DoD Magiska nytto-föremål

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Olika magiska vapen och tingestar passande äventyrare har ju avhandlats på detta forum. Men vad för slags rena nyttoföremål som även är magiska skulle kunna finnas i vissa samhällen? Föremål som hjälper bybor i deras dagliga göromål? Lite förslag:

En magisk lergök som förutspår vädret under kommande dag. När man blåser i den ger den ifrån sig olika toner beroende på vilket väder som kommer.

Ett magiskt fiskenät som avger undervattensljudvågor vilka en gång om dagen lockar till sig 2T20 fiskar.

En magisk kista i vilken maten aldrig blir gammal och dålig.

Har ni några fler förslag?

Det magiker antagligen skulle koncentrera sig på är problem som är vanligt förekommande och som de kan tjäna på att lösa. "Problemet" är att det blir väldigt mycket samma typ av grejer som vi har i dagens samhälle eftersom vi löst mycket av problemen :) Nu kan jag inte nuvarande DoD's magisystem, men ger lite exempel ändå:
  • Ljus. Det är en enorm grej om man kan få till billiga och bra ljuskällor. Det skapar fler arbetstimmar och man slipper använda förbrukningsvaror som dessutom riskerar att starta bränder. Om ljuskällan är bärbar så är det ännu bättre. Vore även bra i t.ex. gruvor.
  • Värme. Att värma med ved kostar enormt med arbete i form av samla, torka, klyva, förvara, bära, etc. Magiska värmekällor skulle spara enormt med tid som skulle kunna användas på annat. Om man kan få till ännu mer värme så kan man även använda det för matlagning. Om man kan få ut ännu mer så kan det användas i bagerier, smedjor, smälterier, etc.
  • Eldstartare, t.ex. en pinne som kan stoppas in bland spån och får det att börja brinna förenklar livet.
  • Kyla. Att lagra is är ett drygt jobb. Att kunna skapa kyla i t.ex. ett skåp vore värdefullt för att kunna förvara mat.
  • Etc. Man kan nästan ta vilken modern grej som helst och göra om det till en magisk sak, t.ex. mobiltelefon, termos, bilar, etc. Lite tråkigt, men det är ju det man skulle vilja lösa.
Lite andra saker som inte bara är moderna saker omgjorda till magiska saker:
  • Vässa. Den gamla goda "Förtrolla vapen" skulle kunna ha ett ursprung ur en mer praktisk besvärjelse som används för att vässa liar, knivar, sågar, etc. Mycket mer användbar. Som föremål skulle det kunna vara en magisk brynsten som med ett drag får vilken skarp egg som helst att vara skarpare under en hel dag eller dylikt.
  • Kalla på djur. Man har mycket djur och det är inte alltid man har 100% koll på dem. Om man har t.ex. en visselpipa som kallar på alla gårdens djur så vore det najs.
  • Anticimex. Skadedjur är en plåga. Kanske ett pulver som man kan bränna som sprider en doft som skrämmer bort eller till och med dödar alla skadedjur som t.ex. loppor, löss, råttor.
  • Magisk hjälpreda. Riktig dyrgrip. En trädocka eller dylikt som hjälper till på gården och kan t.ex. mjölka korna.

JohanL

Champion
I min RuneQuest-kampanj har vi sett bland annat det här:

* En stor magisk sten helgad till vulkanguden, som håller frosten borta från marken
* En magisk plog som kan skära genom stubbar och sten
* ”Magiskt” förstoringsglas (det är egentligen inte alls magiskt, men bara dvärgarna begriper teknologin)
* En magisk bagge som ger bättre avkomma hos fåren, och dessutom naturligt blå ull

Last edited:

zonk

muterad
Läkemagi är ju helt fantastiskt, så alla former av läkesalvor, benbrotts-läkande dekokter etc lär ju vara väldigt poppis. Likaledes botemedel för nåt så enkelt som snuva eller hosta. Lär ju förändra livet drastiskt om byn har tillgång till 1st stark läkande dryck, om nån råkar ut för en allvarlig olycka.

Ligger förvisso i gränslandet mot alkemi, men kan ju lika väl vara magi.

zonk

muterad
En lite mer alvisk* grej som nog kan vara smidig, är ju magi som förvirrar och leder bort sådant som skulle vilja skada ens by eller gård. Typ så att orcherna eller rövarna inte hittar dit, utan går vilse i skogen istället. En sådan amulett eller helig sten skulle nog mången by hålla för en stor skatt!

(* Ja, Melian var ju en maia, men hon var ju gift med en alv, och la ut gördeln för att skydda alver, så...)

