Nekromanti Magisk Skada i eon

Telephalsion

Swordsman
Jag tycker att skador åsamkade av magi är en bökig sak i eon.

Skadebesvärjelserna verkar vara obalanserade:

Blixt gör trauma och smärta. 1 filament för två tärningar.
Trauma gör trauma (den kan jag acceptera) 1 för 1
Explosion gör krosskada, 1 för 1 men exponentiell skada samt förstör ett föremål.
Stjärnfall gör krosskada, 1 för 1

Det finns i eon 3 typer av skada.
Kross
Stick
Hugg

Sedan tre (fyra) olika former av konsekvenser av dessa skador.
Trauma
Smärta
Blödningstakt (+blodförlust)

Om vi går igenom aspekt för aspekt, vilka typer av skada skulle denna magi kunna ådstakomma?

Skulle man kunna lägga till magisk skada? som antingen är magisk hugg, magisk kross eller magisk stick? ska man lägga till magisk skada som en egen typ, som kan göra både smärta, blödning och trauma?

Vad tycker ni?

Poseur

Swashbuckler
Jag tycker att skador åsamkade av magi är en bökig sak i eon.
Du är inte ensam och jag som SL har redan "rättat" till det i min spelgrupp.

I mitt Mundana så ger alla* effekter** magiskada i antingen Kross/Hugg/Stick beroende på typ av anfall (Storytellers discretion).

*Några undantag existerar och dessa är de effekter som ger direkt skada i någon specifik kategori , tex "trauma" eller "blödning"
Även effekten "blixt" håller sig till denna kategori med undantag då den är hyfsat enkel att skydda sig emot(vadderat tyg)
"Eld" skapar just en eld och beräknas genom andra sätt än direkt skada.

** Skall påpekas att jag använder mig utav en hel uppsjö utav egna/andras effekter än de officiella också.

Men ja jag håller med om att det är aningen krångligt att hålla reda på allt.
Så vill man använda sig utav en besvärjelse som skickar vassa spikar av järnflis mot motståndaren så ger det stickskada medan nedkallar man stora hagel på motståndaren så ger det krosskada.

/Poseur lite trött så vet egentligen inte vad han skriver.

wallahad

Swordsman
Vi kör som reglerna är skrivna.

Speciellt efter som magi i en del fall blir svår att kasta då den tar 2 ronder.
Enda vändorna som det går på 1 ronda så aggerar magikern sist.

Men åter till skada.
Det jag finner för kraftigt är att du Aldrig, med 1 undantag, får ett motstånds slag.
Blir du anfallen på något annat sätt så har du en möjlighet att göra en undvika eller sätta upp en sköld.

Rokan aka Daram

Veteran
Jo men mot sådant som hagel och trevligt spikvasst splitter som har area-effekt borde tillåtas att försöka undvika eller sätta upp en sköld, alternativt kasta sig bakom en låda eller en (hrm) kompis.

Blixten är ju däremot tänkt för en person och enligt någon av lagarna... *kollar i boken* hrm, eller inte...
Nä man borde ju kunna undvika den med då den kan stoppas av offrets val av kläder har den ju en bana och färdas från magikern till offret. Eftersom den färdas upp till 30 meter i slutet av rundan borde den vara jäkligt snabb så det är nästan bättre att "ta att som en karl" istället för att fumla till sig ett fall med Ob6T6 mot Undvika^^

-Rokan tävlar med Poseur i grenen 'tröttast författare av trådsvar'

Thedax

Veteran
En kort annan fråga om magi, om en besvärjelse tar en runda att väva, betyder det att man börjar i magifasen runda ett och att den sedan kastas i magifasen runda två? Och att man sedan väver nästa runda tre och att den kastas runda 4? Jag har inte riktigt fått klämm på det..

Oreh

Warrior
Nej! Om en besvärjelse tar en (1) runda att lägga så kastas den i slutet (Slutfasen) av rundan. Man kan tänka sig att när rundan inleds börjar besvärjaren alsta, och är klar med vävningen lagom till slutet av rundan då den börjar verka.
Tänk att rundor och faser egentligen är helt regeltekniska termer, ingen står ju still och "väntar" tills det blir hens tur. Du har naturligtvis redan gjort det men läs på s12 i R2.