The return of Sievert Ö....
(Förresten.. Jag förstod att du skojade i citatet ovan)
Vissa i dessa forum äger inte din klarsynthet [color:\\"green\\"] Han [/color]...
Själv ogillar jag det av två skäl.
1) Det är så himla vanligt..
2) En nekromantiker vill nog knappast gå omkring och skylta med att denne är nekromantiker.. De har en tendens att få rätt dålig respons av folk..
Uppenbarligen ser våra världar (världsbilder?)
helt olika ut. Nekromanti är i min sinnevärld inget att skämmas över, men så har jag också en osedvanligt (?) pragmatisk inställning till magi.
Hursomhelst så verkar 2 motsäga 1 i ovanstånde citat. Men Nekromantins ondhet är en mycket intressant diskussion, som vi inte borde OT'a i den här tråden.
Men du har nog rätt.... Det är lite för ... uppenbart.
Jag hade faktiskt väntat mig förmågor som "Banka staven i marken och ett kraftigt jordskalv utbryter i 1T6 minuter".. Jag ångrar verkligen inte att jag ställde frågan på forumet..
Vi får väl se...
Skall jag tolka ovanstånde som att du inte gillar reducerade effekter av vanliga besvärjelser i trollstavar? Pytt i så fall, för jag hade några bra ideer. Nåja, du får härda ut....
Här är några nya förslag på trollstavseffekter:
Reducerad SFÄR
Magikern kan parera
en närstridsattack per stridsrunda.
Svårträffad
Genom att snurra staven i oerhört snabba cirklar runt kroppen åstadkommer magikern ett bländverk så länge som rörelsen upprätthålls. Bländverket innebär att magikern ser suddig ut och reducerar försök att träffa denne med en mundan närstrids eller avståndsattack med 2.
Fäste
Magikern, eller den magikern med staven vidrör, blir ett med staven och kan inte därifrån skiljas annat än med magi. Effekten är inte skadlig och varar upp till magikerns färdighetsvärde i valfri magiskola ggr en minut.
Kräkning (Minority report....
)
Genom att vidröra en levande person med trollstaven kan magikern framkalla en kräkningsattack hos offret om denne misslyckas med ett normalt FYS-slag. Kräkningsanfallet varar i 1T4 SR.
Antimagisk lyra
Om magikern attackeras med magi och en besvärjelse som magikern själv har FV i, kan denne som en fri handling avvärja den inkommande attacken. För att avvärja attacken måste den försvarande magikern själv lyckas bättre med ett besvärjelseslag (dvs få bättre diff) än den attackerande magikern. Slaget görs mot samma besvärjelse som den attackerande magikern slog mot då attacken inleddes. Alternativt kan attacken avvärjas genom att lyckas bättre med ett slag mot ANTIMAGI, men då gäller Motståndstabellen, precis som om den försvarande magikern skulle haft en aktiv ANTIMAGI vid tillfället. Då försöket till avvärjning utförs måste den avvärjande magiken spendera lika många PSY-poäng som den attackerande magikern.
Lindansarstav (segt.... men here goes...)
Magikerns förmåga att hålla balansen under press och/eller på smala utrymmen ökas med +2 för varje FV-grupp i valfri magiskola. Med FV-grupp menas den multipel som magikerns FV motsvarar på erfarenhetstabellen (1-10=1, 11-14=2, 15-17=3, 18-20=4 etc....)
Kryptogram
Magikern tecknar ett meddelande på staven, som under tecknandet förvanskas till något som endast bäraren av staven vid ett senare tillfälle kan reda ut. Magikerns FV i magiskolan motsvara antalet ord som kan lagras på detta sätt. Endast stavens ägare kan återställa skriften till sitt ursprung.
Transmutation
Staven kan under en tidsrymd av FV i magiskola minuter förändras till valfri solid materia. Organsikt material kan endast förändras till annat organsikt material. O-organiskt matieral kan bara förändras till annat o-organiskt material. Effekten kan inte få staven att ändra form.
Materialkontroll
Upp till stavens längd kubikmeter av stavens material kan böjas till magikerns vilja. Effekten innebära exempelvis att en magiker med en kopparstav av två meters längd fullständigt kan kontrollera två kubikmeter koppar. Materialet kan inte transmuteras, endast böjas och kontrolleras. Det går att böja material för att skapa hål och fickor så länge som inget av materialet förstörs. Effekten kan endast användas en gång per dag.
Förvaring
Magikern kan urholka staven på magiskt sätt. Materialet som stavens kärna består av transporteras tillfälligt till ett annat plan, och det hålrum som uppstår kan användas för att förvara saker. Vikten av det förvarade kan inte överstiga stavens vikt i grundutförande. Vid en yttre inspektion ser staven helt normal ut och det finns inga sprickor eller linjer som skulle kunna avslöja att staven i själva verket är ihålig. När det antal dagar som motsvarar magikerns FV i valfri magiskola passerat, återvänder stavens ursprungsmaterial till staven och eventuella ting som förvaras i stavens kärna förintas. Under tiden som staven är urhokad minskas stavens brytvärde till en fjärdedel.