Nekromanti Magoo sammanfattar Kvinnokamp

Troberg

Sinister eater
Re: Magoo sammanfattar Kvinnokamp [OT i drivor]

samlag börjar alltid med samtal
Tänk så mycket enklare världen hade varit om samtal alltid hade lett till samlag...

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Tänk så mycket enklare världen hade varit om samtal alltid hade lett till samlag... "

Enklare? Ständigt får jag fler och fler anledningar att undvika Borlänge. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Keff kaffe:

"Män förväntas ta för sig och sikta högt. [...] Kvinnor förväntas vara blida och snälla, [...] Detta [...] är ett mönster som kvinnor måste arbeta aktivt för att bryta. "

Jag tycker nog egentligen att det är både män och kvinnor som ska arbeta aktivt för att bryta det här mönstret. Jag tror det handlar mycket om hur vi fostras. Flickor beröms med "vad fiiin du är" och "vilken söt klänning du har på dig" medan pojkar får höra "nämen, vad duktig du är" och "har du gjort den här alldeles själv?"

Sedan kan jag förstå att en tjej kanske drar sig för att hamna i en styrelse med elva andra manliga medlemmar som redan är superbundis pga att de spelar golf tillsammans och håller på samma hockeylag. Då är det enklare att sikta på att bli någon form av underavdelningschef och göra sig oumbärlig på den posten.

Om lösningen är kvottering eller inte, det tycker jag är en jättesvår fråga (alla som har ett enkelt svar på den frågan anser jag vara okvalificerade att svara), men jag tror att det måste börja med hur vi fostrar våra barn.

Nå, för att återknyta till rollspel; jag tror att när rollspel- och fantasykulturen väl blir accepterad för tjejer (vilket jag tycker redan har börjat ske) så kommer den att demystifieras och då kan plötsligt rollspel liras av precis vilka som helst.

/Rising
som skulle vilja ha en liten rebelldotter om han fick barn. En riktig liten tuffing. Mmm, min biologiska klocka gör sig påmind i bakhuvudet...

Insignia

Swashbuckler

"Tänk så mycket enklare världen hade varit om samtal alltid hade lett till samlag"

Då skulle jag ju vara tvungen att sluta prata :gremfrown:

Feliath

Swashbuckler
Re: Keff kaffe:

jag tror att när rollspel- och fantasykulturen väl blir accepterad för tjejer (vilket jag tycker redan har börjat ske) så kommer den att demystifieras och då kan plötsligt rollspel liras av precis vilka som helst
Du är alltså mot fler tjejer i rollspel? Jag menar, du drog ju stora växlar på hur bra det var med en mystisk och edgy hobby, nyligen. :gremgrin:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Te såklart!

"Nå, för att återknyta till rollspel; jag tror att när rollspel- och fantasykulturen väl blir accepterad för tjejer (vilket jag tycker redan har börjat ske) så kommer den att demystifieras och då kan plötsligt rollspel liras av precis vilka som helst."

Var det inte du som arbetade för att öka rollspelandets rebellstatus och aura av svårtillgänglig mysticism? Eller var det en annan Rising? :gremsmile:

"som skulle vilja ha en liten rebelldotter om han fick barn. En riktig liten tuffing."

- Men pappa jag vill ju gå ut med Joppe, Leffe och gänget!
- Tyst med dig unge! Nu ska pappa förklara för dig vad skräck är för något! Festa kan du göra nästa gång vi spelar Chronopia. Du vet väl att fredagskvällarna är reserverade för Kult-spelande.
- Men du fattar ju ingenting!! Rollspel är ju så jävla töntigt!
- Jag vill inte höra några sådana ord i mitt hus!! Så långe du bor här så lyder du mina regler!! Sätt dig nu ner och ta en tärning.
- Du är ju helt knäpp!!! *springer upp på sitt rum och smäller igen dörren*

Vi kan väl återknyta till ämnet om en sådär 20 år så får du berätta hur det gick. :gremsmile:
Jag skulle också vilja ha en dotter i framtiden även om hon hade blivit bortskämd som få.

Storuggla

Champion
Re: Te såklart!

"- Jag vill inte höra några sådana ord i mitt hus!! Så långe du bor här så lyder du mina regler!! Sätt dig nu ner och ta en tärning."

