Nekromanti Magisk teknologi

Mask_UBBT

Hero
Hade en disskuion förut med en kompis som skulle göra ett rollspel i fantasymiljö, fast men 2300tals teknologi. Trots att jag inte var så intresserad av tanken(den är långtifrån ny, för den som inte kände till ME-2412, för att nämna ett av många), ledde disskutionen in på ett intressant sidospår. Varför skulle teknologi endast innebära blinkande datorer i framtiden? Teknologi idag innefattar ju saker som kemi och genetisk modifiering. Är det inte troligt att dessa, på något vis, förr eller senare kommer ersätta maskiner?

Istället för att ha små nanobottar som läker sår åt en, kan man ta en spruta som gör samma jobb. När vi hade kommit så långt i disskutionen kom vi på; Men det innebär ju samma sak som helande drycker!
Vidare lekte vi med tanken att ha en mixer inbyggt i armen, och då kom vi på någonting; Om genetisk modifiering på människor börjar fungera, är det inte möjligt att saker som exempelvis vapen blir ganska onödiga? Vaför ha en plasmapistol när ens genetiskt modifeierade händer ändå kan slunga iväg ett kemiskt eldklot? Och i sådant fall, vad skulle man då vilja ha inprogrammerat i sina gener? Odödlighet? Kanske förmågan att ändra på saker i sin omgivning, som exempelvis ändra en katts gener till att bli en hund, eller krossa en bit sten med gentisk-teknologiska medel?
Nu märke vi att vi hade kommit in på X-men litegrann, men även att man kommit in på området magi till en viss del...

Summering;
I framtiden kanske det är möjligt att födas med speciella förmågor som kan mätas med magi. Vissa människor är bättre magsikt lämpade än andra, till följd av oregelbundenheten som finns i den gentiska arvet. På samma sätt som vissa människor är smartare än andra. Då jag gillar konceptet av att magiker skulle på något sätt vara ett 'eget folkslag', gillar jag tanken.
Dessutom är det möjligt att de områden som genetik-teknologi inte klarar kan täckas av kemi-teknologi. Om en person inte har den genetiska styrkan att kunna stanna tiden, så kan kanske en kemik lösning klarar det. Alternativt kan en kombination av de bägge gör något?

Är det någon mer än jag som tycker att det hä åter lite småtufft för ett rollspel?
Är det någon mer som haft dessa tankar?

Funderar på att göra det som ett litet inslag i mitt postap-rollspel Glödhymn, förutsatt att jag tar upp produktione igen snart...

Jaja- love or loathe?

/Mask

Cybot

Mest spelbar
Stanna tiden...nej du. Du bara rör dig så otroligt snabbt att tiden verkar ha stannat.

Men för övrigt så är iden helfet!

Mask_UBBT

Hero
Hmmmmm..... låter lite som Wells... :gremwink:

Just Wells story föll ju på att omgivningen tydligen skärmade av de påverkade personerna och gjorde att dessa tydligen inte påverkades av fysikens lagar, som luftmotstånd och dylikt...

Tänkte dock faktiskt på det, men, om mitt argument håller så borde det vara ungefär lika troligt som överljusfart eller dylikt...

Illern

koppariller
Jag är ju mest intresserad av dåtiden (antiken) men biologen i mig skuttade glatt när han läste din idé. Värt att nämna är att jag tror det är teoretiskt möjligt med en odödlig kropp för jag har för mig att kroppen är ''programmerad att dö'' OBS, mikrobiologi var inte mitt starka ämne, det var inte därför ajg pluggade biologi. Dock får man väl ännu mer med t.ex. alver fundera kring vad det får för effekt på sinnet. Alver är ju ofta skapta för att leva i evighet och kan ju då ha en annorlunda konstruerad hjärna som klarar av evighetskonceptet. Jag är inte säker på vad som skulle hända med en genomsnittlig människohjärna om vi plötsligt (och alla tidsrymder som är intressanta lär vara plötsligt ur ett evolutionärt perspektiv) blir mer eller mindre odödliga. Idén är dock fräck.
Skräphö... Biologen har talat, mjäääh!

Tarill

Warrior
Det där om att man är programerad att dö är fortfarande ganska teoretisk med lite bevis för det. Som de tror nu är det så att en speciell sak i generna förkortas med varje celldelning och när den är slut så dör man. Det betyder alltså att alver i så fall skulle ha en sådan sak som inte förkortas alternativt byggs upp igen hela tiden.