Nekromanti Magisk tjuv lätt som en plätt?

lilljohan

Veteran
Joined
6 Mar 2005
Messages
4
Idag så kom jag fram till att om man kombinerar effekten avstånd med telportera så skulle det kunna vara väldigt lätt att sno någons penningpung.Borde inte dom flesta snåla ataxatropiker vara stormrika då?
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Du menar alltså att en ataxatropiker skulle ställa sig ute på gatan och lägga besvärjelsen?

För det första så måste individen ifråga vara ohederlig, sen måste han vara så pass skicklig så att han vågar använda magin dolt mitt på en gata och för det tredje så måste målet stå nogerlunda still.

Om man lyckas med allt detta så kanske man kommer åt en penningpung som på sin höjd innehåller ett tiotal silver.
Då skulle åtmistonde jag tycka att det var för mycket jobb för för lite vinst, särskilt med tanke på att magikern för eller senare kommer fumla.

/Marcus undrar fortfarande hur den normale Rp:n som han spelat orkat släpa runt på 10 kg silver + övrig utrustning.
 

lilljohan

Veteran
Joined
6 Mar 2005
Messages
4
Det är sant, men man behöver ju inte göra det ute på gatan. Man kan istället försöka göra det lite diskret på ett finare värdshus med lite rikare människor :gremwink: Och den ohederliga biten är i alla fall inget problem för mig :gremwink:
 

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Effekten Teleportera är rätt andvänbar ändå. Man behöver väll bara vart på stället.
Du kan på dagen gå in hos smeden, sedan ta in på tavernan ett par meter därifrån. Sen på kvällen, när alla sover, så teleporterar du dig dit, tar det du vill, och sen teleporterar dig tillbaka. Om jag inte minns helt fel så är det 2filament på 10meter. Inte speciellt stor fummelrisk.

Har själv tänkt på att andvända teleportera för att sno grejer ur folks händer, typ svärd.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Neogames kolla hit!

Har inte boken här just nu men ja vet att det kan inte vara så svårt att vara en ataxatropiker-tjuv. Om man bara lägger den tyst och avstånd så skulle man ju med enkelhet kunna teleportera rätt så många pengapungar med i nåon kista eller dylikt.

Detta tycker jag dock att neogames ska fixa. Det var nämligen en kille i min grupp som spelade en liknande, medan vi andra satt och åt frukost så gick han på stan och snodde en massa ädelstenar ur en affär, bara sådär. Jag tycker att detta skall ändras, så att man inte kan väva teleportation mer än personlig eller möjligtsvis beröring.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Tillfället gör inte alltid tjuven

Idag så kom jag fram till att om man kombinerar effekten avstånd med telportera så skulle det kunna vara väldigt lätt att sno någons penningpung.Borde inte dom flesta snåla ataxatropiker vara stormrika då?
Och om man har ett svärd skulle man lätt kunna råna någon som är obeväpnad och ta hans penningpung. Trots det väljer de flesta som har ett svärd att inte göra det och de flesta magiker väljer att tjäna pengar på något annat sätt än att stjäla dem, även om de kan.

/tobias
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Re: Neogames kolla hit!

Även om jag gjort mig skylldig till exakt samma sak (fast med svärd) så måste jag dock påpeka några saker angående detta:

1. Väldigt få affärer lägger fram juveler så tydligt, dessutom så är det väldigt få som säljer dem.

2. Då det finns extremt lite magiker (speciellt utanför ehbron) så borde ju mer erfarna magiker bli upptäckta på studs bar aför att de är så ovanliga eller nåt. Jag vet inte hur många magiker det finns i mundana men jag har för mig att det finns ca 1000 st allt som allt och majoriteten av dom finns i ehbron. Det borde således finnas väldigt få kaosmagiker som skulle kunna utföra nämnda bedrift...

3. en skicklig tjuv kan med något annorlunda tillvägagångssätt göra samma sak fast med mindre risk för sitt liv...

4. efter ett par sådanahär händelser så skulle nog misstankarna riktas mot en kringstrykande magiker som kan stå och fånstirra på värdeföremål en tid innan de försvinner.

Sen vet inte jag exakt hur svårt det skulle bli att teleportera iväg något dolt med avstånd men jag tror inte riskerna gämfört med fördelarna kan förstöra balansen i spelet.

