chrull
Stockholm Kartell
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 8,421
Efter söndagens spelpass så börjar det bli tydligt att gruppens nya rollpersoner faktiskt kanske eventuellt överlever till level 2 och jag måste fundera lite på hur jag ska lösa det här med magiska föremål och consumables.
Just nu spelgruppen av tre rollpersoner och inga Henchmens, det är en Specialist/Thief en Magic Born(aka "Elf") och en Magic-User. De är alltså underbemannade jämfört med vad som anses vara standard och de har ingen helning så långt ögat kan nå. De har dessutom 4-6 hit points var, vilket leder till att varenda liten skråma riskerar att leda till att de hellre försöker vila än att fortsätta äventyra.
Jag känner dock inte att slänga in en massa Healing pots är rätt väg att gå. I alla fall inte utan att kamouflera dem som något annat. Ska de kunna skaffa bandage och någon salva som i alla fall ger dem 1d3 hp tillbaka vid ett tillfälle? Eller något liknande?
Scrolls har jag inga större problem med, de går givetvis inte att komma över enkelt (trots allt bränner man häxor på löpande band) men lyckas man få kontakt med rätt person kan man med stora summor pengar, tjänster eller byteshandel komma över lite scrolls. Dessutom rör de sig helt klart på platser där det är troligt att andra M-Us har rört sig, så en tappad scroll här och där känns helt okej.
När det kommer till andra magiska föremål så kommer de antagligen alltid vara unika och märkliga. Jag vill att det ska kosta att använda dem och har en massa bra idéer på kraftfulla föremål med hög kostnad, men knappt några på en liten lägre nivå. Så där tar jag gärna emot lite tips.
Alltså: Hur löser man healing i en low fantasy/weird-värld när ingen av rollpersonerna kan hela och man inte vill strössla med pots?
Vad är lämpliga magiska föremål som är användbara, men inte problemfria på lite lägre nivåer?
Just nu spelgruppen av tre rollpersoner och inga Henchmens, det är en Specialist/Thief en Magic Born(aka "Elf") och en Magic-User. De är alltså underbemannade jämfört med vad som anses vara standard och de har ingen helning så långt ögat kan nå. De har dessutom 4-6 hit points var, vilket leder till att varenda liten skråma riskerar att leda till att de hellre försöker vila än att fortsätta äventyra.
Jag känner dock inte att slänga in en massa Healing pots är rätt väg att gå. I alla fall inte utan att kamouflera dem som något annat. Ska de kunna skaffa bandage och någon salva som i alla fall ger dem 1d3 hp tillbaka vid ett tillfälle? Eller något liknande?
Scrolls har jag inga större problem med, de går givetvis inte att komma över enkelt (trots allt bränner man häxor på löpande band) men lyckas man få kontakt med rätt person kan man med stora summor pengar, tjänster eller byteshandel komma över lite scrolls. Dessutom rör de sig helt klart på platser där det är troligt att andra M-Us har rört sig, så en tappad scroll här och där känns helt okej.
När det kommer till andra magiska föremål så kommer de antagligen alltid vara unika och märkliga. Jag vill att det ska kosta att använda dem och har en massa bra idéer på kraftfulla föremål med hög kostnad, men knappt några på en liten lägre nivå. Så där tar jag gärna emot lite tips.
Alltså: Hur löser man healing i en low fantasy/weird-värld när ingen av rollpersonerna kan hela och man inte vill strössla med pots?
Vad är lämpliga magiska föremål som är användbara, men inte problemfria på lite lägre nivåer?