Inte skulle väl Rising himself säga åt folk att leka med tärningar? ^_-

Storuggla, gossar små passa på

Rising

Vila i frid
Re: Keff kaffe:

"Du är alltså mot fler tjejer i rollspel? Jag menar, du drog ju stora växlar på hur bra det var med en mystisk och edgy hobby, nyligen."

He he, jag märkte det när jag skrev inlägget, men jag hoppades att ingen skulle komma ihåg det där jag skrev förut... Urrr, både du och Walium märkte det visst... *sjunker ned i stolen*

Allra helst vill jag att rollspelshobbyn demystifieras på ett nytt sätt; inte som geekunderhållning för tonårskillar, utan som en misfit-kultur för nördar, kufar och rebeller av båda könen som hänger sig åt hardcore gestaltningsexperimenterande.

/Rising
som försöker intala sig själv att det där han nyss skrev inte ALLS framstod som det mest korkade han någonsin skrivit på det här forumet. Just det. *Nynnar* You can't touch me. Diuuum, dium dium dium... Can't touch me... Diuuum, dium dium dium...

Rising

Vila i frid

"Inte skulle väl Rising himself säga åt folk att leka med tärningar?"

Nja, det är kantboll, men när den lilla kickan är ung och förvirrad så kan man ta fram plastbitarna. Se det som en sorts stödhjul... Babysteps... Babysteps...

/Rising
Som ser sig själv i framtiden säga:
"Hallå där, unga fröken. Nu har du något att förklara, minsann!
Jag städade ditt rum alldeles nyss, och jag är -väldigt- nyfiken på vad du har att säga om det här jag hittade under din säng. Alltså bakom flaskan med hembränt, det positiva graviditetstestet, gräset, microdotsen, revolvern och alla smutsiga kanyler:

-ROLEMASTER!? Du vet mycket väl vad pappa har sagt om det! Bara för det så får du inte vara med och leka 'gissa när brödet kommer upp ur brödrosten' vid frukosten i morgon!"

Jag har närt en -kobold- vid min barm!!!

Storuggla

Champion

-ROLEMASTER!? Du vet mycket väl vad pappa har sagt om det! Bara för det så får du inte vara med och leka 'gissa när brödet kommer upp ur brödrosten' vid frukosten i morgon!"

Åhhhh, det ja! Det minns jag, det är en mina hobbys numera! :gremlaugh:
Det är ju spännande värre när man är lagom sömndrucken och bakis!

Storuggla, skaffar nya hobbys

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Keps & kaftan (OT)

/Rising
som skulle vilja ha en liten rebelldotter om han fick barn. En riktig liten tuffing. Mmm, min biologiska klocka gör sig påmind i bakhuvudet...

Men hörrö, om hon nu ska rebellera får hon väl undvika att bli rebell då? Och helst hålla sig undan från folk som tycker om att påpeka paradoxer.

Feliath

Swashbuckler
En bunt elakheter ;-)

som försöker intala sig själv att det där han nyss skrev inte ALLS framstod som det mest korkade han någonsin skrivit på det här forumet
Äh, ta't lugnt, Rising, du skriver så mycket korkat här, det är ingen risk :gremwink: *rimshot*

Nä, usch, förlåt, nu var jag dum. :gremfrown:
Men när du lägger upp dem så där snyggt går det bara inte att låta bli :gremgrin:

magoo

Hero
Magoos teori om livet, universum och allting

är följande: Folk är dummare.

Livet är en jäkla kräftgång - två steg fram, ett till tre steg tillbaka. Grabbars grabbighet kan ibland få mig att smälla av av ilska. Likaså tejers mesighet. Ibland förstår man Linda Skugges argsinthet i krönika på krönika.

Nu när jag har fått barn är allt ännu tydligare. Mina jämställda (trodde jag ja) kompisar kommer med kvalificerat skitsnack av första graden, som att det är bättre att mamman är hemma eller att små pojkar bara vill leka med bilar (och det är förstås helt opåverkat) medan flickor är söta och lugna och inte vill smutsa ner sig i nån äcklig sandlåda. I butikerna ser jag lego för flickor som består av två bitar man sätter ihop till Barbies drömhus, medan pojklegot har arton miljoner pyttesmå bitar som bildar ett rymdskepp med motor och blinkande lasrar. När jag ska shoppa kläder till min lille son har jag att välja mellan BH och paljettklänning eller kamouflagebyxor och hells angels-liknande t-shirtar.

