Re: Magoos teori om livet, universum och allting
Är det en teori? Jag tycker den blir bevisad varje dag!
Grabbars grabbighet kan ibland få mig att smälla av av ilska. Likaså tejers mesighet.
Eftersom det tydligen var kaffetävlingen som triggade det här så vill jag förtydliga att det var en tjej och en kille som tävlade. Tro förresten inte att de lärde sig något, några dagar senare tävlade de om vem som snabbast kunde sätta i sig ett paket glass...
Nu när jag har fått barn är allt ännu tydligare. Mina jämställda (trodde jag ja) kompisar kommer med kvalificerat skitsnack av första graden, som att det är bättre att mamman är hemma eller att små pojkar bara vill leka med bilar (och det är förstås helt opåverkat) medan flickor är söta och lugna och inte vill smutsa ner sig i nån äcklig sandlåda. I butikerna ser jag lego för flickor som består av två bitar man sätter ihop till Barbies drömhus, medan pojklegot har arton miljoner pyttesmå bitar som bildar ett rymdskepp med motor och blinkande lasrar. När jag ska shoppa kläder till min lille son har jag att välja mellan BH och paljettklänning eller kamouflagebyxor och hells angels-liknande t-shirtar.
På jobbet får jag höra från mina kvinnliga kollegor att de hoppas att nya VDn är en man. Mina manliga arbetskamrater frågar om jag har tvingat min man att vara pappaledig (mitt svar på det var: Nej, men hade han inte gjort det frivilligt hade jag givit honom en spark i arslet)!
Om igen: Folk är dummare! Och de vill inte bli smartare heller, de jävlarna! Därför är min cyniska strategi att utnyttja systemet till max - konkurrera ut de mesiga brudarna och tränga mig in i det manliga systemet och bli beundrad för att jag är ovanligt bra för att vara tjej (!). Denna strategi har funkat ända sedan brännbollen i skolan - man behöver inte kasta och slå lika långt som killarna, bara man är bättre än de andra tjejerna så blir man räknad som bra ändå. Obegripligt!
Det var det här jag menade. Jag försöker inte säga att kvinnor är biologiskt inkapabla att matcha män i de sammanhang vi diskuteras, jag menar att de hämmas under sin uppväxt, av sin omgivning, av samhället och av media. De ges inte de mentala förutsättningar, det sätt att tänka som behövs för att bli en "vinnare". Det är talibanernas filosofi, bara lömskare. Män å andra sidan lär sig från första början att tävla, att fightas, att höras och synas, ibland till den punkt att de drivs för långt.
Det sagt och jämlikhet i all ära, så måste jag ändå säga: Snälla, köp inte BH och paljettklänning till din son! Han kommer att få men för livet!
För att åter knyta till rollspelets värld så anser jag att rollspel är bra för kvinnor eftersom vi behöver lära oss att samarbeta, lära oss framföra förslag och lösningar på problem, lära oss att lösa konflikter med våld (i fantasin), lära oss att skratta. Egenskaper som är viktiga i rollspel får vi från barnsben lära oss att någon annan kan göra lika bra eller bättre.
Japp, jag tror att rollspel är bra, inte bara i detta sammanhang utan i alla lägen där det gäller att förstå andra, oavsett om det är kön, ras, ålder, samhällsklass, antal ben, religion, politik och så vidare. Det har blivit något av en "yrkesskada" för mig, folk brukar alltid klaga på att oavsett vilken fråga som diskuteras så kan jag alltid se andra sidan (fråga mig inte varför de klagar, jag tycker att det är ett minimikrav för att överhuvudtaget vara berättigad att yttra en åsikt).
Jag tror också att rollspel kan peka på vissa klicheer som tas som mer eller mindre sanna i dagens samhälle och avslöja dem som de tomma hjärnspöken de är. En kvinna kan klara sig utan en man. Män är inte rädda för starka kvinnor. Män är inte rädda för kvinnor som kan laga bilen själv. Män vill inte bara ha snälla, fnittrande fotomodeller. Kvinnor kan ta för sig i arbetslivet. Kvinnor kan ryta ifrån i stället för att gå undan och gråta. Osv. (Fast det är lite otäckt med kvinnor som gör anspråk på fjärrkontrollen...
)
Jag tror inte att rollspel är lösningen på jämställdhetsfrågan
Inte på egen hand. Man får dock inte glömma att det är en pusselbit i ett mycket stort pussel. Man får ta en bit åt gången.
det kanske skulle vara lika bra med allmän värnplikt för kvinnor
Skjut er inte i foten där, var glada för att ni slipper och önska er inte något ni inte vill ha.
Kvinnor kan vara mycket effektiva i krig, det visade bland annat Sovjet och Kambodja, men vill ni verkligen vara där? Det är trots allt det värnplikten handlar om, även om det verkar och drivs som en lekskola.