Nekromanti Magisystem

Elder Girov

Swordsman
Jag är inte så inne på DoD, men jag har en fråga. Vad tycker ni om magisystemet? Jag har två kompisar som har spelat i 12 år. Under den tiden har de kommit på otaliga alternativa system därför att "det jä/images/icons/blush.gifla magisystemet suger apk/images/icons/blush.gifk". Någon annan som har haft problem eller gillar ni det?

[color:red]Girov ser dig och han är inte nöjd...</font color=red>/images/icons/wink.gif

Tyr

Hero
Jag gillar magisystemet 4:e upplagan, det är snabbt och enkelt. Magisystemet i 6:e upplagan är nog det jag gillar mest med just den upplagan.<P>Kort sagt: Jag gillar magisystemen i Drakar och Demoner.

Nu har jag hört från ytterligare en källa(nämligen sajtens Röda Draken mästare) förutom de andra två herrarna att DoD-6 skulle ha ett utmärkt magisystem. För oss som spelat Trollkarlar sedan urminnes tider är det en lite glädjande nyhet, och de som faktiskt nu gör att jag ska köpa DoD-6 ändå.

Nu kommer en kommentar som meriterar en egen rubrik ovan.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
I DoD6...

...är magisystemet suveränt. Det är nog det som är det bästa med hela den nya upplaga känns det som. Men det är klart stämningen (iaf när vi spelar) brukar ju vara GR8 (great) den också.

Magisystemet i dom gamla är väl inte fy-skam det heller... men små ändringar blir det ju alltid.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

SoC

Veteran
magi systemet är bra men det finns en svaghet. det är att man kan bygga magiska föremål för enkelt.
Exempel:
magicern i min grupp ska när han blir utövare skaffa besvärjelserna: nexus,permanens och lufthand.
och dom i kompination i hans ryggrads stav kan bli förödande. ja det var allt komentera järna.

ursäkta vissa stav fel.

hehe
SoC

kraften kanske vinner i inre styrka men ingen överlever ett två hands svärd i huvudet hehehe.

SoC

Veteran
magi systemet är bra men det finns en svaghet. det är att man kan bygga magiska föremål för enkelt.
Exempel:
magikern i min grupp ska när han blir utövare skaffa besvärjelserna: nexus,permanens och lufthand.
och dom i kompination i hans ryggrads stav kan bli förödande. ja det var allt komentera järna.

ursäkta vissa stav fel.

hehe
SoC

kraften kanske vinner i inre styrka men ingen överlever ett två hands svärd i huvudet hehehe.

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>...bygga magiska föremål för enkelt.</EM>"
Kan väl inte riktigt hålla med. Nexus, Permanens och Sigill har skyhöga SV. Nå't som en nybörjarmagiker inte kan komma upp i. Dessutom kräver N ø P PSY permanent! Det är ju en mardröm för en magiker.

Själv tycker jag det är alldeles för omständigt att köpa. I grunden en bra tanke med SV men det sprack ändå. Det lilla jag vet om DoD6:s magisystem så verkar det lite obalanserat, men jag vet säkert inte allt.
Besvärjelser är skitdyra, tog t.o.m. in Chro:s sänkta magikostnad men det var ändå för dyrt.

Så själv gjorde jag om systemet lite. Fick idén från en DoD-sida och byggde vidare lite på't.
Det blev följande:
<EM>Får först köpa besvärjelser för magipoäng (MP). Antal MP som man får är FV för magiskolan + ålder (tala inte om detta för spelarna bara (slipper ev. optningar).
T.ex. magikern Zot som har 12 i sin magiskola är 23 år får 35 MP.
Dessa kan man köpa besvärjelser för. Får att få köpa i en besvärjelse så måste man betala dess SV i magipoäng. T.ex. ELD (SV 6) kostar 6 MP. Minimagi kostar 2 MP/5 st.
De MP som inte används kan man spendera på besvärjelserna. 1 MP är en FV-höjning med de sedvanliga modifikationerna (ex. 11-14 kostar 2 MP). Detta kanske tycks vara orättvist då magiker får mer poäng (EP+MP) att köpa för men man får komma ihåg att magiker studerar hela tiden på akademier.

Alla besvärjelser har grundkostnaden 3 (som yrkesfärdigheterna).</EM>

Jag gjorde om det lite för att jag vill att magiker ska vara bra. Sedan är det rätt svårt att bli det. Kanske runt 2-5% chans för en RP att bli det.

Själva systemet med E och så är annars helt k, förutom snedtändningstabellen då. Men den har jag också gjort om.

En annan regelmiss är att Zot hela tiden kommer tillbaka från sina självmordsattacker, men det är väl sån't man får leva med. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som senare kom på att han hade en txt-fil med reglerna.. Nåja

Dr_hof

Veteran
Magisystemet är ju bra ju. Jag gillar idén med att det blir svårare och svårare ju mer magi man håller på att kasta omkring sig.

/"Come! Come! To Mordor I will take you"