Nekromanti Magneter, elektricitet och magi. Hjälp mig!

Olle Linge

Snigel
Re: Missförstånd, läs det här också

Och som sagt. Problemet med din magi är att den är i mångt och mycket begränsad. Men det tar vi i en annan tråd.
Fast jag vill ju ha det så. Jag tycker inte ens att vi behöver ta det alls, faktiskt :gremlaugh: Du verkar ha en koll på magneter jag inte har och det vore trevligt att få dina kommentarer lite senare i utvecklingen. Även om du inte kunde göra mig glad idag och även om det inte såg bra ut imorgon heller, kanske jag kan hoppas på om en vecka eller sådär? Check?

Foggmock

Myrmidon

Du verkar ha en koll på magneter jag inte har

Jag har gått svensk grundskola. Det är allt jag kan säga, jag vet inget om din bakgrund. I elläran i gymnasiet lärde vi oss bara hur magnetfält ser ut och hur de bildas i samband med ström. Tillräckligt mycket bara så att vi skulle fatta varför en växelströmsmotor funkar som den gör.

Check?

Eh, visst. Jag ska bara till tandläkaren först.

Olle Linge

Snigel

Ah.. jag har läst till och med Fysik B på gymnasiet och det gick rätt bra. Det kanske bara är så att du kommer ihåg det bättre eller helt enkelt förstår det bättre än jag gör/gjorde. Visst är det så att magnetfält tar en stund på sig att anpassa sig om de påverkas av varandra eller något annat? Vet du vad detta kallas så att jag kan kolla upp det mer?

Foggmock

Myrmidon

Japp, det stämmer. Det är ju nästan "flöden" i bemärkelsen att de har en riktning. Utnyttjar man riktningen i fälten på rätt sätt så kommer de att attrahera eller repellera. Det går inte lika fort som när man knuffar på saker direkt, eftersom fälten inte orkar flytta magneten när de bara influerar varandra lite. De reagerar inte så fort. Men man kan fortfarande se förflyttning redan när magneterna är på lite långre håll, där de bådas fält bara svagt påverkar varandra. Poängen är att den här lilla påverkan är så svag att den går att springa förbi.

Detta är vad jag vill använda för att göra magnetlåspistoler. Man har en pipa och en kolv, mekanik för att fälla ner en stark magnet bakom pipan som är öppen likt en knäckt hagelbössa (med någon form av nät eller nåt som kan hålla fast kulan så att den inte ramlar ut). Sen trycker man ner den här magneten, som är jättestarkt på nära håll men snabbt blir svag bredvid magneten i pipan (de måste ju ha samma polaritet för att det ska funka :gremlaugh:) och de båda magnetfälten repellerar varandra utav bara tusan. Den ena magneten kan fysikt flytta sig, och gör det. Nu blir ju effekten rent löjligt extrem, men eftersom magneterna ÄR kraftigare i din värld så är det svårt att likna det vid att långsamt knuffa på magneter i ett labb med andra magneter. Mmm... helt tysta skjutvapen. Det enda man hör är ett klick när avfyrarmagneten träffar bromsgrejen på pistolen. Sen har man en klump metall i bröstet. :gremlaugh:

Tillägg: Det går ju att se till att det bara är magiker och viktiga personer som har magnetlåspistoler, ungefär som Cygnarimperiets Gun Mages i Iron Kingdoms. De har en massa olika skott med olika funktioner, som iofs är magiska (arkan magi, inte magnetisk magi). Det kanske helt enkelt är dyrt med avfyrarmagneter.

Olle Linge

Snigel

Mmm... helt tysta skjutvapen. Det enda man hör är ett klick när avfyrarmagneten träffar bromsgrejen på pistolen. Sen har man en klump metall i bröstet.
Och det låter inte menar du? :gremgrin:

Tillägg: Det går ju att se till att det bara är magiker och viktiga personer som har magnetlåspistoler, ungefär som Cygnarimperiets Gun Mages i Iron Kingdoms. De har en massa olika skott med olika funktioner, som iofs är magiska (arkan magi, inte magnetisk magi). Det kanske helt enkelt är dyrt med avfyrarmagneter.
Jepps, eller så är det dyrt med själva mekaniken, eftersom det är förmodligen är vättarna som gladeligen säljer dem till människorna så de kan ha kål på varandra istället för att störa vättarna. :gremsmirk:

Du ska nog se att det går att göra en hel del med det här, magi eller inte! :gremtongue:

Kimon

Swordsman

Jepps, eller så är det dyrt med själva mekaniken, eftersom det är förmodligen är vättarna som gladeligen säljer dem till människorna så de kan ha kål på varandra istället för att störa vättarna.

