Nekromanti Magiska drycker

Hasse

Hero
Har hittills inte använt magiska drycker så mycket, mest "Hela" som Rp hittat tillsammans med andra skatter och då främst när äventyret börjar närma sig slutet. Funderar på att börja bli bättre på att lägga in magiska drycker lite här och var (dock någorlunda logiskt). Syftet är att minska behovet av att lägga in magiska vapen för att Rp skall klara äventyren.
Tänker på vad som stod tidigare i forumet under roliga spelmöten om Rp som undrade varför de alltid mötte en gammal gubbe som alltid hade just de vapen de behövde för att klara äventyren.
Risken är dock att det istället går inflation i drycker istället fast har en dryck blivit uppdrucken så kan den inte användas igen, med andra ord de försvinner igen. Magiska vapen har Rp kvar och samlar på fler och fler och...

Vad har ni för åsikter om mina funderingar?

Hur använder ni andra Magiska drycker?

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Johan K

Gammal & dryg
Visst så ska det vara lättare att få tag på drycker eftrsom de bara kan användas en gång. Så det där om inflatiom tror jag inte dui ska fundera på så mycket. Isåfall så är det klart bättre att du håller på de magiska vapnena, eftersom de håler ett bra tag.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

Feuflux

omjonasson.se
Tja, när jag spelar gör jag det enligt -91:ans regler. Där finns en massa trevliga läkande örter som RP:na kan samla ihop (färdighet Örtkunskap) eller köpa av någon örthandlare.

Är magiska drycker någon ny grej till DoD 6 ?

Hasse

Hero
"Är magiska drycker någon ny grej till DoD 6"

Nej de fanns med i regelboken från -84(2:a upplagan). En magisk dryck har förvisso ibland en del likande egenskaper fast magiska drycker är just magiska dvs de "innehåller" besvärjelser istället som t.ex. Hela, Öka, osynlighet m.m. Fast det är besvärjelser som påverkar Rp man skall använda anser jag. Att ha typ Eldklot som magisk dryck tycker inte jag är lämpligt om det nu inte e en fälla dvs Rp tar skada av eldklotet hehe. Frammana elememtarer är väl diskutabelt om Rp inte dricker den utan den mer funkar som anden i flaskan typ.

Hasse.

Pink Floyd

Feliath

Swashbuckler
Tänkte kommentera på två punkter... vill dock förvarna om att inlägget är färgat av övertygelsen att magi är roligare i en rejält magilåg värld (vilket jag SL:ar i).

Först det du frågade efter: magiska drycker. Ja, du bör använda dessa i den utsträckning det behövs för att balansera upp RP:nas överlevnadsförmåga. Själv delar jag bara ut dem när det finns en mycket logisk anledning (för mig, åtminstone) att de finns där; jag tar mindre hänsyn till äventyrsstrukturen. Eftersom jag håller ganska hårt på alla former av magi håller dock RPna rätt hårt på dryckerna...

Sedan en sak jag bara tänkte på, apropå överlevnad och vapen o.s.v.: Balansera hellre äventyren så att RPna klarar sig UTAN magi. Vad gäller vapen bör du hålla hårt på dem, enligt mig. Det blir lätt så att man föreställer sig en massa grymma vapen och vill ge dem till spelarna, i alla fall för mig. Jag tror att du nog egentligen kan skriva äventyren så att RPna klarar sig utan magiska föremål utan att förstöra intrigerna för mycket.

Feliath -- vars två koppar visar sig vara en hel hög egocentriskt blankpolerade mynt

Dart

Warrior
Kör inte så mycket med varken magiska vapen eller drycker men visst om RP letar igenom nån gammal kemists källare så står det några små flaskor där alltid.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Dart

Warrior
Kör inte så mycket med varken magiska vapen eller drycker, drycker är ju roliga då de förutsätter att RP vet vad det är för att de ska våga dricka dem:)

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Hasse

Hero
Tja dricka den är väl kanske inte lämpligt trots att det är en dryck, var kanske inte tillräckligt tydlig i förra inlägget. Man får väl hälla ut den på marken elle nått. Vad jag försökte tydliggöra var att alla besvärjelser inte lämpar sig till magiska drycker. Fast å andra sidan kan det uppstå en del roliga situationer med magiska drycker spec. om Rp dricker dem utan att ta reda på vad de innehåller.