• Ryggsäck som minskar vikten på det som är inuti. Särskilt användbart för bärare och arbetare som måste bära mycket.
  • Fingerben som startar jäsning av öl/deg. Man låter det bara ligga där över natten så startar jäsningen alltid.
  • Mugg som gör att om man låter den stå över natten med vatten i och sedan dricker vattnet så kommer man alltid att klara sig från rännskita.
  • Fågelskrämma som fångar fåglarna och stoppar dem i en säck. Bara att hämta på kvällen och ha en grillfest.
  • Kudde som gör att man kommer att drömma om nära och kära och veta hur de har det oavsett hur långt borta de är.
  • Mjölkkanna som gör att familjemedlemmar som är bortresta och hamnar i nöd och skriker på hjälp kommer att höras genom kannan (släktskröna/-klenod i min släkt)
  • Hästskor som aldrig lossnar och hästen kommer aldrig att bli halt.
  • Spinnrock som kan färga garnet till vilken färg man vill.
  • Vedyxa som kan klyva vilken ved som helst med ett hugg, men kan aldrig skada något levande.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jättebra förslag! En kvast som själv sopar golvet känns ju lite klassiskt saga och något som exempelvis en värdshusvärd skulle ha nytta av.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vilken supertråd! Älskar alla förslag! I låten "Herr Mannelig" beskrivs några sådana föremål.

Tolv vackra hästar ... inget magiskt med dem beskrivs, men man kan väl hitta på att de aldrig springer bort, och inte blir trötta om de rids barbacka utan ... tränsel? Remmar? Tyglar!

Tolv kvarnar med kvarnstenar av guld. Ger alltid det finaste mjölet, men torde vara mål för många skurkar och andra folk.

En skjorta av silke som kanske aldrig behöver tvättas och som ger 1 i skydd. Och kanske fördel på slag för att ÖVERTALA.

1.
Bittida en morgon innan solen upprann
Innan foglarna började sjunga
Bergatrollet friade till fager ungersven
Hon hade en falskeliger tunga

(refräng)
Herr Mannelig
Herr Mannelig trolofven I mig
För det jag bjuder så gerna
I kunnen väl svara endast ja eller nej
Om I viljen eller ej

2.
Eder vill jag gifva de gångare tolf
Som gå uti rosendelunde
Aldrig har det varit någon sadel uppå dem
Ej heller betsel uti munnen

(refräng)

3. Eder vill jag gifva de qvarnarna tolf
Som stå mellan Tillö och Ternö
Stenarna de äro af rödaste gull
Och hjulen silfverbeslagna

(refräng)

4.
Eder vill jag gifva ett förgyllande svärd
Som klingar utaf femton guldringar
Och strida huru I strida vill
Stridsplatsen skolen I väl vinna

(refräng)

5.
Eder vill jag gifva en skjorta så ny
Den bästa I lysten att slita
Inte är hon sömnad av nål eller trå
Men virkat av silket det hvita

(refräng)

6.
Sådana gåfvor jag toge väl emot
Om du vore en kristelig qvinna
Men nu så är du det värsta bergatroll
Af Neckens och djävulens stämma

(refräng)

7.
Bergatrollet ut på dörren sprang
Hon rister och jämrar sig svåra
Hade jag fått den fager ungersven
Så hade jag mistat min plåga

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Om den hade varit tillräckligt stor i förhållande till min rollperson hade jag sovit i den kistan!
Haha, en sån där härlig situation där spelarna gör på ett sätt med ett föremål som spelledaren inte alls tänkt sig 😂

rollspelspiraten

Swordsman
Jag började för en tid sedan på en lista, skulle vilja komma upp i 500 men tvivlar på att mitt tålamod räcker så länge. Än så länge har jag 41 st olika magiska eller "mekaniska" grejor som äventyrare kan hitta under sina bravader. Av de 41 grejor som finns på listan finns det flera "vanligt" förekommande grejor. Magiska stekpannor, skrivpennor, bläck, magiska kläder med olika egenskaper osv. Den som jag är mest nöjd med är:
Nr 33, Tims flöjt
Denna flöjt tillhör Tim. Vem Tim är framgår inte av flöjten i sig men Tim finns någonstans där ute i världen, vissa vet vem han är, andra inte. Vissa känner honom, för andra är han en främling. Varje gång denna flöjt spelas på upplever Tim en varm och behaglig glädje, ingenting är omöjligt och världen är underbar i sin komplexitet. Magisk.

Last edited:

Arrikir

Venator
En ryggsäck eller kista som är större på insidan än på utsidan

En kvarn som varje dag kan generera en värdefull resurs. Slå T20. Ifall tärning en slår 1 kommer guldmynt ur kvarnen istället. 2-10 kommer salt ur kvarnen, 10-18 kommer spannmål, 19 både spannmål och salt. 20 inget alls.

Salt: 1T6 kg

Spannmål (rulla en 1T4. 1 vete, 2 korn, 3 råg, 4 Havre). 2T6 kg

I sällsynta fall ramlar 1T20 guldmynt ur kvarnen.

Ett självpåfyllande bläckhorn. Varje morgon vid gryningen när tuppen gal (eller skulle gala om inga tuppar finns i närheten) är hornet åter fyllt med bläck.

Khan

Kondottiär
En stekpanna som aldrig behöver diskas och aldrig rostar.

En parfym som täcker över precis alla lukter av svett, trollblod och "jag har inte duschat på en månad pga grottkräl".

Ett par skor som aldrig ger skoskav, oavsett bärarens skonummer.