Eller så måste man använda magi för att öka magnetens styrka såpass mycket att repellation av kulan blir möjlig i dessa hastigheter.

Man kan också tänka sig riktigt långpipiga mojänger som accelererar en magnetisk kula i loppet med hjälp av elektromagnetism. Det funkar ju för snabbtåg.

Olle Linge

Snigel
Magnetbössor och railguns

Eller så måste man använda magi för att öka magnetens styrka såpass mycket att repellation av kulan blir möjlig i dessa hastigheter.
Det behöver inte vara ett eller här, faktiskt. Ett och går också bra. Visserligen går bössan att skjuta med för en vanlig soldat (den kan ju vara dyr också, förstås). Men om någon som kan fippla med magnetfälten med vilje håller i den kanske det går att skjuta dubbelt så hårt eller något i den stilen.

Man kan också tänka sig riktigt långpipiga mojänger som accelererar en magnetisk kula i loppet med hjälp av elektromagnetism. Det funkar ju för snabbtåg.
Är inte det vad man kallar för "Railgun"? Det har jag för mig i alla fall och det har jag redan planerat att använda i spelvärlden. Har du fler idéer får du gärna komma med dem!

Feliath

Swashbuckler
Re: Magnetbössor och railguns

Är inte det vad man kallar för "Railgun"? Det har jag för mig i alla fall och det har jag redan planerat att använda i spelvärlden. Har du fler idéer får du gärna komma med dem!
Det beror på hur man bygger den. En railgun har två skenor som projektilen ligger mot och som strömmen går genom (projektilen måste vara ledande; den sluter kretsen); en coilgun, däremot, har fasförskjutna spolar kring pipan, på specifika avstånd från varandra, som "drar" fram projektilen.
En railgun är egentligen mest effektiv med breda, platta projektiler, medan en coilgun funkar bäst med droppformade (maximalt aerodynamiska) projektiler.
Krånglet med praktiskt bruk av sådana här vapen är inte nödvändigtvis strömmen; i railgun-fallet är det främst den friktion som utvecklas mellan projektilen och skenorna som är problematisk, eftersom den tenderar att svetsa fast kulan i loppet... En coilgun har som främsta problem att den antingen måste vara väldigt långpipig eller oerhört strömstark för att ge någon större kraft.

Din lokale magnetgevärsexpert är Feidu; du kan ju höra med honom om det är något mer specifikt du undrar över :gremsmile:

/Feliath - horking big capacitors

Olle Linge

Snigel
Magnetiska prylar

En coilgun har som främsta problem att den antingen måste vara väldigt långpipig eller oerhört strömstark för att ge någon större kraft.
Men borde inte det problemet upphävas av att extremt starka magneter är lätta att få tag på? Eller tänker jag fel nu?

Din lokale magnetgevärsexpert är Feidu; du kan ju höra med honom om det är något mer specifikt du undrar över
Ha! Det ska jag komma ihåg. Det kliar i fingrarna att lägga in en ny tråd: "Vad kan man använda starka magneter till?", men det känns som om markanden är mättad på magneter för en vecka eller två. Jag gör så att jag konsoliderar mina egna idéer och försöker presentera dem lite vettigt och sedan lägger jag ut det. Då kan folk både kommentera det jag redan skrivit och komma med helt nya idéer. Hoppas jag :gremsmirk:

Tack för förklaringen av coil respektive rail-gun också. Vad jag har förstått har man inte lyckats bygga speciellt effektiva railguns ens idag, eller har jag fel än en gång?