Något som däremot sabbar balansen extremt är heliotropiska magin "makt" (eller nåt). har man 15 i övertala specialiserat med förhandla och lägger till en 2:a gradens maktmagi på sig själv så kan man mångdubbla ett startkapital på ett par handelsresor om man har tillgång till tillräkligt exklusiva varor (har själv skaffat summor på uppåt 60 000 med detta och en förteckning över handel till havs...)
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Besvärjelse för att teleportera en pung 10 meter (en meter verkar värdelöst då man lika gärna kunde sno åt sig den manuellt)

2 filament teleportera
2 filament beröring då effekten är personlig
2 filament avstånd då effekten gjorts om till beröring.

färdighetsslagen som krävs:

Alstra ataxatropi (Ob6T6)
Besvärjelse(Ob2T6)
Besvärjelse(Ob2T6)
Besvärjelse(Ob2T6)

Vem vågar alstra 6 ataxatropiska??? Det liknar självmord. Man kan ju tänka sig kongelat.

Påminner mig om tre pers som rånade en glasskiosk i Falun med kalaschnikovs. Någon nämnde att de faktiskt tjänat mycket mer på att sälja sina vapen.

Sure, jag köper varianten med en meter, där krävs 3 filament. Då lär du stå och mässa en meter från den tilltänkta tjuven. Varför inte bara slå ner honom och ta pungen, eller avlägsna den på gammalt hederligt vis?

Det bästa sättet att använda effekten i sammanhanget vore nog att sno pungen och därefter teleportera sig själv någonstans långt, långt bort.
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
svärd kontra magi.

Fast jag tror lilljohans poäng är nog det att det är så pass mycket lättare, nu hörde man ju nyss att det kanske inte är så jätte lätt, men om det vore så är poängen att man kan sno åt sig kjejsarens skattkista eller varför inte kalsonger utan att någon har en aning om vad som händer. Kan ett svärd göra det?

ahh.. nej, precis. Om det kunde, då skulle det bli ganska mäktigt... eller ja.. varför inte att du kommer viftande med ditt svärd och ska slå ner den här obeväpnade mannen och han säger; Abrakadabra, så blir du obeväpnad och han beväpnad. och förlusten blir ett faktum.
 

lilljohan

Veteran
Joined
6 Mar 2005
Messages
4
Just det man måste göra effekten beröring med ja, då blev det genast lite svårare ...
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
Magisk tjuv lätt som en plätt?..ja

det lustiga är att du knappast behöver ha så mkt färdighet eller

alstra ataxatropia och besvärjelser

det räcker för att teleportera sig genom en vägg...låt fantasin flöda
*lönnmord* *bank? stöld*

dags att sätat upp nått anti bla bla fält alla sl´s
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Magisk tjuv lätt som en plätt? (Lite spoiler)

Hehe, japp. Tyvärr. Såvida du inte har en ritual. Det vore däremot någonting. Om man utför den dolt kan man kalla till sig exempelvis saker ur kronjuvelkammaren(?) eller liknande. Men det är nog fortfarande smartast att teleportera in för o hämta.

Som sann magiker skulle du få 5T6 i svårighet. har du dessutom en benbit från en mortuach blir det ob4T6. Har du tur med influxer etc kan du få ner svårigheten ytterligare. Har du enorm tur blir du vald till kung och slipper sno saker.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Man kan ju tänka sig kongelat.
Hehe, då får allt penningpungarna vara tämligen välfyllda om det ska täcka den kostnaden. :gremsmile:

Påminner mig om tre pers som rånade en glasskiosk i Falun med kalaschnikovs. Någon nämnde att de faktiskt tjänat mycket mer på att sälja sina vapen.
Och en bonde skulle tjäna mer på att sälja sina kor än att sälja en laddning med mjölk. Poängen är att det kan man bara göra en gång...

Sure, jag köper varianten med en meter, där krävs 3 filament. Då lär du stå och mässa en meter från den tilltänkta tjuven. Varför inte bara slå ner honom och ta pungen, eller avlägsna den på gammalt hederligt vis?
Den tydligaste anledningen är ju att det är helt omöjligt att ta dig på bar gärning om det inte går att se eller höra att du tar någons tillhörighet. Ska man utöva ficktjuveri på ett smart sätt ska man t ex inte vara ensam utan att ha ett par kamrater. Att slå ner någon är ju så långt från lönndom man kommer.

Det bästa sättet att använda effekten i sammanhanget vore nog att sno pungen och därefter teleportera sig själv någonstans långt, långt bort.
Då kommer du, om du blir upptäckt, att både avslöja dig som tjuv och magiker. Knappast något som kan anses bra för vår tilltänkta tjuv.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Re: Neogames kolla hit!

