"<EM>...bygga magiska föremål för enkelt.</EM>"
Kan väl inte riktigt hålla med. Nexus, Permanens och Sigill har skyhöga SV. Nå't som en nybörjarmagiker inte kan komma upp i. Dessutom kräver N ø P PSY permanent! Det är ju en mardröm för en magiker.
Själv tycker jag det är alldeles för omständigt att köpa. I grunden en bra tanke med SV men det sprack ändå. Det lilla jag vet om DoD6:s magisystem så verkar det lite obalanserat, men jag vet säkert inte allt.
Besvärjelser är skitdyra, tog t.o.m. in Chro:s sänkta magikostnad men det var ändå för dyrt.
Så själv gjorde jag om systemet lite. Fick idén från en DoD-sida och byggde vidare lite på't.
Det blev följande:
<EM>Får först köpa besvärjelser för magipoäng (MP). Antal MP som man får är FV för magiskolan + ålder (tala inte om detta för spelarna bara (slipper ev. optningar).
T.ex. magikern Zot som har 12 i sin magiskola är 23 år får 35 MP.
Dessa kan man köpa besvärjelser för. Får att få köpa i en besvärjelse så måste man betala dess SV i magipoäng. T.ex. ELD (SV 6) kostar 6 MP. Minimagi kostar 2 MP/5 st.
De MP som inte används kan man spendera på besvärjelserna. 1 MP är en FV-höjning med de sedvanliga modifikationerna (ex. 11-14 kostar 2 MP). Detta kanske tycks vara orättvist då magiker får mer poäng (EP+MP) att köpa för men man får komma ihåg att magiker studerar hela tiden på akademier.
Alla besvärjelser har grundkostnaden 3 (som yrkesfärdigheterna).</EM>
Jag gjorde om det lite för att jag vill att magiker ska vara bra. Sedan är det rätt svårt att bli det. Kanske runt 2-5% chans för en RP att bli det.
Själva systemet med E och så är annars helt k, förutom snedtändningstabellen då. Men den har jag också gjort om.
En annan regelmiss är att Zot hela tiden kommer tillbaka från sina självmordsattacker, men det är väl sån't man får leva med. /images/icons/smile.gif
/[color:green]Han</font color=green> som senare kom på att han hade en txt-fil med reglerna.. Nåja