Feliath

Swashbuckler
Re: Magnetiska prylar

Men borde inte det problemet upphävas av att extremt starka magneter är lätta att få tag på?
Coil-och railguns kräver i och för sig elektromagneter, så jag vet inte, men starka magneter borde rimligtvis gälla elektromagneter också, så jodå.
I ditt fall är nog problemen med en coilgun snarare att man behöver ha utvecklat trefas växelström och spolar (för att inte tala om kabelisolering, annars är nog vapnet farligast för den som håller i det :gremtongue:). Men hur det förhåller sig på den fronten vet du bättre än jag.

Vad jag har förstått har man inte lyckats bygga speciellt effektiva railguns ens idag, eller har jag fel än en gång?
Tja, det beror ju på vad du menar med "speciellt effektiva". NASA har byggt railer-masslungor som kan kasta ut som tyngst fyra och ett halvt kilos projektiler i omloppsbana, har jag för mig. Men inte vapen för personbruk, nej. Mycket dock förmodligen för att det liksom inte behövs något mer effektivt än krutvapen, och de är ofantligt mycket billigare.

/Feliath - enough energy to fire a pound of bacon into the Asteroid Belt

Foggmock

Myrmidon
Re: Magnetiska prylar

Man behöver bara ha uppfunnit fasförskjutningen. Man behöver bara elektromagneter som aktiveras efter varandra i snabb följd.

Sen att trefas växelström råkar vara schysst när man vill göra motorer är en annan sak. En växelströmsmotor kan lika gärna förenklas till en raksträcka liksom, och de tre faserna kan förenklas till tre stycken en-fasspolar.

Nå, iallafall, den praktiska applikationen av detta torde då vara att avyrarmagneten också sätter fart på elgrunkan som sitter i kolven, som ser till att spolarna runt pipan strömsätts i rätt ordning och knuffar kulan extra hårt. Avfyrningsmagneten kan ju användas för att inducera strömmen också, dessutom. Hela pipan kanske är en spole, som avfyrarmagneten inducerar ström i när den slår ner.

Olle Linge

Snigel
Induktion

Nå, iallafall, den praktiska applikationen av detta torde då vara att avyrarmagneten också sätter fart på elgrunkan som sitter i kolven, som ser till att spolarna runt pipan strömsätts i rätt ordning och knuffar kulan extra hårt. Avfyrningsmagneten kan ju användas för att inducera strömmen också, dessutom. Hela pipan kanske är en spole, som avfyrarmagneten inducerar ström i när den slår ner.
Nu kommer jag inte ihåg vad lagen heter, men strömmen induceras ju alltid på ett sådant sätt att magnetfältet den ger upphov till motverkar rörelsen som inducerade strömmen från början. Alltså borde det bromsa projektilen. Eller rör jag till det nu igen? :gremconfused:

Foggmock

Myrmidon
Re: Induktion

Det beror på vilket håll strömmen går åt (det finns en tumregel - knyt högernäven och stick ut tummen. Låtsas att du håller i en ledning. Går strömmen åt det hållet tummen pekar kommer magnetfältet ha en riktning som överrensstämmer med de andra fyra fingrarna. Pekar tummen bort från dig går magnetfältet alltså runt ledningen åt höger). Går den åt rätt håll kommer kulan accelereras ut. Rörelsen som inducerade strömmen blir ju isf avfyrarmagneten.

Det här är egentligen helt ovidkommande detaljer, men visst, med premisserna går det att skapa coilguns/annan weirdtech. Jag föredrar nog fortfarande vanliga magnetlåspistoler som överrensstämmer med min ursprungliga vision.

Olle Linge

Snigel

Nej, alltså jag menade den ström som induceras av att kulan flyger iväg. Det är omöjligt att den kan göra att kulan går fortare, för då skapar du energi.I så fall skulle du bara kunna släppa ned en magnet i ett cirkulärt rör och låta den accellerera för evigt och låta den driva en generator av något slag. Nej, strömmen som induceras från projektilen kommer alltid att motverka den rörelse som inducerade den.

Foggmock

Myrmidon

Visst fan. Vi bestämde ju att kulan var magnetisk också. Det tänkte jag inte på. Bummert. Vi kan fortfarande inducera ström med magneten när den slår ner dock, en spole som är bågformad som en "hane" och att magneten färdas under den så att säga. Frågan är då vad vi ska med den strömmen till. Jag menar, vi förutsatte att magneterna är jättestarka och då bör de väl också ge upphov till mer ström.