Nekromanti Magiska förmågor till magikerstavar

Rickard

Urverk speldesign
Jag kommer inte ihåg om jag frågat efter detta tidigare och en simpel sökning gav inget resultat.. Jag hade tänkt att göra magikernas stavar till lite mer än bara vandringsstavar.. De ska helst vara lite magiska också..

Det jag behöver av er är förslag på förmågor som man kan ha i staven.. Jag vet att det finns regler till detta i "Magikerns Handbok", men de är så torfiga.. Dessutom har jag anpassat reglerna till att bättre passa in på liknande saker.. Det enda problem jag har är idétorka.. Jag vill helst inte ha förmågor som kan lika gärna kan täckas av besvärjelser..

Förslag på förmågor..Utökad räckvidd på besvärjelser, Hjälp vid PSY-dueller, Skydd, Ökat BV (på staven)..

Ha gärna med en motivation varför en magiker bör ha en sådan förmåga i staven.. Exempel: "Ja, men Gandalf hade ju en lampa på sin stav"..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som visserligen har hittat på 27 förmågor men skulle helst vilja ha runt 40

PS. Regler för andar, demoner och draksjälar som är fångade i staven är skiljer sig så pass mycket från det jag tänkt mig som förmågor så det håller jag mig gärna ifrån DS.

Kimon

Swordsman
Här är några tankar:

Utseendeförändring
Man skulle kunna tänka sig att magikern kan ändra utseendet till vilket träföremål som helst som inte har större volym än trästaven. Den skulle alltså kunna bli en mugg, eller en krycka, eller en påk, eller ett spjut etc...
Kanske kan vara praktiskt?

Förlängd beröring (Den här har du säkert redan...)
Räckvidden för besvärjelser av typen beröring utökas till att vara det som magikern kan röra med trollstaven.

Reducerat Sigill
Magikern kan placera en besvärjelse på trollstaven för senare bruk, precis som ett SIGILL. Trollstavens sigill är dock reducerat i funktion och måste därför vara den första besvärjelse som kastas efter det att besvärjelsen lagrats i staven. Dvs, magikern måste kasta den,i det reducerade sigillet lagrade besvärjelsen, först innan någon annan besvärjelse kan läggas.

Märkning
Magikern märker sin stav med personliga symboler, som ständigt lyser då staven inte hålls av magikern.
Praktisk om någon stjäl den, eller om man letar efter den... :gremwink:

Trädform
Genom att kraftigt stöta staven i marken (och det bör då vara jord), så transformeras staven till ett träd stort nog att sitta under. Om magikern är riktigt duktig kanske trädet också har ätliga frukter som kan användas som nödproviant.
Praktiskt om man snabbt måste gömma sig, eller om man är utan mat, eller om det regnar kanske...

Flytförmåga
Trollstaven flyter (oavsett material) och har tillräcklig flytkraft för att magikern skall kunna använda den som simhjälp. Fungerar alltså som den klassiska skeppsmasten då skeppet går på grund.

Materialidentifikation
Magikern kan om denne håller i staven och koncentrerar sig, avgöra om det material som hålls i den andra handen (dvs icke-stavhanden) är samma material som trollstaven är gjord utav.
Inte så intressant kanske, men vissa trollisar envisas med att tillverka sina stavar i dyra material.

Rickard

Urverk speldesign
*skrattar så Han kiknar*

Det jag skrattar åt är din avatar.. Otroligt roligt att helt plötsligt se Siewert Öholm titta mot en.. :gremlaugh:

Om dina förmågor måste jag säga "Oj".. Det var hög klass på dem.. Det hade faktiskt inte jag väntat mig.. En hade jag redan och två kommer att förändra de förmågor jag redan har.. En liknande som Märkning hade jag refucerat (minimagin Lysa fungerar likadant), men din tvistning gör nog att jag tar med den.. Reducerat Sigill var en smart begränsning, även om jag ändå tror att jag kör på min egna stavsigillvariant.. Kanske tar jag med båda, det är inte helt omöjligt.. Kostnaderna för att få köpa förmågorna till staven är nämligen olika.. Din variant kan bli budgetvarianten till de magiker som inte har så många poäng att köpa för..

