Nekromanti Mahjong-initiativ?

Max Raven

T12-kultist
För de som inte vet så har Mahjong en traditionell turordning som luckras upp när någon slänger en bricka som en annan kan använda med tre eller fyra av samma sort (pung/kong) så deklarerar man detta, tar brickan och lägger ut den samlingen öppet - därefter fortsätter turordningen från den som nyss tog upp den slängda brickan.

Vad jag är inne på är etablerad turordning som ändras när krav uppfylls, vilket kan hända närsom. Känner någon till några rollspel som försöker sig på det här? I tabletop har Infinity en variant där man kan attackera under motståndarens tur om den aktiva figuren blir synlig för någon av motståndarens men det är allt jag kommer på på rak arm.

Staffan

Myrmidon
Närmaste jag kan komma på är Savage Worlds.

I SW hanteras initiativ med en kortlek. Alla inblandade får varsitt kort, och sedan går man från högst (ess) till lägst (två), med färg som tiebreaker. Om någon fått en joker kan den personen göra sin handling när som helst, och hen får även en bonus på handlingen. Efter en runda då någon fått en joker blandar man om.

Annars så finns ju Delay och Ready i D&D3 och dess derivat, men dem är det ju inget speciellt med.

Genesis

Ni dés ni maître
En gång i tiden spelade jag några omgångar Necromunda (figurslagspel, inte rollspel) hos en kompis. Jag vill minnas att man där kunde avvakta med en handling och sedan reagera när något hände.

Men Mahjong-biten känns roligare, och borde funka bra med en egen kortlek, där man kan ha vissa kort som triggas av vissa händelser.

Max Raven

T12-kultist
Jag övervägde något i stil med att ha triggers - på handlingar eller krafter - som man kan aktivera när någon annans handling uppfyller kravet, möjligen plus någon valuta eller med svårare slag än man skulle ha normalt. Kanske med några breda grundtyper, t ex:
* Ripost. Gör motattack mot anfallare. Krav: Attack mot <mål>.
* Försvara: Bli mål för annans attack. Krav: Attack mot <mål som ej är användaren>

Jag har en spelidésfrö (starkt influerat av bland annat JoJo's Bizarre Adventure) där strid i princip kretsar kring kraftanvändning och man skulle få hoppa in om man kan motivera det från sin kraftsvit. Behöver dock fila en del på det.

Misstänker att det i övrigt är bäst att ha en grundordning som är enkel att fortsätta efter avbrott - vare sig det är medurs runt brädet eller något liknande...

Björn den gode

Swashbuckler
Hela turordningen ändras väl inte men Attack of Opportunity i DnD.x (alla versioner från 3 och framåt?) är väl typ det här, när någon flyttar ut från en ruta du hotar så får du möjligheten att gratis och direkt genomföra en attack.

Guld och Bly (westernfigurspelet) har en liknande sak där du kan välja att avvakta med en handling och sen genomföra den när något händer (du behöver inte specifiera vad men något måste hända) och då får du handla före om du vinner ett intiativslag och annars direkt efter.

Zorbeltuss

Hero
Björn den gode;n180850 said:
Hela turordningen ändras väl inte men Attack of Opportunity i DnD.x (alla versioner från 3 och framåt?) är väl typ det här, när någon flyttar ut från en ruta du hotar så får du möjligheten att gratis och direkt genomföra en attack.

Guld och Bly (westernfigurspelet) har en liknande sak där du kan välja att avvakta med en handling och sen genomföra den när något händer (du behöver inte specifiera vad men något måste hända) och då får du handla före om du vinner ett intiativslag och annars direkt efter.
Nej det är det väl inte? När du gör en attack of opportunity så går det vidare till den som är efter den du avbröt i turordningen, snarare än efter dig som avbröt som det gör i majhong, i just DnD så borde det funka ganska dåligt dock då vissa karaktärer specializerar sig på att avbryta, medans andra därmed kan bli svälta på att få göra något i strid.

/Luna Lovegood

Max Raven

T12-kultist
Björn den gode;n180850 said:
Hold action (som finns i WoD också, bl a) är inte riktigt samma sak - du står över din tur för att få bättre tillfälle - du kan inte hoppa in närsomhelst, och vem som är nästa person förändras inte. Jag ser delen med att oavsett "hastighet" kan man avbryta en handling som viktigare än att detta förändrar vem som är efter, men ett "äkta" Mahjong-initiativ skulle göra båda.

Om man körde Marvel Heroes variant på turordning där den som har initiativet väljer nästa person och hade med att deltagare kan hoppa in om något krav uppfylls för att sedan själva välja nästa skulle man ha ett "riktigt" Mahjong-initiativ, så även om man hade ett turordningshjul där deltagares avbrott innebar att det fortsatte efter den som avbröt.

(Och Attack of Opportunity är väl endast med som allmän regel i 3.x of Pathfinder? Den var väl tämligen otymplig i spel vad jag minns?)

anth

Vetefan
Max Raven;n180987 said:
(Och Attack of Opportunity är väl endast med som allmän regel i 3.x of Pathfinder? Den var väl tämligen otymplig i spel vad jag minns?)
Attack of Opportunity / Opportunity Attack har funnits i olika former i ADnD2*, DnD3, DnD3.5, PF, DnD4 och DnD5.
Nuvarande regeln i DnD5 är på en nivå som jag står ut med.

*Dök upp som optional rule i Revised ADnD2 Player's Option: Combat & Tactics 1995.