Nekromanti Magisystemet i Kayra

Zadrith

Hero
Jag är inte riktigt nöjd med de nuvarande magireglerna till Kayra som i stort sätt består av en massa fristående formler i DoD-anda.

Bristen är framför allt att det inte finns någon styrning som gör att en magiker inriktar sig på en viss typ av magi. Jag har därför ordnat de olika formelrna i trädstrukturer som jag kallar för vägar. Och tanken med denna struktur är att en magiker måste behärska ett antal enklare besvärjelser för att kunna lära sig en mer avancerad och så vidare.

Jag har bifogad ett exempel på hur en sådan trädstruktur skulle kunna se ut. Ta gärna en titt och tala om om ni tror om systemet.

Nightowl

Champion
Jag gillar. GURPS fungerar ungefär likadant.

Om man vill ha lite mer improviserad magi kan man säga att man kan försöka sig på den magi man kan "stammen" för, som i ditt exempel, Eldklot om kan både Eld och Eldstråle, eller Eldskydd om man kan Smedfingrar - fast man stöter på någon sorts hinder, exakt vad beror på spelsystemet.

Om man vill ha mycket improviserad magí kan man köra som ovan, men man kan försöka sig på vilken magi man vill, det blir bara otroligt mycket svårare för varje mellansteg man saknar.

För att lära sig magin "formaliserad" måste man i sådana fall först verkligen lära sig alla krav på den magin.

Bara en tanke.

Erik

Snow

Swashbuckler
Det funkar... men jag tycker det känns lite artificiellt och styrt. Exemplet kanske inte är helt optimalt. Ens framsteg inom vägen eld är väl en ökad förståelse för hur eld fungerar, först en djup förståelse för vanlig eld (som en brandingenjör + pyrotekniker) och sedan vad eldens elementardimension är och hur man öppnar portar till den. Eller hur det nu fungerar i spelvärlden. Jag tycker det är bäst om det är den teoretiska kunskapen som sätter begränsningen för vilka formler man kan lära sig och inte vilka praktiska kunskaper man har. Med denna teoretiska kunskap borde man kunna åstadkomma alla de där effekterna utan att kunna de föregående.

Alltså... Ge varje formeln en nivå (jag skulle säga att tre nivåer är lagom om antalet formler är ungefär som du visade i ditt exempel). När man lär sig formler måste man alltid uppfylla följande regel: Man måste alltid ha lika många formler på den lägre nivån som på den högre. Innan man kan lära sig två svåra formler så måste man lära sig två lätta.

Man kan också gå ett steg längre och säga att man alltid måste ha en formel mer på den lägre nivån. Då måste man ha tre lätta formler innan man får köpa den andra svåra formeln. Och det är först när man har tre lätta och två svåra som man kan köpa en st Supersvår formel. Det blir alltså en pyramidform.

Zadrith

Hero
De olika formlerna är teoretiska kunskaper. Alla slag görs mot en och samma färdighet. Och jag ser det som att för att man skall kunna eldklot måste man även kunna kasta eldstrålar eftersom de kunskaper som krävs för att kasta en eldstråle är en del av den kunskap som krävs för ett eldklot.
Ren teoretiskt skulle en rollperson kunna lära sig kasta eldklot direkt men då hade han fått de kunskaper som krävs för att kasta en eldsstråle även om han inte specifikt lärt sig just det.

Snow

Swashbuckler
finns det inte andra sätt att kasta eldklot än som en vidarutveckling av eldstrålen? Jag menar ur ett magivetenskapligt perspektiv. Den magiska (och regelmässiga) effekten eldklot kanske kan göras på många många olika sätt som inte behöver hållas isär regelmässigt. Någon tänder eld på luften, någon öppnar en micropor till elddimensionen, någon överalar en eldsalamander att andas lite osv. Alla olika versioner av eldklot ser ut ungefär likadant och de funkar exakt likadant enligt reglerna, men de är teoretiskt sett olika saker. Alla kräver inte att man kan eldstrålen först. Det beror ju på hur världen fungerar också, och jag är helt okunnig så jag bara babblar.

Zadrith

Hero
Jo man kan i och för sig tänka sig att det finns fler sätt att kasta eldklot men då får man nog i så fall göra en väg för den magin också, med ett annat samband

Spitfire

Swordsman
Det krångliga med magi i rollspel är att det oavsett hur enkelt man försöker sig på att göra det. så har det ändå en förmåga att bli komplicerat rätt fort.

Det ena sättet att lösa magi är just genom fristående besvärjelser, själva systemet att använda dem är enkelt, men det är ett skitgöra att skriva 120+ besvärjelser..
andra alternativet är att bara beskriva lite kort om vad man kan göra på vissa nivåer inom sitt magikunnande och sen släppa spelarna lösa. Men för att hålla det på en viss nivå så krävs en massa tilläggsregler, och helt plötsligt har man ett system som är krångligare än vad man ursprungligen avsåg..
en svår balans..

Zadrith

Hero
Jag har väl tänkt köra på den vanliga varianten med 120+ besvärjelser med tillägget att man måste kunna vissa besvärjelser för att lära sig andra i enlighet med den bifogade strukturen