Nekromanti Malplacerade bestar

Targon

Hero
Jag vill nu ta upp en pryl som till viss del är besläktad med min gamla fråga om användningen av katanor i min av europeiskt 1700-tal inspirerade fantasyvärld. Fast den här gången handlar det inte om japanska svärd utan om vilddjur till mitt bestiarium.

Hur ställer ni er till användningen av forntida djur som Dinohyus (ett slags superstort vildsvin), hyenodon (hyena model xxxl), sabeltandade tigrar, etc.

Eller djur som finns i vår värld men på "fel" kontinent om man vill bevara den europeiska känslan men ändå "rätt" med tanke på klimatzonerna. Exempel: svartbjörn (nordamerika) och snöleopard (himalaya och centralasien).

Eller att man utgår från exempelvis ett lejon men ger dem lite extra päls så att de kan trivas även i tempererad zon.

En viktig pryl. I världen finns skjutvapen i form av musköter. Vi kan under alla omständigheter inte vänta oss några horder av dessa djur utan vilddjurspopulationen är ytterst begränsad och befintlig endast i obrukade och otillgängliga områden med låg befolkningstäthet. Viktigpettrar som anser att vilddjur inte kan finnas i världar med skjutvapen kan tänka på att i vårt eget rike år 2006, i automatkarbinernas tidevarv, ännu finns populationer av varg, björn och lodjur, om än dock begränsade och kanske av andra orsaker än att det finns för lite krut i bössan (som skåning ger jag dock fanken i rovdjursdebatten).

Synpunkter?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Sådana djur platsar alldeles utmärkt i mindre civiliserade områden. Tänk på att lejon, leopard och tiger började stryka medi större omfattning i Indien först när bakladdningsgevären kom.

Krille

Super Moderator
Jag använder för det första sällan djur i mina äventyr. I den mån jag gör det så är det oftast i form av, för att ta ett någorlunda aktuellt exempel, något i stil med besten i Vargarnas pakt: en mer eller mindre unik best avpassat för intrigen.

Så ur spelandesynpunkt så skulle jag faktiskt vara totalt ointresserad av djur över huvud taget. Skulle djur vara med så skulle det vara djur som passade och framhävde miljön och stämningen.

För att ta ett annat exempel: för en tid sedan så fick jag hem Fell Beasts and Wondrous Magic till Lord of the Rings RPG. Jag fullkomligt frossade i alla Tolkiens bestar och funderade på hur jag skulle bygga äventyr kring dem, men jag blev nästan ledsen när jag kom till avdelningen djur. Där försvann hela Tolkien-känslan i modulen. Undantaget var väl vargar, korpar och hästar, speciell mearas, men det beror på att just dessa djur snarare är de som framhäver miljön och stämningen, och vid det laget hade Tolkien-magin ändå försvunnit.

Targon

Hero
Jag använder för det första sällan djur i mina äventyr.
Inte jag heller. Jag använder dem som stämningsskapande ornamentik, som referenser i förbigående om att man i en visst område kan stöta på ett bestämt slag av vilddjur i naturen och att man därför kanske borde vara lite försiktig med att ensam bege sig ut till skogs mitt i natten. Detta kan vidare kryddas med någon ruskig vilddjursanekdot som man kan få höra av den värdshusvärd under vars tak man spenderar natten på sin resa genom provinsen. Referenser till vilda djur behöver inte alls föra något väsentligt till själva äventyret utan är väl mest till för att framkalla en stämning, typ "Achtung! Vorsicht im Wald!"

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tja, om det handlar om enstaka vilda bestar och inte ett naturligt vardagsinslag i världen så låter det som om du i praktiken vill stoppa in lite monster. Och det ser jag inget fel i, ett mystiskt djur på fel plats kan ge upphov till en del skoj äventyrande och det är ju oftast eftersträvansvärt.

Krille

Super Moderator
Ankedoter! Ankedoter!

"Jag använder dem som stämningsskapande ornamentik, som referenser i förbigående om att man i en visst område kan stöta på ett bestämt slag av vilddjur i naturen och att man därför kanske borde vara lite försiktig med att ensam bege sig ut till skogs mitt i natten. Detta kan vidare kryddas med någon ruskig vilddjursanekdot som man kan få höra av den värdshusvärd under vars tak man spenderar natten på sin resa genom provinsen. Referenser till vilda djur behöver inte alls föra något väsentligt till själva äventyret utan är väl mest till för att framkalla en stämning, typ "Achtung! Vorsicht im Wald!""

