Min Åsikt
Jag tycker personligen att det skall finnas magiska föremål. Men de skall vara sällsynta och kraftfulla. En karaktär i min kampanj fick tag i ett +3 Lawful Greatsword när han var på 4:e graden. Men magiska föremål skall vara väldigt specifika. Detta svärd GAV liv till varelser som var lagliga (något som tog honom tre timmar att upptäcka
), och dessutom så, medans han hade det i sin ägo, kunde han bara tala sanning och följa lagen.
Man skall inte kunna köpa ett magiskt föremål. Det skall hittas. Dock har jag inte något emot att mina spelare letar efter magiska föremål. Ofta låter jag det gå lite rykten i en stad om ett magiskt föremål, sedan får rpna leta i bibliotek och liknande efter information om det, och sedan ger de sig iväg och letar.
För att balancera bristen på magiska föremål i min värld har jag infört nya former av mästervärkvapen. Det kan ge +1 skada för att det är så vasst, eller väga 1/2 av det normala, eller den vanliga +1 bonusen till attackslag och så vidare. Och de kan vara mästerverk flera gånger om. Detta har hjälpt en hel del, och samma sak gäller rustningar. ett mer i pk eller max dex, eller 5% mindre chans att misslyckas med formler.
Eftersom jag ville ha lite magi i kampanjen över huvud taget, vilket jag inte vet om du vill, så har jag i alla fall sänkt antalet formler som magikern kan kasta med en av varje formelgrad per dag, tagit bort de vanligaste skademagierna som Fireball, Magic Missile och Burning hands, och istället gett honom 1t6 i liv, attack bonus som en präst, och han kan använda alla enkla vapen. Detta har gett mycket goda resultat, och kan t.o.m. rekommenderas i vanliga kampanjer.