Det är lurigt med supermäktiga artefakter. I berättelser där de förekommer har de ju alltid en rent berättelsemässig funktion. Hjältarna måste hitta artefakten för att uppnå deras livsmål (eller för att undanröja en katastrof) eller så har artefakten en sorts lynnig karaktär som gör att den blir som en naturkraft som man aldrig kan övervinna eller låta bli att inräkna i ens planer.
I vilket fall som helst så fungerar de inte så att någon magiker själv skulle kunna skapa en sådan artefakt. Inte enligt de regler som exempelvis finns i Expert.
Det stora problemet är väl att man på något vis måste förhindra serieproduktion av mäktiga artefakter. DoD Expert löste det genom att se till att man enbart kunde skapa lökiga miniartefakter (eller nja, man kunde utnyttja Sigill på rent löjliga sätt) om man inte ville spendera permanenta PSY-poäng, medan stora artefakter (även om de inte kunde bli lika superstora såsom de du siktar efter) i stort sett medförde att man blev helt kraftlös om man ville skapa dem. (Dessutom var man tvungen att lära sig en massa bogusbesvärjelser som man inte kunde använda till något annat, så det blev både tråkigt och jobbigt att vara en artefaktskapande magiker)
Jag vet inte hur man ska lösa detta med regler, men jag personligen tycker att artefaktskapande ska vara både roligt och samtidigt ge häftiga resultat. Tusen magiska ekollon med explosionsbesvärjelser är inte häftiga. Att bara spontanskapa ett brinnande svärd utan vidare är inte heller häftigt. Dessa lösningar tycker jag dock är småhäftiga:
Kuva Naturliga förmågor:
En elddemon kan antända föremål genom sin blotta beröring. Det kräver inget besvärjande för honom, utan det är hans naturliga förmåga. Om han skulle kunna smida en magisk artefakt (såsom ett svärd) så skulle han kunna ge detta svärd runor som gör att det tänder eld på allt dess klinga träffar. Sådama svärd kan elddemonen smida hur många som helst; så länge han ger dem sin egen naturliga förmåga så finns det inga gränser för honom. Men! Endast elddemonen själv (eller andra varelser med eldförmågan) kan tygla svärdet.
De enda varelser som har kraften att tygla för dem utomkroppsliga förmågor, det är just magiker. En elementarmagiker skulle alltså i princip kunna smida ett svärd som kunde tygla eldförmågan och som vem som helst skulle kunna bära, men tyvärr är inte själva eldbesvärjelsen naturlig för magikern. Så länge elementarmagikern sitter ensammen i sitt laboratorium kan han enbart skapa värdelösa artefakter med outnyttjad potential.
Dock! Genom att döda en motståndare och förpassa dennes själ i ett föremål, så kan man binda dennes naturliga förmåga i föremålet. Elddemonen skulle kunna döda elementarmagikern och gjuta samman dennes blod i sitt stål när han smider sitt svärd, och elementarmagikern skulle kunna döda demonen och bearbeta dennes glödande skelett till ett vapen. Båda skulle alltså kunna skapa ett brinnande svärd som vem som helst skulle kunna använda genom att döda den andre.
Man kan inte skapa mer än en artefakt av en dödad varelse, hur stor den än är (man kan liksom inte använda varje tand i en trollmun för att skapa ett gäng ringar som alla ger Regeneration). Resultatet blir att magiker får resa ut och leta efter rätt varelser för att kunna skapa de artefakter de vill åt. Spännande. Särskilt om de har märkliga besvärjelser som inte några vanliga varelser behärskar. Sökandet efter skitmysko legendariska varelser som har just de naturliga talanger som en magiker behärskar... Det kan bli spännande äventyr, det.
Om magikern är tillräckligt mäktig och om han lyckas döda en tillräckligt pampig varelse, då kan det bli väldigt kraftfulla artefakter till slut. Inte riktigt så "mer-än-vanlig-magisk-artefakt"-mäktiga som du vill ha dem, dock.
Uppfylla Uppgift
Det här är en samberättarlösning:
En magiker kan skapa en artefakt som uppfyller samma uppgift som honom själv med samma medel som de han själv behärskar.
Alltså; om en magiker verkligen skulle bestämma sig för att skydda en skog från alla inkräktare genom att kommendera skogens djur för att slåss på hans sida, då kommer han med tiden att sätta sin prägel på världen. Han finner sitt kall. Ju mer nitiskt han gör detta, desto mer närmar han sig att bli en tidlös försvarare av skogen. Om han skulle vilja, så kan han till slut skapa en artefakt i vilken han binder sina egna förmågor och sin uppgift. Ponera exempelvis att han skapar en flöjt. Denna flöjt kommer då att kunna göra vad magikern gjort för att skydda skogen: Man kan blåsa i den för att kommendera skogens djur att anfalla inkräktare. Den fungerar dock enbart i just den skogen, och enbart för att skydda mot inkräktare. Används den på annat sätt så kan dess magi ebba ut för att inte vakna till liv igen förrän skogen verkligen hotas på allvar.
Om en magiker är tillräckligt kraftfull och kunnat sätta en tillräckligt stark prägel på världen; då blir hans artefakt också oerhört mäktig. Att ha uppgiften "dödare av demoner" och en hel armada av magiska förmågor gör till exemepel artefakten till en oerhört mäktig spelpjäs att använda när världen väl hotas av demoninkräktare. Men det kan också bli betydligt mer lågmälda artefakter: En trollpacka som i hela sitt liv varit ute efter hämnd på en lokal häxjägare; hennes artefakt kan enbart användas mot just honom. Inte mycket att hänga i julgranen.
Sjunkande effektivitet
Den här metoden grundar sig på att alla kan skapa en mäktig artefakt, men att ingen kan skapa många mäktiga artefakter:
Om man skapar tre eller fler artefakter så sjunker magikerns egen PSY när artefakterna används. När magikern dör så blir artefakterna värdelösa.
Om man skapar två artefakter så sjunker användarens PSY när artefakten används.
Om man skapar en enda artefakt så blir det som om dess besvärjelse lagras med både permanens och nexus (den kan användas hur många gånger som helst, och ingen PSY brukas).
Om man offrar sig själv (när man ännu är vital och har full hälsa) för att skapa sin enda artefakt, då lagrar man sin hela personlighet i artefakten. Man kan välja att aktivera och deaktivera sina förmågor när som helst, och man kan agera och resonera precis som den tänkande varelse man är (saknar man något magiskt medel för kommunikation så blir man dock en rätt kryptisk artefakt vars målsättning inte kommer vara helt uppenbar).
Denna sista typ av artefakt kommer bli extremt kraftfull om man är en tillräckligt stark magiker.
---
Något sådant kanske kan funka? Kombinera gärna de olika delarna.