Re: Rant om hur Expert gjorde magiker sämre
Mycket var fel med Experts magisystem. Men det var inte bara de punkter du tagit upp. Jag tänker framför allt på alla de äventyr och moduler som fanns: alla magiker var fullkomligt omöjligt häftiga. Antingen hade de en MASSA besvärjelser (ca. 500-1000 BP bara i besvärjelser, inte räknat magiskolor eller läsa/skriva), eller så hade de helt enkelt någonting i stil med "Gnurko den förskräcklige har alla besvärjelser i Nekromanti till skicklighetsvärde 17". I Svavelvinter hade de en formel som räknade ut deras S-värden, men återigen hade de ALLA besvärjelser. Som spelarmagiker känner man sig lätt... efter.
Dessutom minns jag att jag störde mig enormt på den otroliga inflationen i Permanens och Nexus. ALLA magiska föremål hade åtminstone Permanens, de flesta även Nexus. EN yxa i Rösten från Forntiden hade ett antal Sigill istället för Permanens. Men det är klart, skaffa ett föremål med Hela E3 med Sigill, Permanens och Nexus, så löser sig det mesta i ett äventyr.
Till sist: Massor av SLP-magiker hade Teleportera och Ljusväg, men i de flesta äventyr står att 'spelarna bör helst inte ha tillgång till besvärjelser som Teleportera och Ljusväg'. Återigen, FÅNIGT!
Tacka vet jag Dungeons and Dragons magisystem, även om du måste lära upp folk innan de kan spela bra magiker. Det innehåller i alla fall inga buggar. =)
Mycket var fel med Experts magisystem. Men det var inte bara de punkter du tagit upp. Jag tänker framför allt på alla de äventyr och moduler som fanns: alla magiker var fullkomligt omöjligt häftiga. Antingen hade de en MASSA besvärjelser (ca. 500-1000 BP bara i besvärjelser, inte räknat magiskolor eller läsa/skriva), eller så hade de helt enkelt någonting i stil med "Gnurko den förskräcklige har alla besvärjelser i Nekromanti till skicklighetsvärde 17". I Svavelvinter hade de en formel som räknade ut deras S-värden, men återigen hade de ALLA besvärjelser. Som spelarmagiker känner man sig lätt... efter.
Dessutom minns jag att jag störde mig enormt på den otroliga inflationen i Permanens och Nexus. ALLA magiska föremål hade åtminstone Permanens, de flesta även Nexus. EN yxa i Rösten från Forntiden hade ett antal Sigill istället för Permanens. Men det är klart, skaffa ett föremål med Hela E3 med Sigill, Permanens och Nexus, så löser sig det mesta i ett äventyr.
Till sist: Massor av SLP-magiker hade Teleportera och Ljusväg, men i de flesta äventyr står att 'spelarna bör helst inte ha tillgång till besvärjelser som Teleportera och Ljusväg'. Återigen, FÅNIGT!
Tacka vet jag Dungeons and Dragons magisystem, även om du måste lära upp folk innan de kan spela bra magiker. Det innehåller i alla fall inga buggar. =)