Jag har för mig att det finns runt 1000 magiker i kabalaorden. Var det inte johan som gjorde en sådan tjuv ataxamagiker... har för mig det. och så snodde han min bulle och liknande, trots att jag hade den i fickan...

Och om man ska säga hur många magiker det finns i mundana så kan det bli lite konstigt då typ maaassa av våra rps är ju magiker så vi borde ha rubbat balansen...

Glömde att säga att om man är sann ataxa så är det inte alls svårt att sno saker, vilket mister balansen eller? Om man är sanna ataxa så blir det ob3t6 på besvärjelse och alstra tror ja, och då kan man "hämta" en sak på en meters avstånd. Det känns som en skicklig magiker (15 i färdigheterna) har det tämligen lätt att sno massa saker då, om han är ohederssam. Det tar ju bara fyra sekunder och så har du saken! Smidigt!
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Ataxatropi.

Kan inte släppa filamenten kontrollerat.
Man vill verkligen inte pyssla med det i onödan, om du inte tycker om att bli riktigt förvirrad (och förlora quadosh).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Re: svärd kontra magi.

Fast jag tror lilljohans poäng är nog det att det är så pass mycket lättare,
Och min poäng är att folk inte börjar stjäla saker bara för att det är lätt. Det gäller både magiker som kan teleportera saker och vapenägare som skulle kunna råna folk.

/tobias
 

Reax

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
27
Location
Lilla Tjärby, Halland, Sverige..
Re: Neogames kolla hit!

Om man nu skulle vara så vulgär att man bortser från vad som faktsikt står i effekt beskrivningen
Effekten används för att teleportera en person en viss sträcka
så skulle besvärjelsen se ut så här om man lägger den dold:

Alstra ataxatropi Ob3T6
Besvärjelse (teleportera) Ob2T6 (Ob1T6 i grund)
Besvärjelse (Beröring) Ob2T6 (Ob1T6 i grund)
Besvärjelse (Avstånd) Ob2T6 (Ob1T6 i grund)

Det första jag ser är att den tar 2 rundor alltså 8 sekunder (4*2). Desutom är det en inte försumbar risk för misslyckande , vilket som tidigare nämts inte är något roligt när det handlar om ataxatropi, i och med antalet slag.

Så om effekten överhuvudtaget kan användas för att förflytta ett föremål så anser jag intre att det är något du skulle göra utan en bra anledning.

Dessutom står det även i effekt beskrivningen
Dessutom måste besvärjaren antingen kunna se platsen eller besökt platsen tidigare
detta syftar iof. på den platsen man förflyttar sig (eller någon anna) till, men om man nu skulle se det som möjligt att använda effekten för att transportera föremål så skulle åtminstonde jag ställa även detta kravet på platsen föremålet kommer ifrån.

PS.
Som SteffeB tidigare nämde så har vi (jag och han) disskuterat detta tidigare och det slutade med att vi skrev grunden till en ny effekt istället, som var gord för att transportera föremål istället för att transportera magikern.
DS.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Re: Neogames kolla hit!

Teleportering borde ses över totalt.

Larbilius underbara teleportation som beskrivs i grundreglerna har följande krav:

Färdigheter alsta Ataxatropi Ob3T6 och besvärjelse Ob3T6.
Den tar en runda att lägga, och verkar ögonblickligen.

Med denna besverjelse kan man teleportera sig 100 meter genom alla tänkbara hinder under förutsättningen att man kan se eller har besökt platsen tidigare.

Detta ger magikern möjlighet att ta sig in överallt där det finns ett fönster. Eller ut från alla fängelse celler i världen.

Möjligheterna för en tjuvkarriär är oändliga. Jämnför man besvärjelsen med andra med samma magnitud så förefaller Larbilius underbara teleportation som en ganska övermäktig besvärjelse. I alla fall i min synvikel :zeppelinare:

-det finns ingen skog som inte är gjord av träd.
 

Reax

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
27
Location
Lilla Tjärby, Halland, Sverige..
Re: Neogames kolla hit!

Ja så länge man transporterar sig själv eller nån annan (beröring) så är/kan vara riktigt bra, dock funkar den mindre bra (alt. inte alls) för att flytta saker till sig själv. Vilket jag uppfattade att den här tråden handlade om då det nämdes att stjäla pennignpungar.
 
Top