Nekromanti Makeri - Vad tycker ni är absolut tråkigast?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
nu är det höst och jag tänkte att vi skulle göra det mest ursvenska (om man nu tror på nationella stereo-typer) och gnälla.

När det kommer till rollspels-makande, vad är då det absolut tråkigaste?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om man räknar bort hela biten med säljande och fakturerande och sånt, som jag helt enkelt vägrar göra till stor del, så är det nog själva skrivandet. Att gå från punktlistor till färdiga, för utomstående läsbara textstycken. För då är ju det kreativa arbetet egentligen klart; spelvärlden och regelsystemet är liksom färdiga redan, egentligen. Men de måste göras begripliga för läsaren.

Det man kan trösta sig med är ju att det kommer layoutande efteråt, och layoutande är bland det roligaste som finns =)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tony.M.Meijer said:
När det kommer till rollspels-makande, vad är då det absolut tråkigaste?
Rumsbeskrivningar. Det är bland det värsta jag vet. Ofta kommer man undan dessa, men ibland är de viktiga att göra för att skapa en atmosfär och känsla. Men det är skitdrygt att skriva sådana. :gremfrown:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Robert Jonsson said:
Rumsbeskrivningar. Det är bland det värsta jag vet. Ofta kommer man undan dessa, men ibland är de viktiga att göra för att skapa en atmosfär och känsla. Men det är skitdrygt att skriva sådana. :gremfrown:
Varför är det tråkiga?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tony.M.Meijer said:
Varför är det tråkiga?
Jag tycker de är dryga eftersom jag saknar intresse för att skapa en visuell inredning (jag föredrar att skriva a) relaltioner & personligheter eller b) problemlösning/klur). Sedan känns det konstlat med alla "fluff"-rum som t.ex. toaletter. Liksom, klart de ska finnas där men det känns inte som det finns särskilt mycket att göra med det.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Att gå från punktlistor till färdiga, för utomstående läsbara textstycken.
Nooo! Punktlistor är bra, spara dem!

Senast i förrgår satt jag och sambon och skulle spela ett nytt brädspel, och jag svor över att de försökt beskriva regler i löptextform som hade passat 3,8 miljoner gånger bättre som punktlista.

Det var inte ett enstaka tillfälle, det är verkligen massor av regler som skulle blivit så mycket lättare om man inte hade haft en fobisk aversion mot punktlistor. Lättare att lära sig, men framför allt mycket, mycket lättare att slå upp som referens senare.

Max Raven

T12-kultist
Håller väl med krank om att skrivande när man tänkt ut grejerna redan är bland det tråkigaste.

Fast jag lägger nog "försöka hitta grupp att speltesta med" högre. :gremwink:

Alternativt "skriva äventyr utan inspiration".

Mogger

Hipsteranka
Tony.M.Meijer said:
Måns said:
Spelexempel. We hatess it!
But why?
Jag vet inte. Tror att det känns dissocierat till texten i övrigt. Att man måste byta mind set. Texten handlar om regler, nu måste jag byta perspektiv och skriva om något som sker i spel. Kanske. Eller så tycker jag bara att det känns påklistrat och trist att återge sånt som hänt i spel, eller som jag hittar på skulle kunna ha hänt.

Dimfrost

Special Circumstances
Att skriva ner reglerna så att någon annan förstår dem, eller åtminstone så att de är klara för tryckning. Samt hela marknadsförings- och tryckningsbiten.