karaktären blir jättesenil och så kan man göra om den till en SLP, det kan man inte göra med en karaktär som tynat bort. :gremwink:

lijat

Swordsman
Det är därför de förmodligen kommer att bli en [Frivillig regel].
Jag har lite svårt för frivilliga regler som på något sätt beskriver världen. Så personligen tycker jag att världsbeskrivningar och regler som ger direkta vissuella eller världspåvärkande efekter inte bör vara frivilliga utan att möjligheten med frivilliga regler endast bör användas på direkta speltekniska regler(det passar utmärkt som det är i strids ock skadereglerna till exempel). Hur man sen beskrivier världen genom beskrivningar regler och regelexempel är en smaksak men jag tycker att man ska vara konsekvent och göra det så att man inte behöver räkna med att en stor skara spelgrupper ignorerar det.

Lijat - som gillar mystik och magi mer än legender och hemligheter.

Jag har lite svårt för frivilliga regler som på något sätt beskriver världen. Så personligen tycker jag att världsbeskrivningar och regler som ger direkta vissuella eller världspåvärkande efekter inte bör vara frivilliga utan att möjligheten med frivilliga regler endast bör användas på direkta speltekniska regler(det passar utmärkt som det är i strids ock skadereglerna till exempel).
Jo, jag håller med dig i vad det du säger om att regler som beskriver världen inte bör vara frivilliga. Som jag förstår det så kommer det bli mer eller mindre officiellt med abnorma verklighetsförändringar i Mundana iom Eon 3. Saken är bara den att det inte verkar som att alla magiker råkar ut för det. Således blir det en frivillig regel om spelledaren anser att rollpersonernas magiker med negativ Qadosh bör ha det eller ej. För en spelledare som gillar idéen så kan denne helt enkelt besluta att det är vanligt förekommande medan en som inte gillar idéen kan bestämma att det bara artar sig så vid undantagsfall. Hade det inte varit en frivillig regel så hade ju folk säkert ansett att negativ Qadosh alltid artar sig i förändringar. Huruvida det blir en frivillig regel eller en grundläggande regel är inte fastställt. Idéen med att regeln skulle vara frivillig var min då jag tyckte att det var en så stor förändring på konceptet med negativ qadosh att jag kände på mig att folk skulle kunna ha svårt att acceptera det. Som en frivillig regel hade de alltså haft en given valmöjlighet om e vill köra med den eller ej. Som en fast grundläggande regel så hade de tvingats modda själva grundkonceptet med magisystemet. Am I making myself clear? :gremconfused:

Ljusetsriddare - vars exemplar av Mystik & Magi hör till en av hyllans mer vällästa böcker men som även funnit en hel det matnyttigt i Legender & Hemligheter

Phelan

Hero
Så, i själva verket handlar det inte om att du vill ha synpunkter på om det ska komma med en frivillig regel eller inte, för det är redan spikat, utan det handlar bara om huruvida ändringen ska vara formell eller en frivillig regel enbart i fallet med rollpersoner? Det känns som om det inte finns så många kandidater att rösta på i det här valet...

Mvh / Phelan

Drakvrede

Swordsman
Negativ Qadosh vs Glömskan (& sånt där)

I ett tidigare inlägg ( detta ) här på forumet så presenterade jag ett regelförslag för konsekvensen av negativ Qadosh. Som det ser ut nu så kommer förmodligen detta regelförslag att bli en frivillig regelvariant i magisystemet i Eon 3. Så min fråga blir således vad ni tycker om denna regelvariant och om Eons magisystem i allmänhet om det är något ni tycker behöver ändras eller läggas till inför Eon 3?
Framför allt skulle väl jag vilja se en tydligare distinktion mellan det magiker kallar för borttoning och det andebesvärjare kallar för Glömskan - om det nu är två olika saker, och inte bara olika termer för samma fenomen. Personligen skulle jag säga att det inte är någon skillnad, utan det handlar bara om olika orsaker till den negativa Qadoshen. Fast det finns ju en viss skillnad, eftersom en varelse som drabbas av Glömskan oxå börjar tappa stora delar av sitt minne, medan en borttonad - åtminstone enligt Eon II:s regler - inte gör det.

Fast ioförsig, det som egentligen utgör problemet, är väl att det finns så lite info om schamanism i grundboken (det blev ioförsig bättre i och med Eon II, men det är fortfarande väldigt knapert med info); det jag sålunda helst av allt skulle vilja se i Eon III, e väl mer regler för schamanism/andeplanet, eftersom det, trots allt ändå kan bli ganska viktigt. Å nu när andemodulen börjar närma sig färdigt stadium (håll tummarna!) :gremlaugh: , så vore det kanske möjligt? Nåja, nog om det!

Så, i själva verket handlar det inte om att du vill ha synpunkter på om det ska komma med en frivillig regel eller inte, för det är redan spikat, utan det handlar bara om huruvida ändringen ska vara formell eller en frivillig regel enbart i fallet med rollpersoner? Det känns som om det inte finns så många kandidater att rösta på i det här valet...
Som jag skrev i början av den här tråden så var jag intresserad av vad ni tyckte om min regelvariant och om det var något som ni tyckte behövde läggas till eller ändras. Comprende?

Ljusetsriddare - informerar

Phelan

Hero
Lo siento, pero no comprende. I början av tråden så säger du klart och tydligt att du vill ha synpunkter, men i det svaret som jag svarade på så verkar det som om det redan är klart att det kommer bli en ändring och att det bara handlar om huruvida den ska vara frivillig eller inte. Vilket ju känns som en viss skillnad mot vad du startar tråden med att säga. Så, vilket är det som gäller?

Mvh / Phelan