"men vissa trollisar envisas med att tillverka sina stavar i dyra material."
Det kan vara för att de då får fler förmågor att köpa till staven.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som med andra ord har täckt det med annorlunda material till stavar i regler

Crazydwarf

Veteran
Tjaa...Nu var det rätt länge sedan jag gluttade i magikerns handbok, Men någonting kanske jag kan skrapa ihop.
Att det däremot inte redan täcks in av besvärjelser eller annat kan jag dock inte utlova.

1. Formförändring.
Staven kan i liten utsträckning ändra sin form på något (oavancerat) sätt. Tex. Kröka sej likt en fåraherdes stav (för att snylta åt sej saker eller klia sej på ryggen), Förlänga sej själv tillfälligt (för stavhoppande magiker) eller bli bredare likt en planka, låta stegpinnar växa ut (för att komma åt på översta hyllan eller som viloplats för eventuell familari) eller slutligen bli mjuk och seg som en piska eller ett rep (indiana jones style magiker)

2. Kompass Staven
Kan ställas i lodrät vinkel utan att falla (bra rock eller hatthängare) eller i vågrät placering på kommando peka ut norr

3. Show staven
Kan släppa ifrån sej en dramatisk skur av rök och gnistor (som dock ej kan förblinda eller tända eld på grejjer)

4. Vandringstaven
kan gå själv så inte magikern behöver släpa runt på den :gremgrin:

5. Trolleristaven
Alternativ till 4.
Staven får alltid plats i magikerns hatt/ficka/rockärm som genom ett mirakel, och kan inte återfinnas förrens magikern själv väljer att plocka fram den.

6. Slagrutestaven
Fungerar som en slagruta och ger ifrån sej lätta vibrationer då ett särskilt ämne finns i närheten, fast bara när det eftersöks specifikt. (varje ämne är en egen förmåga Tex. Vatten, guld, kanske järn ?? )

7. Rådstaven
En klassisk amerikansk pryl som likanr ett biljardklot..Man skakar den och ett slumpat råd eller svar dyker upp.

Magiker kan sålunda rådfråga sin stav och få ett slumpvis utvalt och luddigt formaterat svar på en fråga (som inte nödvändigtvis är rätt svar eller ens ett vettigt svar) Tex "Vilken väg skall jag gå, högra eller vänstra ?" - "Uppskjut ditt beslut tills imorgon"

Edit: Kimon han lägga in en liknande formförändring och slagrutestaven redan..Där får jag för att jag är långsam :gremblush:

erti

Veteran
Re: *skrattar så Han kiknar*

I Kristalltjuren fick en av mina spelare en ganska skum förmåga till sin stavmagikerstav. Den har som en liten pocketreality i sig så att magikern på en runda kan "gå in" i staven. Där inne är han inte medveten om något utan kan liknas vid sovande. När som helst kan han dock välja att materialisera sig utanför staven igen.
Nämnde magiker hade en örn som familiari och brukade befinna sig i stavdimensionen medans örnen flög omkring med staven i klorna...
Observera att det alltså inte var en hel värld i staven utan bara en "plats" där magikerns medvetande hamnade. Givetvis kunde han inte kasta spells ur staven (eftersom han "sov"...)

Kimon

Swordsman

Det var hög klass på dem.. Det hade faktiskt inte jag väntat mig..

Jaså! :gremmad: .... hehe .... :gremwink:

Det kan vara för att de då får fler förmågor att köpa till staven..

Har du sneglat på Ars Magica? Där finns ett system för att avgöra hur mycket magi man kan ladda ett föremål med, baserat på materialets värde... eeh förmåga att lagra magi.