Hasse

Pink Floyd

Vindhand

Myrmidon
Bieffekter!

Magiska drycker är underbart kul... som alla magiska föremål kan de med fördel göras mindre pålitliga för att begränsa spelarnas förtroende för dem. Man kan ju anta att en bra magiker kan skrota de drycker som han misslyckas med, men kanske inte de han fumlat så ungefär var 20:e dryck borde ha någon defekt. Detta skulle kunna vara allt från direkt motsatt effekt till allvarliga bieffekter (som att förvandlas till ett träd eller attrahera råttor den närmsta veckan framöver :gremwink:.

Jaja... jag är nog överdrivet förtjust i opålitlig magi /images/icons/smile.gif

Ofeig

Warrior
Re: Bieffekter!

Hehe!
Det har jag prövat en gång, det var inte så populärt bland spelarna men jag hade kul (är det inte det som räknas?).

Rekommenderas!

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

Vindhand

Myrmidon

Ett sätt att komma förbi spelarmissnöjet vore kanske att låta dem slå ett "bieffektsslag"... Om spelarna känner till risken för bieffekter redan innan de dricker så kommer de ta med det i beräkningen och inte skylla det på en sadistisk SL :)

Ju fler magiska drycker man inmundigat de senaste 24 timmarna desto besvärligare kunde ett sådant slag bli...

Johan K

Gammal & dryg
Så kan man ju göra åxå. Det kan ju bli ganska kul om spelarna köper grisen i säcken.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

Melindrea

Veteran
"Fast å andra sidan kan det uppstå en del roliga situationer med magiska drycker spec. om Rp dricker dem utan att ta reda på vad de innehåller."
Jo, det kan jag intyga.... Jag spelade Paladin en gång förra året, och hon råkade dricka en mjölkliknande dryck som föryngrade henne fem år.... Litet illa med tanke på att hon var 18 när jag började....

Melindrea

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Magiska drycker är...

...en självklarhet i äventyr. Det ger lite fantasy känsla att hitta en liten flaska med något rött, blått eller grönt inehåll. Hela är givetvis en favorit, då kan man juh som SL låta RP bli lite mer skadade. Annars kan det juh vara lite allt möjligt som Grundegenskapsökningar under viss tid, flyg förmåga, höjd hörsel och syn, bättre förflyttnings förmåga eller osynlighet, det finns hur mycket som helst. Det är bara att använda fantasin.

Liberate Tu-Temet Ex Inferis.
. . . eller på svenska . . .
Rädda Dig Själv Från Helvetet.

kragghack

Warrior
Är man ....

...puckad nog att dricka något som man inte har nån aning vad det är så får man banne mig skylla sig själv. Det är som att gå in på ett kemilabb där kemikalieburkarna inte har några etiketer och prova sig fram.

Ashes to Ashes
Dust to Dust
Kragg Hack remains

Hasse

Hero

Att magikern fumlat då han gjorde har drycken har jag inte tänkt på, det ska jag ha med framöver, hehe.

Hasse.

Pink Floyd

Ximnipot69

Swordsman
drycker...

..är väldigt använbara.

jag kör också mycket hela och sån't, men tycker att man ibland skall få slå FYS-slag då kroppen försöker motstå (gäller ej magiska drycker). <I>Eldstorm[/i] <B>E6[/b] på flaska är elak, hellre Levitation</I> eller Lyfta, så karaktären får hänga lite i luften...

Lek med dom, men glöm inte att saker kan gå fel...

(o0)
/1i\