Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Något jag tycker är förbaskat tråkigt i rollspel är när magiska vapen innebär "+1 på skada, räknas som magiskt". Vadå +1 i skada? Är det vassare än andra svärd? Klubbigare än andra klubbor? Är det intelligent och "hjälper till" att träffa fienden? I så fall, finns borde det inte gå att göra vapnet förbannat (dvs argt) genom att exempelvis inte putsa det då och då?
Och det känns märkligt att i en värld (De flesta spelvärldar) där magiska föremål sägs vara "extremt sällsynta och mäktiga" så dräller det av generiska +1 vapen.
Jag tycker att magiska vapen borde ha någon slags faktiskt magisk effekt, inte bara vara en lite bättre variant av ett vanligt vapen. Så vad jag vill ha lite hjälp med är olika magiska effekter som en magiker skulle kunna tänkas lägga in i ett "magiskt vapen" som inte bara har med att göra det "bättre" att göra. Även dessa kan ju förvisso funka, tillsammans med en tillräckligt kreativ beskrivning av VARFÖR det är ett bättre vapen. Det här är inte tänkt till något specifikt spelsystem, så jag är rädd att ni får hålla effekterna lite mer generella.
Så:
Effekt: Mer i skada
Beskrivning: Sjukt kreativ förklaring på HUR vapnet gör mer i skada.
Effekt: Lysande klinga
Beskrivning: Svärdet känner av när orcher kommer i närheten och börjar lysa med ett klart, blått sken.
Och det känns märkligt att i en värld (De flesta spelvärldar) där magiska föremål sägs vara "extremt sällsynta och mäktiga" så dräller det av generiska +1 vapen.
Jag tycker att magiska vapen borde ha någon slags faktiskt magisk effekt, inte bara vara en lite bättre variant av ett vanligt vapen. Så vad jag vill ha lite hjälp med är olika magiska effekter som en magiker skulle kunna tänkas lägga in i ett "magiskt vapen" som inte bara har med att göra det "bättre" att göra. Även dessa kan ju förvisso funka, tillsammans med en tillräckligt kreativ beskrivning av VARFÖR det är ett bättre vapen. Det här är inte tänkt till något specifikt spelsystem, så jag är rädd att ni får hålla effekterna lite mer generella.
Så:
Effekt: Mer i skada
Beskrivning: Sjukt kreativ förklaring på HUR vapnet gör mer i skada.
Effekt: Lysande klinga
Beskrivning: Svärdet känner av när orcher kommer i närheten och börjar lysa med ett klart, blått sken.