Negativ Qadosh vs Glömskan (& sånt där)
I ett tidigare inlägg ( detta ) här på forumet så presenterade jag ett regelförslag för konsekvensen av negativ Qadosh. Som det ser ut nu så kommer förmodligen detta regelförslag att bli en frivillig regelvariant i magisystemet i Eon 3. Så min fråga blir således vad ni tycker om denna regelvariant och om Eons magisystem i allmänhet om det är något ni tycker behöver ändras eller läggas till inför Eon 3?
Framför allt skulle väl jag vilja se en tydligare distinktion mellan det magiker kallar för
borttoning och det andebesvärjare kallar för
Glömskan - om det nu
är två olika saker, och inte bara olika termer för samma fenomen. Personligen skulle jag säga att det inte är någon skillnad, utan det handlar bara om olika orsaker till den negativa Qadoshen. Fast det finns ju en viss skillnad, eftersom en varelse som drabbas av Glömskan oxå börjar tappa stora delar av sitt minne, medan en borttonad - åtminstone enligt Eon II:s regler - inte gör det.
Fast ioförsig, det som egentligen utgör problemet, är väl att det finns så lite info om schamanism i grundboken (det blev ioförsig bättre i och med Eon II, men det är fortfarande väldigt knapert med info); det jag sålunda
helst av allt skulle vilja se i Eon III, e väl mer regler för schamanism/andeplanet, eftersom det, trots allt ändå kan bli ganska viktigt. Å nu när andemodulen börjar närma sig färdigt stadium (håll tummarna!)
, så vore det kanske möjligt? Nåja, nog om det!