Själv har jag alltid gillat sympatetisk magi. Jamenar, en trollstav gjord av människoben gör det lättare att använda nekromanti, så är det bara... :gremsmirk:

Sedan får vi inte glömma de kunskapsrelaterade aspekterna. Om magikern är en seriöst skicklig animist kanske hans trollstav ser ut som ett litet träd och att trollstaven faktiskt är ett litet levande träd som kan påverkas av sådana besvärjelser, tappa löven på hösten etc...
En eldmagikers stav kanske brinner då besvärjelsen vävs, möjligen med varierande styrka (från en svag glöd, till en flammande vit eld) beroende på effektgrad och komplexitet hos besvärjelsen.

Rickard

Urverk speldesign
Hehe.. Finurligt det där med vandringsstav.. Jag tar med några av dina förslag.. Kompasstaven hade jag tänkt på själv men förkastat men du gav upphov till en ball idé så jag tar med den..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ska dra ut och plugga matte i solen nu

Lambi

Swordsman
Re: pannkaka-stav?

Jag hoppas att han kunde veta om när örnen befann sig på marken... då han annars kanske råkar knata ut ur staven några hundra meter ovanför marken... dumt att snedtänta en flyga då :gremtongue: >>>>>>>>> pannkaka-magiker...

Rickard

Urverk speldesign

"Det var hög klass på dem.. Det hade faktiskt inte jag väntat mig..

Jaså! .... :gremfrown: hehe .... :gremwink:"
Ja, alltså... hrm.. Jag menade inte dig specifikt utan att jag var positivt överraskad över att det första inlägget innehöll precis de saker som jag frågade efter.. Jag hade faktiskt väntat mig förmågor som "Banka staven i marken och ett kraftigt jordskalv utbryter i 1T6 minuter".. Jag ångrar verkligen inte att jag ställde frågan på forumet.. (Förresten.. Jag förstod att du skojade i citatet ovan)

"Själv har jag alltid gillat sympatetisk magi. Jamenar, en trollstav gjord av människoben gör det lättare att använda nekromanti, så är det bara..."
Själv ogillar jag det av två skäl.
1) Det är så himla vanligt..
2) En nekromantiker vill nog knappast gå omkring och skylta med att denne är nekromantiker.. De har en tendens att få rätt dålig respons av folk..

Fast sedan finns det alltid "showmagiker", alltså sådana som gillar att visa att de är just magiker.. Då kan jag tänka mig att stavarna ser ut som du föreslog.. Dock så har jag ändrat att magiker från olika skolor lägger magin på olika sätt och därmed blir de synliga effekterna av frammanandet olika.. Notera bara att detta är mitt synsätt på magiker i min värld.. Jag försöker inte korrigera dig eller något..

"Har du sneglat på Ars Magica?"
Näe, men väl laddat ner det (freebee-varianten).. Jag har inte hunnit kolla igenom det.. Smart förslag.. Jag hade uppenbarligen inte tänkt på att ett magikerrollspel kunde hjälpa mig.. :gremcrazy: Har du något bra förslag på ett cirkusrollspel (antydning på den andra tråden jag skapade)?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har satt upp alla som någon gång kommit med förslag till hans husregler på en matrialsbidragslista

Kimon

Swordsman
The return of Sievert Ö....

(Förresten.. Jag förstod att du skojade i citatet ovan)

Vissa i dessa forum äger inte din klarsynthet [color:\\"green\\"] Han [/color]...

Själv ogillar jag det av två skäl.
1) Det är så himla vanligt..
2) En nekromantiker vill nog knappast gå omkring och skylta med att denne är nekromantiker.. De har en tendens att få rätt dålig respons av folk..

Uppenbarligen ser våra världar (världsbilder?) helt olika ut. Nekromanti är i min sinnevärld inget att skämmas över, men så har jag också en osedvanligt (?) pragmatisk inställning till magi.

Hursomhelst så verkar 2 motsäga 1 i ovanstånde citat. Men Nekromantins ondhet är en mycket intressant diskussion, som vi inte borde OT'a i den här tråden.
Men du har nog rätt.... Det är lite för ... uppenbart.

Jag hade faktiskt väntat mig förmågor som "Banka staven i marken och ett kraftigt jordskalv utbryter i 1T6 minuter".. Jag ångrar verkligen inte att jag ställde frågan på forumet..

