Leon
Leo carcion
- Joined
- 8 Mar 2004
- Messages
- 7,094
Jag hoppas att detta är rätt forum att posta i. Men rollspelsmoddande måste ju falla under rollspelsmakande?
Hursom: jag sitter med en svavelvinterkampanj (ergo: Drakar och Demoner) som jag försöker sparka igång igen. Jag är lite trött på det ganska åldrade spelsystemet (vi använder f.ö. Expert) och funderar på att skapa något smidigare och grittigare själv.
Hur moddar man BRP så att det funkar? Jag har ett par punkter/klagomål på systemet, och några egna tankar.
1. Färdighets- och grundegenskapsslag: En av de tråkigaste sakerna med BRP är att lyckad/misslyckande är statiskt. Man kan visserligen räkna ut marginalen, men på det hela taget är det spelmässigt och berättarmässigt överlägset att direkt se hur väl man lyckas.
Jag funderar på att helt enkelt slå färdighet + 1t20 mot svårighetsgrad som ett alternativ.
2. Kroppspoäng: Jag vill ha dödliga och snabba strider, som lämnar sår och skador på rollpersonerna som tar lång tid att läka. Visserligen kan man komma på lång väg mot detta med expertsystemet som det är: genom att lägga beskrivningar och effekter på alla typer av skador, och genom att vara sträng med blödning och infektion. På det hela taget kanske situationen löses bäst genom att sänka kp i alla kroppsdelar med en eller två poäng, och memorera träfftabellen. Det borde kunna ge snabbt och våldsamt spel. Man bör nog minska skadeavståndet mellan olika vapen också, så att man kan däcka av ett knytnävsslag utan att direkt dödas av värje slagsvärdshugg.
3. Magisystemet: De drakarochdemonska besvärjelselistorna finner jag tråkiga och fantasilösa. Jag har tittat en hel del på olika magisystem (b.l.a. Rolemaster och Ars Magica) men tror nog att öppet historieberättande är det bästa, möjligen med fv i olika mystiska traditioner i form av färdigheter. (E.g. en kabbalist kanske har 12 i numerologi och 9 i Sefirotlära).
En annan tanke är att involvera PSY mer direkt som ett tecken på folks själskraft, och förmåga att bemästra andar och själsvarelser i någon typ av shamanistisk/demonologisk kontext.
Några tankar eller tips? Eller andra saker man bör ändra på för att göra systemet spelbart?
Hursom: jag sitter med en svavelvinterkampanj (ergo: Drakar och Demoner) som jag försöker sparka igång igen. Jag är lite trött på det ganska åldrade spelsystemet (vi använder f.ö. Expert) och funderar på att skapa något smidigare och grittigare själv.
Hur moddar man BRP så att det funkar? Jag har ett par punkter/klagomål på systemet, och några egna tankar.
1. Färdighets- och grundegenskapsslag: En av de tråkigaste sakerna med BRP är att lyckad/misslyckande är statiskt. Man kan visserligen räkna ut marginalen, men på det hela taget är det spelmässigt och berättarmässigt överlägset att direkt se hur väl man lyckas.
Jag funderar på att helt enkelt slå färdighet + 1t20 mot svårighetsgrad som ett alternativ.
2. Kroppspoäng: Jag vill ha dödliga och snabba strider, som lämnar sår och skador på rollpersonerna som tar lång tid att läka. Visserligen kan man komma på lång väg mot detta med expertsystemet som det är: genom att lägga beskrivningar och effekter på alla typer av skador, och genom att vara sträng med blödning och infektion. På det hela taget kanske situationen löses bäst genom att sänka kp i alla kroppsdelar med en eller två poäng, och memorera träfftabellen. Det borde kunna ge snabbt och våldsamt spel. Man bör nog minska skadeavståndet mellan olika vapen också, så att man kan däcka av ett knytnävsslag utan att direkt dödas av värje slagsvärdshugg.
3. Magisystemet: De drakarochdemonska besvärjelselistorna finner jag tråkiga och fantasilösa. Jag har tittat en hel del på olika magisystem (b.l.a. Rolemaster och Ars Magica) men tror nog att öppet historieberättande är det bästa, möjligen med fv i olika mystiska traditioner i form av färdigheter. (E.g. en kabbalist kanske har 12 i numerologi och 9 i Sefirotlära).
En annan tanke är att involvera PSY mer direkt som ett tecken på folks själskraft, och förmåga att bemästra andar och själsvarelser i någon typ av shamanistisk/demonologisk kontext.
Några tankar eller tips? Eller andra saker man bör ändra på för att göra systemet spelbart?