Nekromanti Magiska kommunister

God45

#PrayersForBahakan
Så jag håller på att köra en kampanj i Forgotten Realms där jag kör 3 färdigskrivna kampanjer samtidigt för att se vad som händer. Spelarna har gett mig en utmaning i det att de hörde talas om Harper organisationen och bestämde sig för att ja, vi vill vara en grupp magiska kommunister som är ute för att befria folket från förtryck, störta adeln, slåss mot de expanderande handelshusen (speciellt det som styrs av en ond gud och det som styrs av Yuan-Ti) och skapa ett nytt samhälle. Vilket jag tycker är jätte coolt. Så hittills har detta kastat in dem i en marktvist för att hjälpa en by, politiska intriger, strider på gatorna, lite gammaldags uppvigling av folket och dödandet av två drakar som ett av handelshusen använde som en del av en protection racket. Men jag skulle gärna vilja ha mer saker att kasta på mina spelare som låter dem vara revolutionärer och slåss för mannen på gatan. Så har ni några bra idéer skulle jag gärna vilja höra dem :)

Gruppen är bara precis höglevel och består av:

Mänsklig Paladin och gruppens Lenin

Dragonborn beastmaster ranger och gruppens Stalin

Alvisk sorcerer och gruppens Trotsky

Gnome cleric av jordbruk och gruppens Mao

Mänsklig bard av det mer akademiska slaget och gruppens Engels

Gruppen är good och delad mellan Lawful och Chaotic ganska jämt. De är dock helt ok med att skjuta drakar i ryggen med ballistor och att döda baby offrande häxor, adelsmän och kapitalister.

anth

Vetefan
Om gruppen har blivit höglevel så är det ju inte längre "Robin Hood - ta från de rika, ge till de fattiga" som är fokus.

Jag skulle istället fokusera på "Makt korrumperar, absolut makt korrumperar absolut".
Säga vad man vill om kommunism, men det är inte utopiska idealsamhällen som gjort den ökänd, utan död, terror, imperialism och diktatur i kommunismens namn.

Jag skulle fokusera på rollpersoner som vill göra rätt, men resultatet blir fel (och inte alls det som rollpersonerna tänkt sig), samt vad som händer när rollpersonerna tycker att målet helgar medlen och vad som kommer att hända med deras alignment.
Lite grann det som händer med Paul Atreides / Muad'Dib efter första Dune-boken.

Doktor Laser

Warrior
När du ändå är inne på gatustrider så tycker jag att du gott kan introducera en lika politiskt engagerad, konservativ stormavdelning bestående av hetsiga adelsgrabbar/-jäntor, samt givetvis hårdföra personer från de lägre stånden som tycker att saker ska vara som de alltid varit. Givetvis är de precis lika övertygade som rollpersonerna om att det är de som gör det moraliskt rätta när de dyker upp på torgmötet för att spöa upp rödingar. Alla revolutionärer behöver sina reaktionärer, annars blir det ju inte spännande... Plus att det ju alltid är skoj med återkommande skurkar som dyker upp i tid och otid.

Betyder förresten den här kampanjens existens att Piff och Puff hade rätt när de nojade om att rollspel egentligen bara var en plantskola för totalitära terrorister? :eek:

God45

#PrayersForBahakan
Doktor Laser;n106328 said:
När du ändå är inne på gatustrider så tycker jag att du gott kan introducera en lika politiskt engagerad, konservativ stormavdelning bestående av hetsiga adelsgrabbar/-jäntor, samt givetvis hårdföra personer från de lägre stånden som tycker att saker ska vara som de alltid varit. Givetvis är de precis lika övertygade som rollpersonerna om att det är de som gör det moraliskt rätta när de dyker upp på torgmötet för att spöa upp rödingar. Alla revolutionärer behöver sina reaktionärer, annars blir det ju inte spännande... Plus att det ju alltid är skoj med återkommande skurkar som dyker upp i tid och otid.

Betyder förresten den här kampanjens existens att Piff och Puff hade rätt när de nojade om att rollspel egentligen bara var en plantskola för totalitära terrorister? :eek:
Jag har redan introducerat alv neo-nazister men du har rätt i att jag borde göra det till en större grej :)

Och klart rollspelar en plantskola för terrorister! Rollspel har lärt mig hur man bygger bomber, effektiva tortyr metoder, att skriva utpressningsbrev och smågrupps taktik. :D

Doktor Laser

Warrior
Oooh! Oooh! Oooh! Jag höll på att glömma! Rivaliserande revolutionärer på samma sida barrikaderna!
Förenade Folkfronten kan ju givetvis inte komma överens med Folkets Förenade Front. För att inte tala om bråket som uppstår när Folkets Frontförening (Revolutionär) bryter sig ur och stökar till det.

God45

#PrayersForBahakan
Doktor Laser;n106342 said:
Oooh! Oooh! Oooh! Jag höll på att glömma! Rivaliserande revolutionärer på samma sida barrikaderna!
Förenade Folkfronten kan ju givetvis inte komma överens med Folkets Förenade Front. För att inte tala om bråket som uppstår när Folkets Frontförening (Revolutionär) bryter sig ur och stökar till det.
Nice! :D Det här har jag inte ens tänkt på. Det måste jag så klart göra. Harpers har en cell struktur så det kan till och med vara andra Harpers.

anth

Vetefan
Doktor Laser;n106342 said:
Ja! Massor med utbrytargrupper med konstiga namn. Och framför allt längre namn när någon bryter sig ut från en utbrytargrupp. :)
Och helst ska det bli bra förkortningar också. I Sverige är KPML(r) en favorit jue.

God45

#PrayersForBahakan
anth;n106356 said:
Ja! Massor med utbrytargrupper med konstiga namn. Och framför allt längre namn när någon bryter sig ut från en utbrytargrupp. :)
Och helst ska det bli bra förkortningar också. I Sverige är KPML(r) en favorit jue.
Och utbrytargrupper som har samma namn som huvudgruppen + ett ord och utbrytargrupper från dem som lägger på ett till ord tills det bara är en röra.

obak

Hero
Lite jobbigt att ha Trotsky som en spelare eftersom det finns få grupper som kommunister hatar mer än trottar, att man använder sig av infiltration som en politisk strategi kanske svarar på frågan. Alltid bra sätt att få kommunister att böja bråka, sprid ut att det finns trotskistiska infiltratörer i gruppen så kommer dom snart vända sig mot varrandra.

Sedan är ju ingen historia om kommunister komplett utan att man under loppet av en generation går från en lusfattig befolkning av nästan-slavar med några få procents läskunnighet till en global industriell supermakt med kapacitet att förinta världen tio gånger om, som blev först med att skicka upp en människa i rymden och med en tredjedel av världen under sitt inflytande och där emellan hant utkämpa ett totalt förintelsekrig mot ondskans imperium, och vinna det.