Vi får väl se... :gremsmirk:
Skall jag tolka ovanstånde som att du inte gillar reducerade effekter av vanliga besvärjelser i trollstavar? Pytt i så fall, för jag hade några bra ideer. Nåja, du får härda ut.... :gremsmile:

Här är några nya förslag på trollstavseffekter:

Reducerad SFÄR
Magikern kan parera en närstridsattack per stridsrunda.

Svårträffad
Genom att snurra staven i oerhört snabba cirklar runt kroppen åstadkommer magikern ett bländverk så länge som rörelsen upprätthålls. Bländverket innebär att magikern ser suddig ut och reducerar försök att träffa denne med en mundan närstrids eller avståndsattack med 2.

Fäste
Magikern, eller den magikern med staven vidrör, blir ett med staven och kan inte därifrån skiljas annat än med magi. Effekten är inte skadlig och varar upp till magikerns färdighetsvärde i valfri magiskola ggr en minut.

Kräkning (Minority report.... :gremgrin:)
Genom att vidröra en levande person med trollstaven kan magikern framkalla en kräkningsattack hos offret om denne misslyckas med ett normalt FYS-slag. Kräkningsanfallet varar i 1T4 SR.

Antimagisk lyra
Om magikern attackeras med magi och en besvärjelse som magikern själv har FV i, kan denne som en fri handling avvärja den inkommande attacken. För att avvärja attacken måste den försvarande magikern själv lyckas bättre med ett besvärjelseslag (dvs få bättre diff) än den attackerande magikern. Slaget görs mot samma besvärjelse som den attackerande magikern slog mot då attacken inleddes. Alternativt kan attacken avvärjas genom att lyckas bättre med ett slag mot ANTIMAGI, men då gäller Motståndstabellen, precis som om den försvarande magikern skulle haft en aktiv ANTIMAGI vid tillfället. Då försöket till avvärjning utförs måste den avvärjande magiken spendera lika många PSY-poäng som den attackerande magikern.

Lindansarstav (segt.... men here goes...)
Magikerns förmåga att hålla balansen under press och/eller på smala utrymmen ökas med +2 för varje FV-grupp i valfri magiskola. Med FV-grupp menas den multipel som magikerns FV motsvarar på erfarenhetstabellen (1-10=1, 11-14=2, 15-17=3, 18-20=4 etc....)

Kryptogram
Magikern tecknar ett meddelande på staven, som under tecknandet förvanskas till något som endast bäraren av staven vid ett senare tillfälle kan reda ut. Magikerns FV i magiskolan motsvara antalet ord som kan lagras på detta sätt. Endast stavens ägare kan återställa skriften till sitt ursprung.

Transmutation
Staven kan under en tidsrymd av FV i magiskola minuter förändras till valfri solid materia. Organsikt material kan endast förändras till annat organsikt material. O-organiskt matieral kan bara förändras till annat o-organiskt material. Effekten kan inte få staven att ändra form.

Materialkontroll
Upp till stavens längd kubikmeter av stavens material kan böjas till magikerns vilja. Effekten innebära exempelvis att en magiker med en kopparstav av två meters längd fullständigt kan kontrollera två kubikmeter koppar. Materialet kan inte transmuteras, endast böjas och kontrolleras. Det går att böja material för att skapa hål och fickor så länge som inget av materialet förstörs. Effekten kan endast användas en gång per dag.

Förvaring
Magikern kan urholka staven på magiskt sätt. Materialet som stavens kärna består av transporteras tillfälligt till ett annat plan, och det hålrum som uppstår kan användas för att förvara saker. Vikten av det förvarade kan inte överstiga stavens vikt i grundutförande. Vid en yttre inspektion ser staven helt normal ut och det finns inga sprickor eller linjer som skulle kunna avslöja att staven i själva verket är ihålig. När det antal dagar som motsvarar magikerns FV i valfri magiskola passerat, återvänder stavens ursprungsmaterial till staven och eventuella ting som förvaras i stavens kärna förintas. Under tiden som staven är urhokad minskas stavens brytvärde till en fjärdedel.