metuzalem
Veteran
- Joined
- 7 Aug 2015
- Messages
- 39
God morgon, Jag spelleder för närvarande en megakampanj med min spelgrupp i vilken mörkret stadigt närmar sig. Då mina spelare redan i början (vi började samtidigt som eon4 släpptes officiellt) ville spela magiker så såg jag det som min självklara uppgift att skriva ett magisystem som vi kunde använda men då jag visste att ett officiellt magisystem kommer komma inom en snar framtid så tänkte jag sedan början att vi vid ankomsten av det nya magisystemet bara skulle börja använda det och att det "in game" skulle vara en av formerna som magins natur ändras i och med mörkrets ankomst (Mörkret i vår kampanj är lite gott och blandat med det av neogames utgivna och det Ymir postade på det gamla forumet).
Med denna bakgrund skulle jag vilja ha tips och ideer på ett par saker som jag själv har lite svårt att komma på för tillfället.
Först och främst; jag har börjat översätta de effekter från eon3 som magiker i nuvarande gruppen använder till det nya magisystemet och undrar helt enkelt om någon av er har gjort detsamma eller kanske helt hittat på egna effekter som ni känner att ni skulle kunna dela med er av, främst är jag intresserad av aspekterna Psyko, Bio, Ataxo, och Semotropi men självklart är det kul att få effekter från alla aspekter
Andra frågan; Vad är Topotropi egentligen, jag minns att jag läst teorier på forumet sedan innan aspekten blev cannon, men dessa minns jag knappt och då de bara är teorier hoppas jag nu kunna få lite mer konkreta svar.
Tredje frågan; I tv-serien doctor who fanns för någon säsong sedan en fiende vid namnet "The Silence" som jag fortfarande minns och som fortfarande får mig att rysa i obehag. För er oinvigda så var de en utomjordisk livsform som hade förmågan att få alla som ser på de att glömma deras existens samma sekund som man inte tittar på de, detta visades i serien som mängder av stunder då karaktärerna helt enkelt fann sig i lite underliga situationer där det för de verkar som att de precis missat några minuter, detta är någon jag vill försöka återskapa i vårt spel, däri ligger mitt dilemma. Hur hintar jag för mina spelare att deras karaktärer precis glömt de senaste sekunderna/minuterna för att de precis kollat på en varelse med en sådan förmåga och sedan kollat bort, utan att rätt ut säga något i stil med : det känns som att en minut precis förflöt inom loppet av en sekund, då detta hade förstört mystiken och den obehagliga känslan av att inte riktigt förstå vad som händer.
Tredje ( och en halv ) frågan: kan någon komma på en magiteoretisk förklaring till fenomenet som jag försöker beskriva ovan som jag skulle kunna använda i spelet i formen av en lärd/magiteoretikers teori av förmågan, detta för att använda vidare i kampanjen när de får reda på att dessa hintar inte bara är spelledarmissar utan faktist har en betydelse för händelserna.
Om det underättar så kommer nog gruppen att befinna sig i ett nedgånget slott i norra damarien vid khazimbergens rand för de närmsta 5-6 spelmötena
Detta blev en väldigt mycket längre post än jag tänkte mig och jag hoppas att ni kan bidra med teorier, spekulation, ideer, och konkreta svar på det jag söker. Baserat på det jag har läst tidigare på forumet borde detta bli en bagatell för er kreativa forumiter, tack på förhand!
Med denna bakgrund skulle jag vilja ha tips och ideer på ett par saker som jag själv har lite svårt att komma på för tillfället.
Först och främst; jag har börjat översätta de effekter från eon3 som magiker i nuvarande gruppen använder till det nya magisystemet och undrar helt enkelt om någon av er har gjort detsamma eller kanske helt hittat på egna effekter som ni känner att ni skulle kunna dela med er av, främst är jag intresserad av aspekterna Psyko, Bio, Ataxo, och Semotropi men självklart är det kul att få effekter från alla aspekter
Andra frågan; Vad är Topotropi egentligen, jag minns att jag läst teorier på forumet sedan innan aspekten blev cannon, men dessa minns jag knappt och då de bara är teorier hoppas jag nu kunna få lite mer konkreta svar.
Tredje frågan; I tv-serien doctor who fanns för någon säsong sedan en fiende vid namnet "The Silence" som jag fortfarande minns och som fortfarande får mig att rysa i obehag. För er oinvigda så var de en utomjordisk livsform som hade förmågan att få alla som ser på de att glömma deras existens samma sekund som man inte tittar på de, detta visades i serien som mängder av stunder då karaktärerna helt enkelt fann sig i lite underliga situationer där det för de verkar som att de precis missat några minuter, detta är någon jag vill försöka återskapa i vårt spel, däri ligger mitt dilemma. Hur hintar jag för mina spelare att deras karaktärer precis glömt de senaste sekunderna/minuterna för att de precis kollat på en varelse med en sådan förmåga och sedan kollat bort, utan att rätt ut säga något i stil med : det känns som att en minut precis förflöt inom loppet av en sekund, då detta hade förstört mystiken och den obehagliga känslan av att inte riktigt förstå vad som händer.
Tredje ( och en halv ) frågan: kan någon komma på en magiteoretisk förklaring till fenomenet som jag försöker beskriva ovan som jag skulle kunna använda i spelet i formen av en lärd/magiteoretikers teori av förmågan, detta för att använda vidare i kampanjen när de får reda på att dessa hintar inte bara är spelledarmissar utan faktist har en betydelse för händelserna.
Om det underättar så kommer nog gruppen att befinna sig i ett nedgånget slott i norra damarien vid khazimbergens rand för de närmsta 5-6 spelmötena
Detta blev en väldigt mycket längre post än jag tänkte mig och jag hoppas att ni kan bidra med teorier, spekulation, ideer, och konkreta svar på det jag söker. Baserat på det jag har läst tidigare på forumet borde detta bli en bagatell för er kreativa forumiter, tack på förhand!