Nekromanti Magiskt spelledande

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Så spelledde jag slutligen mitt Vampire-äventyr (tråden om det blev deporterad till det sk. Skräckforumet), när vi skulle köra igång så kändes det rätt illa faktiskt; handlingen kändes suddig och torftig. Men så slog jag igång gruppens tema på stereon och spelarna lugnade sig och lyssnade på prologen och sedan var det ren magi hela kvällen.

Allt flöt som ett rinnande vatten och spelarna vart riktigt nöjda, och själv kom jag på mig själv med att ha improviserat en massa små detaljer som passade perfekt in. Spelarna högg på rätt ledtrådar utan att jag behövde peka ut dem med hela handen och de noterade samma moraliska dilemma som jag konstruerat. Och trots att de hittade en lösning som jag inte förutsett så blev äventyret bra, ja tom bättre än de slut som jag förutsett.

Så, nu vill jag ju givetvis upprepa upplevelsen, några tips? Fler som råkat ut för ett sådant flyt? Är det standard för någon att allt flyter utan minsta hake?

Gasten

Warrior
Heh, har inte hunnit spelleda så himla mycket, men varje gång känns det ungefär som att klämma sig igenom något riktigt jobbigt. typ födslovärkar. Trots det så är jog fortfarande kvar. Märkligt.

Avslagen_Cola

Warrior
Ibland blir ett spelmöte otroligt bra trots att man förberett väldigt lite och ibland blir det långdraget trots att man vet vad som ska hända... Ett av de bästa spelmötena jag spellett till Vampire: The Requiem innefattade en källare med underliga gångar samt en stor snubbe med motorsåg. Han jagade två av dem genom gångarna medan den tredje gjorde sitt bästa för att nedgöra honom. :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
Så, nu vill jag ju givetvis upprepa upplevelsen, några tips? Fler som råkat ut för ett sådant flyt?
Alltså, sådant flyt tror jag inte kommer av sig själv. Mycket ligger nog i hur gruppen är & hur formen är för dagen. Stämmer allt , då tror jag flytet komemr som på bveställning.
Jo, flyt har man mer elelr mindre tycker jag. Dock så får man väll erkänna sina brister som sl.. Är nog helt kalrt en bättre spealre än vad jag är som sl.

Är det standard för någon att allt flyter utan minsta hake?
Nej, en sdåana standart tror jag inte finnes faktsitk. Tror att man en grundmomentunm i sitt spel som flyter på för det mesta & iblant så skiner det till utav bara hellsike !

Ymir

Liten kantbaron
I mina båda Eonkampanjer är det standard att allt flyter på utan minsta hake, kan man säga. Spelarna nappar utmärkt på alla mina plotts och alla karaktärer jag slänger in och bös, och även om de hittar på saker jag inte alls förutsett tenderar det ändå att alltid bli bra i slutändan. Deras karaktärers handlingar tycks alltid bidra till mina idéer på de mest oväntat konstruktiva sätt, etc. Kemin och dynamiken mellan oss är allt som oftast felfri, helt enkelt.

Men förklaringen är enkel. Vi är en liten grupp, fyra pers totalt, tre allt som oftast, och vi har spelat fruktansvärt mycket ihop; samma kampanj ända från början dessutom. Vi känner varandra mycket väl, vill uppnå snarlika saker med rollspelandet, och har, såklart, samma spelstil. I regel finns det helt enkelt inget som kan gå fel, annat än att någon är på dåligt humör, att jag som spelledare är oinspirerad, etc. Det är därför inte så konstigt, tror jag, att de flesta spelmötena blir problemfria.

Men det här är nog inte så jävla optat som det låter, för det finns en distinkt nackdel som slagit mig först på sistone: Vi har spelat så mycket med varandra, att det mesta redan är gjort. Nu misströstar jag inte för det; rollspelets möjligheter som medium är oändliga, men de här 'felfria' spelmötena jag talar om skulle lika gärna kunna beskrivas som...slentrian. Ett sådan spelmöte är helt enkelt...ett spelmöte som alla andra. Spelmöten som verkligen liknar det du pratar om, som verkligen är ren rollspelsmagi då inlevelsen är total och känslorna flödar, det är lika ovanligt för oss som alla andra. Jag strävar alltid efter det som SL, förstås, men hur lätt är det att uppnå? Man kan nog skatta sig lycklig om ett på hundra spelmöten är perfekt. Se likväl mitt babbel här som nån slags tips - jag tror, att ett av många steg på vägen för att uppnå sådana spelmöten oftare, måste vara att se till att ha en spelgrupp man verkligen fungerar till 100% med. En samkörd, trygg och konstruktiv grupp, där alla är på samma nivå och lika beredda att gemensamt skapa något magiskt.

- Ymir, som sagt, rollspel is the shit