DoD Magiska nytto-föremål

En tjur som återupstår ett år efter slakt bara man lämnar kraniumet intakt. (OBS! Kan leda till att glåpord så som häxa, nekromantiker eller dylikt kastas i din riktning samt att du kan få ovälkommet besök av folk som vill bränna dig och din familj på bål, men det kommer med territoriet!)

Men ska vi vara såna så gäller väl detta alla magiska föremål som nämnts här?
Inte nödvändigtvis.

Värderingen av magiska föremål i fantasy-spel är generellt sätt väldigt skev. Så fort något är "magiskt" så blir det värd enormt mycket. Jag misstänker att det delvis har att göra med att "äventyrar-ekonomin" är väldigt skev i sig. Den lever sitt eget liv utanför samhället på något sätt.

Men, egentligen borde den typen av föremål som beskrivs i den här tråden värderas utifrån deras faktiska nytta. Ingen normalt funtad person kommer att betala ett enormt överpris för något bara för att det är "magiskt". Priset ska i stället reflektera nyttan.

Om vi tar min vedyxa som exempel. Den kunde alltså klyva vilken vedklabbe som helst men aldrig skada något levande. Mycket användbart för en bonde, men vad är värdet?
- Kommer någon adelsman betala en enorm mängd guld för den? - Absolut inte, det handlar bara om en besparing på en eller två dagsverken per år, det är inte värt många koppar det inte. Dagsverken har adelsmannen gott om, kontanter är det ont om.
- Någon borgare då? Nä, varför det? Det finns helt klart ett värde, men det handlar bara om arbetartimmar, det är inte mycket.
- Äventyrare? Nja, troligtvis inte.
- Bönder? Vedhuggare? De har knappt några pengar. De vill gärna ha yxan, men den är inte värd så mycket egentligen. Det sparar bara en del tid och möda och det är inte så mycket värt i den typen av samhälle.

Det finns ingen som är beredd att betala stora mängder pengar för den och därför spelar det ingen roll att den är "magisk". Den kommer att inbringa klart mer än en vanlig vedyxa, men inga stora summor.

Det gäller flertalet av föremålen i tråden, med några undantag. Man måste alltid fundera på värdet och komma ihåg att arbete generellt är billigt.

Detta kan dock skära sig med magisystemet/pengasystemet i spelet (nu kan jag inte nya DoD så jag tar det generellt) eftersom de ofta utgår från äventyrare.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Inte nödvändigtvis.

Värderingen av magiska föremål i fantasy-spel är generellt sätt väldigt skev. Så fort något är "magiskt" så blir det värd enormt mycket. Jag misstänker att det delvis har att göra med att "äventyrar-ekonomin" är väldigt skev i sig. Den lever sitt eget liv utanför samhället på något sätt.

Men, egentligen borde den typen av föremål som beskrivs i den här tråden värderas utifrån deras faktiska nytta. Ingen normalt funtad person kommer att betala ett enormt överpris för något bara för att det är "magiskt". Priset ska i stället reflektera nyttan.

Om vi tar min vedyxa som exempel. Den kunde alltså klyva vilken vedklabbe som helst men aldrig skada något levande. Mycket användbart för en bonde, men vad är värdet?
- Kommer någon adelsman betala en enorm mängd guld för den? - Absolut inte, det handlar bara om en besparing på en eller två dagsverken per år, det är inte värt många koppar det inte. Dagsverken har adelsmannen gott om, kontanter är det ont om.
- Någon borgare då? Nä, varför det? Det finns helt klart ett värde, men det handlar bara om arbetartimmar, det är inte mycket.
- Bönder? Vedhuggare? De har knappt några pengar. De vill gärna ha yxan, men den är inte värd så mycket egentligen. Det sparar bara en del tid och möda och det är inte så mycket värt i den typen av samhälle.

Det finns ingen som är beredd att betala stora mängder pengar för den och därför spelar det ingen roll att den är "magisk". Den kommer att inbringa klart mer än en vanlig vedyxa, men inga stora summor.

Det gäller flertalet av föremålen i tråden, med några undantag. Man måste alltid fundera på värdet och komma ihåg att arbete generellt är billigt.

Detta kan dock skära sig med magisystemet/pengasystemet i spelet (nu kan jag inte nya DoD så jag tar det generellt) eftersom de ofta utgår från äventyrare.
Jag håller med. Det var därför jag skrev ”ska vi vara såna”. Jag är inte sån 😊

rollspelspiraten

Swordsman
Inte nödvändigtvis.

Mycket bra inlägg. Håller med till 100%.

Det skulle kunna finnas en "bondemagi" som kan tillverka föremål för vanligt folk. Blir extra intressant om de ofta har snäva begränsningar och även nackdelar. Då kan äventyrare fundera på hur de kan dra nytta av dem i speciella situationer. Det blir lite mer finurligt än att bara ha ännu ett magiskt svärd.

Men tillbaka till ämnet, i folktron finns många föremål som på något sätt snor eller påverkar grannen. Man kan nästan misstänka att det rådde någon form av tävling eller avundsjuka...(avundsjuka är ju en så fantastisk drivkraft). Det funkar bra även i DoD och andra spel:
  • Sopkvast som gör att allt smuts försvinner... och dyker upp hos grannen.
  • Vindflöjel som inte följer vinden utan som man sätta att peka på en granne. Då kommer all olycka (eller alla skadedjur/råttor) att gå från gården till utpekade grannen. Kanske kommer grannen att fatta misstankar?
  • Bjära/mjölkhare är kända magiska varelser som snor mjölk. Finns många varianter som kan sno annat också.
  • Magisk sten som man ska sätta i armhålan när man är sjuk. Om man sedan lägger den i grannens farstu så kommer smittan att drabba någon i grannhuset i stället.
Lite annat:
  • Riktigt trasiga och fula strumpor som dock håller värmen perfekt och tar bort illaluktande fotsvett. Men man får verkligen skämmas för dem om någon ser dem.
  • Dörrmatta som gör att inget smuts kommer in i huset, men den kittlas nåt förbannat när man går över den.
  • Paraply som inte bara skyddar från regn utan även samlar in den. Sedan går det att tappa paraplyn på vattnet senare. Nackdelen är att den kan bli rejält tung och skulle den bli alldeles för full så kommer allt vatten att plötsligt rinna ut.
  • En klocka som inte visar tiden just nu utan räknar ner tills nästa gäst kommer. Familjen är känd för att alltid ha fikat färdigt när de får gäster... vilket lett till att det är många som vill besöka dem.
  • Ett pulver som lockar till sig fisk till nätet när man fiskar. Retar dock gallfeber på alla vattenväsen i närheten.

God45

#PrayersForBahakan
Det skulle kunna finnas en "bondemagi" som kan tillverka föremål för vanligt folk. Blir extra intressant om de ofta har snäva begränsningar och även nackdelar. Då kan äventyrare fundera på hur de kan dra nytta av dem i speciella situationer. Det blir lite mer finurligt än att bara ha ännu ett magiskt svärd.
Frieren mangan och animen har det här som en grej. Där den supermäktiga alv magikern vi följer letar sådan magi som hon samlar på.