Nekromanti Making policy; rollspel med stora resurser?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag började just fundera på det här med att spela rollspel på en nivå som ligger över grisodlandet - inte på det episka viset med Hjältar och Svärd och onda nekromantiker som störtas, profetior och resten av det där episka fantasylajjet.

Alltså, det jag tänker på, om jag nu ska försöka undvika att trolla forumets fantasyälskare, är framför allt rollpersonerna som policymakers snarare än ensamma enstöriga äventyrare. Rollpersonerna som chefer för ett företag, eller direktörer över en byrå eller i toppen av en organisation. Framför allt funderar jag kring det i modern miljö (eftersom jag är så vansinnigt ointresserad av rollspel i historiska miljöer, framför allt innan industriella revolutionen).

Vad finns det för spel av den här typen? Finns de över huvud taget?

shotgun_ramadan

Fåntratt
Det enda jag kan komma på är väl Crime Network, där man har rätt stora resurser genom sin maffia-familj. Möjligen Conspiracy X (ens cell kan ju vara rätt så stor och ha rätt ordentliga resurser). Båda spelens fokus är väl dock "traditionellt" rollspel.

w176

Förlorad dotter
Rogue Trader är väl underbart exempel. Du äger en fucking mindre stad som far runt och företagar i rymden. Och du tar över planeter och skapar dig ett imperium.

Rent gelemässigt kanske det kan värt att titta på för lösningar.

krank

w176 said:
Rogue Trader är väl underbart exempel. Du äger en fucking mindre stad som far runt och företagar i rymden. Och du tar över planeter och skapar dig ett imperium.

Rent gelemässigt kanske det kan värt att titta på för lösningar.
Coolt! Ja, jag har hört om det men inte skaffa ännu. Ska helt klart göras.

krank

Det jag just nu funderar på är för övrigt nåtslags mysteriekampanj i modern tid. Rollpersonerna som hyfsat högt uppsatta i en organisation. Så börjar mystiska saker hända, och rollpersonerna får fatta beslut och skapa policy och hitta övergripande strategier för att ta hand om hotet. Om vi tar, som exempel, utomjordingar som en "mystisk pryl". Hur får man reda på vad de är ute efter? Hur prioriterar man resurserna? Hur skapar man policies och strukturer som förhindrar infiltration? En sån kampanj skulle jag nog tycka var riktigt rolig att spela. Tror jag. Sätta upp mål och fördela resurser. Eller skulle det vara för långt från "the action"? Skulle det bara bli trist?

Jag spelade en ruskigt kul nefaritkampanj i Mutant Chronicles en gång i urtiden. Då spelades det lite som play-by-mail fast mer att vi hade en SL som umgicks och spelade med var och en av spelarna vid olika tillfällen (om jag minns rätt). Det var just då fokus på intriger och, eh, på att mobba min nefarit genom marken (det var en jag skapat i en annan MC-kampanj och som övriga spelare med viss rätta tyckte var fånig). Men... jag gillade det här med att få fatta beslut. Just då kunde man ju avhjälpa hela träigheten genom att nefariten kunde ta över andras kroppar och dessutom hade ett antal kloner...

//Krank, pladdrar på...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det enda spel jag kan minnas som uttalat handlar om makthavare är Reign, men tyvärr rör det sig om makthavare i just en fantasyvärld. Sedan finns det ju ett par roller i Apocalypse World som är makthavare, men det är inte direkt fokuset för det spelet.

Så tyvärr verkar det vara dåligt med den typen av spel, vilket är tråkigt. Jag skulle gärna se ett system som verkligen gör rollpersonerna till makthavare och låter deras beslut få riktiga konsekvenser. Det känns som en outforskad del av rollspelandet.

/tobias

Ram

Skev
krank said:
Det jag just nu funderar på är för övrigt nåtslags mysteriekampanj i modern tid. Rollpersonerna som hyfsat högt uppsatta i en organisation. Så börjar mystiska saker hända, och rollpersonerna får fatta beslut och skapa policy och hitta övergripande strategier för att ta hand om hotet. Om vi tar, som exempel, utomjordingar som en "mystisk pryl". Hur får man reda på vad de är ute efter? Hur prioriterar man resurserna? Hur skapar man policies och strukturer som förhindrar infiltration? En sån kampanj skulle jag nog tycka var riktigt rolig att spela. Tror jag. Sätta upp mål och fördela resurser. Eller skulle det vara för långt från "the action"?
Det beror nog på hur fort man får feedback.