I så fall vill jag faktiskt hellre ha vilddjursanekdoterna än vilddjur.

Det vill säga, jag ser hellre en klase med berättelser om vargar som river hus, våldtar jungfrur, äter barn, blåser grisar och jag vet inte vad, än STY/STO/FYS/Skada och en upprabbling av rovdjursfakta om vargens naturliga habitat. Ska det senare ens finnas så är det mest i förbigående.

Targon

Hero
Re: Ankedoter! Ankedoter!

än STY/STO/FYS/Skada och en upprabbling av rovdjursfakta om vargens naturliga habitat. Ska det senare ens finnas så är det mest i förbigående.
Nja, det är klart att man inte behöver lägga alltför stort fokus på dessa vilddjur som fullvärdiga NCP:s med tillhörande frosseri kring attributvärden och dyligt. Samtidigt tror jag det vore en bra grej att låta det framgå att olika vilddjur kan finnas i olika regioner (dvs naturligt habitat). Men jag tycker inte att det ska vara uteslutet att en rollperson (ifall rp har otur eller är omdömeslös ute i naturen, eller om spelaren är dum mot sl och sålunda måste straffas :gremelak: ) bör ha åtminstone en chans att verkligen möta ett sådant odjur. För att vilddjursanekdoterna ska funka på riktigt, måste det ju även finnas vilddjur, även om dessa sedan inte behöver dra fokus från allt det andra.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hur ställer ni er till användningen av forntida djur som Dinohyus (ett slags superstort vildsvin), hyenodon (hyena model xxxl), sabeltandade tigrar, etc.
Jag är positiv till det eftersom jag tycker att sådana djur är otroligt häftiga. Jag är också positiv till användandet av djur från fel kontinent, bara de passar in någorlunda i klimatet. Visserligen är djurlivet inte någon av de viktigare delarna när man beskriver en värld, men ett annorlunda sådant kan vara en trevlig krydda.

/tobias

Arfert

Facit
jag gillar iden med förhistoriska djur... känns coolt och rätt, köper faktiskt det betydligt lättare än att använda djur från andra kontinenter (som svartbjörnen)...

däremot känns det rätt med leoparder, lejon och liknade som faktiskt funnits nära europa under tidig historisk tid...

Dewil

Skrivbordsgeneral

Eller djur som finns i vår värld men på "fel" kontinent om man vill bevara den europeiska känslan men ändå "rätt" med tanke på klimatzonerna. Exempel: svartbjörn (nordamerika) och snöleopard (himalaya och centralasien).

Eller att man utgår från exempelvis ett lejon men ger dem lite extra päls så att de kan trivas även i tempererad zon.
Det här är ett fall av vad jag vill kalla "intern konsekvens", dvs. en konsekvent hantering av bakgrundsfakta för att SL vill det, inte för att spelare eller rollpersoner vill, vet eller bryr sig. Om du som SL vet att det finns stora kattdjur på alla kontinenter (ungefär som i vår värld) så gör det det. Om du som SL vet att de inte finns på alla kontinenter så är frågan: vet rollpersonerna det och vet spelarna det (och bryr sig?). Om inte så är det bara du som SL som vet att det är "fel" att slänga in en tiger på en kontinent där tigrar inte finns.

Personligen tycker jag att intern konsekvens är roligt och intressant. Det behöver (skall?) inte gå så långt som till att man plöjer hyllmeter med litteratur om all jordens ryggradsdjur, men det kan vara värt att känna till småsaker som att dromedarer, kameler och lamor finns i olika regioner (Nordafrika/Mellanöstern, Central/Östasien resp. Sydamerika) men härstammar från en nordamerikansk ur-kamel eller att tigrar kan leva i såväl kallt tempererat klimat (Sibirien) som tropiskt klimat (Sydasien) och faktiskt är så nära besläktade med lejon (som finns i Centralasien) att de kan få fruktbar avkomma.

Dewil