Nekromanti Magiska föremål och tull [kort]

Genesis

Ni dés ni maître
Rollpersonerna vill passera en bro ägd av den lokala makthavaren. För att passera måste man betala tull i form av andel av godsvärdet. Rollpersonerna har med sig ett magiskt föremål.

Vad händer om föremålet är uppenbart magiskt (typ brinnande svärd eller grönskimrande stavar)? Hur skulle en tulltjänsteman reagera? Vad kan det kosta att bära med sig ett sådant föremål?

Man kanske kan tänka sig att mer trafikerade vägar har tullar med magiker som kollar lasten. De kan lätt upptäcka magiska föremål och kanske dolda varor som smugglas ut.

Sodivra

Champion
Vad kan det kosta att bära med sig ett sådant föremål?
Jodu, det ska jag säga dig.. Man får helt enkelt, med sitt mäktiga föremål, hjälpa tulltjänstemännen med en tjänst! Tada! Äventyrsuppslag!

Man kanske kan tänka sig att mer trafikerade vägar har tullar med magiker som kollar lasten.
Dom har väl bättre saker för sig? Ok, vid trafikerade vägar isåfall.. Kanske lättare att ha ett magiskt föremål som upptäcker magi? (Beror väl på hur vanliga magiska föremål är i din värld.) Kanske finns det ett material som reagerar på magi, likt magneter? Ju mer reaktion = ju starkare magi = ju mer tull.

Det beror lite världen men det vanligaste i min värld vore att tullarna backar med vidöppna ögon. Sedan bugar de djupt när rollpersonerna passerar. De skulle aldrig tänka sig att våga fråga om tull från så viktiga personer! (det samma gäller resande aldelssällskap, präster, etc.).

telcontar

Warrior
Tja, allt kommer väl an på vilken inställning den lokake makthavaren har till magiska föremål. Han kanske inte överhuvudtaget vill ha magiska föremål i omlopp i sitt område./images/icons/devil.gif Isåfall konfiskerar han helt enkelt staven!/images/icons/devil.gif

Hade jag varit rollspelare hade jag gått runt området, eller på nått sätt försökt ta mig förbi utan att tulla mina saker. Det låter lite hårt att ge siog på privatpersoner. Eller är de som ska passera handelsmän? Gäller tullen ALLA som passerar?

Rickard

Urverk speldesign
Tullar har väl bara en enkel (att komma ihåg) kostnad för att bekosta byggnaden av bron eller vägen.. Typ 1 kopparstycke per ben eller 10 för de stora och 5 för de små.. I städer så har man tull på varor som man ska sälja i staden..

Sedan kan ju länsherren (eller vem som nu äger marken) vara girig och vill suga ut så många som möjligt och har tull bara därför.. Att ha ett magiskt vapen borde tyda på att man är rik och därför kan man utnyttja det för att pressa dessa på pengar.
Fast då kan man undra hur lojal tulltjänstemannen är.. Om det kommer en med ett brinnande svärd så borde man inte vara den förste som mopsar upp sig och påpeka att ägaren ska betala tull/skatt för svärdet.. Och jag antar att man ser på magiker med respekt, så kommer det en gammal, skäggig gubbe med spetshatt och en uppenbar magikerstav med snidade runor så struntar nog tulltjänstemannen i beskatta honom..

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte specifikt läst hur tullar funkar utan skriver mest det som verkar vettigt för honom