På jobbet får jag höra från mina kvinnliga kollegor att de hoppas att nya VDn är en man. Mina manliga arbetskamrater frågar om jag har tvingat min man att vara pappaledig (mitt svar på det var: Nej, men hade han inte gjort det frivilligt hade jag givit honom en spark i arslet)!

Om igen: Folk är dummare! Och de vill inte bli smartare heller, de jävlarna! Därför är min cyniska strategi att utnyttja systemet till max - konkurrera ut de mesiga brudarna och tränga mig in i det manliga systemet och bli beundrad för att jag är ovanligt bra för att vara tjej (!). Denna strategi har funkat ända sedan brännbollen i skolan - man behöver inte kasta och slå lika långt som killarna, bara man är bättre än de andra tjejerna så blir man räknad som bra ändå. Obegripligt!

För att åter knyta till rollspelets värld så anser jag att rollspel är bra för kvinnor eftersom vi behöver lära oss att samarbeta, lära oss framföra förslag och lösningar på problem, lära oss att lösa konflikter med våld (i fantasin), lära oss att skratta. Egenskaper som är viktiga i rollspel får vi från barnsben lära oss att någon annan kan göra lika bra eller bättre. Jag tror inte att rollspel är lösningen på jämställdhetsfrågan, det kanske skulle vara lika bra med allmän värnplikt för kvinnor, men det är ju ett bra mycket roligare sätt än att läsa nån trist universitetskurs :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Re: Magoos teori om livet, universum och allting

Folk är dummare.
Är det en teori? Jag tycker den blir bevisad varje dag!

Grabbars grabbighet kan ibland få mig att smälla av av ilska. Likaså tejers mesighet.
Eftersom det tydligen var kaffetävlingen som triggade det här så vill jag förtydliga att det var en tjej och en kille som tävlade. Tro förresten inte att de lärde sig något, några dagar senare tävlade de om vem som snabbast kunde sätta i sig ett paket glass...

Nu när jag har fått barn är allt ännu tydligare. Mina jämställda (trodde jag ja) kompisar kommer med kvalificerat skitsnack av första graden, som att det är bättre att mamman är hemma eller att små pojkar bara vill leka med bilar (och det är förstås helt opåverkat) medan flickor är söta och lugna och inte vill smutsa ner sig i nån äcklig sandlåda. I butikerna ser jag lego för flickor som består av två bitar man sätter ihop till Barbies drömhus, medan pojklegot har arton miljoner pyttesmå bitar som bildar ett rymdskepp med motor och blinkande lasrar. När jag ska shoppa kläder till min lille son har jag att välja mellan BH och paljettklänning eller kamouflagebyxor och hells angels-liknande t-shirtar.

På jobbet får jag höra från mina kvinnliga kollegor att de hoppas att nya VDn är en man. Mina manliga arbetskamrater frågar om jag har tvingat min man att vara pappaledig (mitt svar på det var: Nej, men hade han inte gjort det frivilligt hade jag givit honom en spark i arslet)!

Om igen: Folk är dummare! Och de vill inte bli smartare heller, de jävlarna! Därför är min cyniska strategi att utnyttja systemet till max - konkurrera ut de mesiga brudarna och tränga mig in i det manliga systemet och bli beundrad för att jag är ovanligt bra för att vara tjej (!). Denna strategi har funkat ända sedan brännbollen i skolan - man behöver inte kasta och slå lika långt som killarna, bara man är bättre än de andra tjejerna så blir man räknad som bra ändå. Obegripligt!
Det var det här jag menade. Jag försöker inte säga att kvinnor är biologiskt inkapabla att matcha män i de sammanhang vi diskuteras, jag menar att de hämmas under sin uppväxt, av sin omgivning, av samhället och av media. De ges inte de mentala förutsättningar, det sätt att tänka som behövs för att bli en "vinnare". Det är talibanernas filosofi, bara lömskare. Män å andra sidan lär sig från första början att tävla, att fightas, att höras och synas, ibland till den punkt att de drivs för långt.

