Nekromanti Magiskolor i DoD v6.0

Sindlast

Veteran
Vilka magiskolor finns det i DoD6 ? Jag som är van vid magiboxen till DoD -91 vill ju ha rätt så många och välutvecklade magiskolor... Finns det nån magiskola för dvärgar? Jag älskade Röstmagi!!! En liten vresig o girig dvärg som svingar sin mithrilyxa samtidigt som han skriker ut besvärjelser...
Är det nån som vet om det kommer att komma ut nån magibok till DoD6 förresten?

Skelander

Veteran
Det finns inga magiskolor i DoD6... som magiker kan du själv välja vilka besvärjelser du vill ha (ja, nästa i alla fall).

Sindlast

Veteran
Re: Eller så får du som...

Går man liksom inte lite miste om det coola då? Jag gillar det klassiska som grönklädda animister mot de svartklädda nekromantikerna osv....
Är inte besvärjelserna uppdelade i olika typer eller nåt då? Typ dödsmagi, växtmagi, eld, is, vatten och luft osv???

Rosen

Myrmidon

<I>Är inte besvärjelserna uppdelade i olika typer eller nåt då? Typ dödsmagi, växtmagi, eld, is, vatten och luft osv???</I>

De är uppdelade i två grundtyper, havitner och rimvitner, efter vilken typ av energi som används i besvärjelsen (havitner är den yttre, fysiska, energin som finns i allt levande, rimvitner är den inre, osynliga, energin från yttre dimensioner). Man använder dem till helt olika saker, så det är en funktionell uppdelning där också, men det finns ingen direkt <I>organisatorisk</I> uppdelning mellan deras användare som i Erebs skolor.

--
Åke

Nightowl

Champion

"havitner är den yttre, fysiska, energin som finns [inne, antar jag] i allt levande, rimvitner är den inre, osynliga, energin från yttre dimensioner"
Va? Den yttre energin är den som finns inuti men den inre energin är den som finns utanför. Gafliuh?

Finns det några tecken på vad som, om jag hittar på en spell själv t.ex., hänför en viss magisk konst till en viss form av energi?

Nightowl, nyfniken

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."

Nightowl

Champion

Istället för "skolor", fokusera på A, enskilda mäktiga magikermästare som lär ut viss magi till sina elever (dvs. den de kan och tycker om) och B, enskilda mäktiga mystiska formelböcker (a la Salomos Nyckel eller Nekronomicon eller Octaven) som innehåller vissa samlingar av spells + allmänt snack som alla läst som använder dem (och de där böckerna, eller fragment av dem, jaga man alltså efter).

Då kan spelarmagiker dilla runt och leta efter så många mästare som möjligt att lära hos, och hamna i en massa äventyr på vägen.

Vanliga byhäxor och buskmagiker lär sig naturligtvis bara en bunt nyttiga spells av sin mamma eller nåt som de sedan använder hela livet.

Nightowl

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."

Gurrgel

Veteran

"Finns det några tecken på vad som, om jag hittar på en spell själv t.ex., hänför en viss magisk konst till en viss form av energi?"

Det är egentligen mest hur mäktig den är, även om jag inte kommer ihåg vilken sort som är mäktigast

Rosen

Myrmidon

<I>Va? Den yttre energin är den som finns inuti men den inre energin är den som finns utanför. Gafliuh?</I>

Det står så... Förmodar att man kan läsa "yttre" och "inre" som "konkret" och "esoterisk" i det fallet; hur de uppenbaras för magikern själv. Havitner är så att säga närvarande i det mundana Trudvang, rimvitner är mer svårgreppbar så man får navelskåda lite för att hitta den.

<I>Finns det några tecken på vad som, om jag hittar på en spell själv t.ex., hänför en viss magisk konst till en viss form av energi?</I>

Inga direkta riktlinjer, men man kan väl använda de befintliga besvärjelserna som exempel. Typisk havitnermagi är ofta associerad med den fysiska världen (Eldsfär, Tala med djur, Varsebli person) medan typisk rimvitner ofta är mer meta-magisk (Astralspår, Frammana demon, Nexus).
Skillnaden är inte alltid <I>så</I> tydlig - det finns flera besvärjelser i boken som jag tycker skulle ha passat bättre under den andra typen - men i stora drag så.

Fast det här är alltså <I>magikernas</I> magi; sen finns ju också magi under religionskapitlet - prästernas maktböner, dvärgrunor och de Utvaldas förmågor (alviska, typ gudagåvor).

--
Åke

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Havitner & rimvitner

Egentligen är inte det skillnaden, det är mera en fråga om hur mycket SPI besvärjelsen drar. Metamagiska besvärjelser drar uppenbarligen mer energi än "mundana" sådana, alltså är de Rimvitner.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Sårias

Veteran
Jag skulle vilja säga att just ordet magiskolor är fel att använda då det egentligen handlar om vad läraren vill lära ut. En Trollkarl lär sig trots allt bara dom besvärgelser han anser sig behöva(om han inte är extremt kunskapstörstig). Man måste som vanligt tänka efter. En krigare balanserar vikten, snabbheten, och skärpan på ett svärd på samma sätt värderar en trollkarl sina formler. Jag tror att trollkarlen helre skulle använda tiden till att forska om något gammalt föremål eller dyl. Än i en månad sitta och plugga in en helt onödig eller delvis onödig formel. Då kommer mann som vanligt ner till rollspelsbiten. Skulle ni vilja sitta i skolbänken ett år extra i onödan? Skulle inte tro det va? (självkklart fins det undantag men som sagt så är det ju individuellt) Här kommer dom olika magikertyperna in. Vad har en forskande magiker för nytta av en eldstorm? Vad ska han lägga den på? råttorna i biblioteket? En nekromantiker kanske har en eller två attackformler men han litar nog mer på sina odöda tjänare att skydda honom. En svärdsmagiker däremot bryr sig nog inte särskilt mycket om att kunna hitta vatten då trossen står för proviant. En Animist ja vad har han för nytta av att kunna väcka upp odöda skellet? Man måste som sagt tänka när man ör rp:n ge honom karaktär så ordnar sig vilka formler han ska ha.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Staffan

Myrmidon

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Finns det några tecken på vad som, om jag hittar på en spell själv t.ex., hänför en viss magisk konst till en viss form av energi?<p><hr></blockquote><p>
Havitner kostar 16 eller mindre. Rimvitner kostar 18 eller mer.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Rickard

Urverk speldesign

"<EM>och de Utvaldas förmågor (alviska, typ gudagåvor).</EM>"
Mmmm. Det var nå't jag saknade i de gamla vers. I monsterboken 2 finns det bara fyra förmågor. Jorden styrka, sammansmältning, naturkommunikation och förbanna odöd.
Inte för att jag körde med dessa. 1. De var för bra, 2. De var för få, 3. De två första anledningarna gjorde att förmågorna föll i glömska..

/[color:green]Han</font color=green> som tycker att det måste ta ett bra tag för spelaren att välja besvärjelser om det inte finns några magiskolor

Silke

Warrior
En annan orsak kan vara att Magikern i fråga inte vill skada levande varelser eller att dennes personlighet styr valet av besvärjelser, inte bara behovet alltså.
Magiskolor tycker jag är en kul grej, man får lite personlighet på magikern och jag ser det som att en magiker har olika fallenhet åt olika typer av besvärjelser (skolor).