Sitter här ganska utmattad efter ytterligare en konflikt med min trotsige treåring som växlar mellan lawful good och chaotic evil - Exorcisten skulle passa bättre än Supernanny. Aga känns ibland som en logisk och frestande lösning som jag givetvis inte brukar. Däremot känner jag att alternativen är få - när det gäller att bestraffa en treåring finns det inte så mycket att ta till, han bryr sig inte om ägodelar och det enda som svider är att bli övergiven, ett maktmedel som jag inte gärna tar till. Resultatet är maktlöshet - mitt enda vapen är att lugnt (nåja) och pedagogiskt (nåja) förklara hur man ska göra och berömma när det blir rätt. Denna väg är lång och snårig men jag känner så klart att den är den rätta.
Trotset har fått mig att fundera över maktlöshet i samhället - den demokratiska vägen med att styra med röster, demonstrationer och positiva förebilder är lika tidsödande och långsam som merparten av min uppfostran av sonen. Kravaller, skadegörelse och våldshandlingar kanske kan skapa snabbare förändringar men leder också till hat och mer våld. Hastigt hopslängda enåsiktspartier som miljöpartiet och FI har svårt att hävda sig mot befintliga kolosser. Snabba lösningar och kaos verkar förlora mot ordning och reda.
Kan droppen urholka stenen? Kan en liten tuva stjälpa ett stort lass? Vilken är den rätta vägen?
/Magoo, ställde ut sonen i regnet igår i bästa Lawful-Evil stil
Trotset har fått mig att fundera över maktlöshet i samhället - den demokratiska vägen med att styra med röster, demonstrationer och positiva förebilder är lika tidsödande och långsam som merparten av min uppfostran av sonen. Kravaller, skadegörelse och våldshandlingar kanske kan skapa snabbare förändringar men leder också till hat och mer våld. Hastigt hopslängda enåsiktspartier som miljöpartiet och FI har svårt att hävda sig mot befintliga kolosser. Snabba lösningar och kaos verkar förlora mot ordning och reda.
Kan droppen urholka stenen? Kan en liten tuva stjälpa ett stort lass? Vilken är den rätta vägen?
/Magoo, ställde ut sonen i regnet igår i bästa Lawful-Evil stil