Jag skapade ett spel för några år sedan som gick ut på att man skulle styra sina resurser för att göra karriär. Jag testade det på företag och... någon sorts senat eller gillessystem, jag minns inte.

Den viktigaste lärdomen då var att det behövdes en bra metod för att hantera när (och hur) de "investeringar" som man gjorde renderar resultat. Det var rejält ballt att använda sina resurser, men det funkade inte så bra när man fick saker i "fel ordning" eller när en spelare hade "investerat långsiktigt" medan andra hade mer kortsiktiga "investeringar".

Därtill så var den absolut viktigaste lektionen att det blev ballare om man fick använda sig själv som en resurs. Det är kanske självklart, men det var ändå en lektion från när vi speltestade det... :gremsmile:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det är exakt det här som Leviathan kommer handla om. Karaktärerna skapar sin bas tillsammans och sedan är de också personerna som har makten över basen, vilket inkluderar att se till att lösa problem som finns i basen och som den utsätts för. De bestämmer policyn och genomdriver den också.

Nu är det ju iofs. inte i nutid, så det kanske faller bort för dig. Men annars är det ju alternativ om du vill speltesta det. :gremwink:

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Gurgeh said:
Det enda spel jag kan minnas som uttalat handlar om makthavare är Reign, men tyvärr rör det sig om makthavare i just en fantasyvärld. Sedan finns det ju ett par roller i Apocalypse World som är makthavare, men det är inte direkt fokuset för det spelet.

Så tyvärr verkar det vara dåligt med den typen av spel, vilket är tråkigt. Jag skulle gärna se ett system som verkligen gör rollpersonerna till makthavare och låter deras beslut få riktiga konsekvenser. Det känns som en outforskad del av rollspelandet.
I fantasyrollspelet Agone (http://en.wikipedia.org/wiki/Agone) spelar man "The Inspired", personer som är adelsmän eller har hög status på något annat sett. Jag har det i bokhyllan och kan tänka mig att sälja det om någon är intresserad.

Möller

Hubert Hortlax
Går inte Trakorien-rollspelet delvis ut på att spela lirare högt upp i hierarkin? Det är visserligen fantasy, men idén om att växla mellan att spela beslutsfattarna och det vanliga äventyrargänget är intressant. Det kan kanske avhjälpa trisstessen av att vara långt från all action.

Sen så har ju Eon regler för att administrera län...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Burning Empires, där spelar man folk som bestämmer. Det är ett Scifi-spel dock, inte nutid.

Jag TROR att man spelar folk en bit upp i hieararkin i Houses of the Blooded också, men jag är inte säker. Det är dock någon sorts fantasy.

rjonas

Hero
I Birthright till D&D 2ed spelar man en härskare och dennes rådgivare i en fantasyvärld.

http://en.wikipedia.org/wiki/Birthright_(campaign_setting)

CapnZapp

Myrmidon
rjonas said:
I Birthright till D&D 2ed spelar man en härskare och dennes rådgivare i en fantasyvärld.

http://en.wikipedia.org/wiki/Birthright_(campaign_setting)
Sant. Det finns t.o.m. regler för att bygga upp och expandera sin domän på sina grannars bekostnad.

Men det är också en levelbaserad kampanjvärld, vilket uppmuntrar härskarna (översteprästen, tjuvgillesledaren, etc) att personligen lösa de mest prioriterade problemen. Vad dina undersåtar klarar av är ju rätt så begränsat, även om du har en hel armé av dem.

Det motsvarar i modern tappning att VDn är en superhjälte, vare sig mer eller mindre. (Det hade åtminstone inneburit en vettig förklaring till dagens sinnessjukt höga direktörslöner...)

Simon

Swashbuckler
I burning empires är det rätt centralt med rollpersoner i maktpositioner, det mer eller mindre förväntas att de flesta är sådana. Även i burning wheelär både kungar och alvfurstar inom den nystartade rollpersonens räckvidd, fast jag har inte samma känsla av att det är det som förväntas, som i BE.

Det finns ett hack till Apocalypse World som heter world of conan där man spelar till exempel tyrant eller sellsword eller pirate, där de senare då betyder att man chefar över ett legokompani eller ett piratskepp.

När vi har spelat solar system så har det ofta handlat om policy makers, och det stöder det bra lika väl som allt annat det stöder, som jag brukar säga om det spelet. :gremsmile:

Olika varianter av fate brukar också lyftas fram när man pratar om sånt här, kanske framför allt för hur enkelt det skalar, så att man kan göra korporationer, stater och imperier som rollpersoner på sin skala, och sedan spela konflikter mellan dem.