Det sagt och jämlikhet i all ära, så måste jag ändå säga: Snälla, köp inte BH och paljettklänning till din son! Han kommer att få men för livet! :gremsmile:

För att åter knyta till rollspelets värld så anser jag att rollspel är bra för kvinnor eftersom vi behöver lära oss att samarbeta, lära oss framföra förslag och lösningar på problem, lära oss att lösa konflikter med våld (i fantasin), lära oss att skratta. Egenskaper som är viktiga i rollspel får vi från barnsben lära oss att någon annan kan göra lika bra eller bättre.
Japp, jag tror att rollspel är bra, inte bara i detta sammanhang utan i alla lägen där det gäller att förstå andra, oavsett om det är kön, ras, ålder, samhällsklass, antal ben, religion, politik och så vidare. Det har blivit något av en "yrkesskada" för mig, folk brukar alltid klaga på att oavsett vilken fråga som diskuteras så kan jag alltid se andra sidan (fråga mig inte varför de klagar, jag tycker att det är ett minimikrav för att överhuvudtaget vara berättigad att yttra en åsikt).

Jag tror också att rollspel kan peka på vissa klicheer som tas som mer eller mindre sanna i dagens samhälle och avslöja dem som de tomma hjärnspöken de är. En kvinna kan klara sig utan en man. Män är inte rädda för starka kvinnor. Män är inte rädda för kvinnor som kan laga bilen själv. Män vill inte bara ha snälla, fnittrande fotomodeller. Kvinnor kan ta för sig i arbetslivet. Kvinnor kan ryta ifrån i stället för att gå undan och gråta. Osv. (Fast det är lite otäckt med kvinnor som gör anspråk på fjärrkontrollen... :gremshocked:)

Jag tror inte att rollspel är lösningen på jämställdhetsfrågan
Inte på egen hand. Man får dock inte glömma att det är en pusselbit i ett mycket stort pussel. Man får ta en bit åt gången.

det kanske skulle vara lika bra med allmän värnplikt för kvinnor
Skjut er inte i foten där, var glada för att ni slipper och önska er inte något ni inte vill ha.

Kvinnor kan vara mycket effektiva i krig, det visade bland annat Sovjet och Kambodja, men vill ni verkligen vara där? Det är trots allt det värnplikten handlar om, även om det verkar och drivs som en lekskola.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Min tjej är sten tänd på rollspel vilket är min smala lycka då jag sliter med mitt spel kväll ut och kväll in.

magoo

Hero

Skjut er inte i foten där, var glada för att ni slipper och önska er inte något ni inte vill ha.

Kvinnor kan vara mycket effektiva i krig, det visade bland annat Sovjet och Kambodja, men vill ni verkligen vara där? Det är trots allt det värnplikten handlar om, även om det verkar och drivs som en lekskola.
Vill och vill? Ingen vill väl dö eller döda för en liten jordplätt eller nån annans åsikt? Själv anser jag att såväl värnplikt som krig är icke önskvärda aktiviteter, men i ett jämställt samhälle tycker jag lika gott att kvinnor kan stryka med som män.

Sen tror jag att många av de manliga nätverken och det manliga sättet att tänka börjar i lumpen.

/Magoo som inte vill sitta och virka om det smäller

Troberg

Sinister eater

Sen tror jag att många av de manliga nätverken och det manliga sättet att tänka börjar i lumpen.
Pöh, vi är födda barnsliga och kommer inte ur det. Lumpen är bara ett symptom, inte en orsak.

Förresten, för att få detta lite mer tillbaka on topic: Vem vann melittaätartävlingen? (Fast det är klart, det kanske egentligen borde vara i det allmänna spelforumet...)

magoo

Hero

Förresten, för att få detta lite mer tillbaka on topic: Vem vann melittaätartävlingen?
JAG så klart!
Knepet är att ta små tuggor, inte knöla in hela i munnen samtidigt. Melittafilter suger nämligen åt sig all saliv och man blir torr till tusen i munnen.

Att föda barn är inget mot att hetsäta Melittafilter, trust me!

Troberg

Sinister eater

Knepet är att ta små tuggor, inte knöla in hela i munnen samtidigt. Melittafilter suger nämligen åt sig all saliv och man blir torr till tusen i munnen.
Jaha, det kan ju vara ovärderligt att veta. Eller nåt...

Att föda barn är inget mot att hetsäta Melittafilter, trust me!
Jag hade tänkt låta bli bådadera. Det ena ger mig en vision av något som liknar ett tomt bananskal och det andra verkar rätt onödigt. :gremgrin: