NilsH said:
Om man ska vara lite kritisk så blir det lite plåttrigt med alla regler- skulle vara gött med en version för spelgrupper som kommit några sessioner och inte behöver regelpåminnelser eller något.
I princip alla regler som finns på formuläret är sådana som ligger till grund för spelarens användande av systemet. Jag vet själv att jag glömmer bort sånt, även om jag spelar spelet ofta. Systemet bygger på belöningar och meningsfulla val. Jag tycker att det är oerhört viktigt att man kan göra dessa val utan att tänka på regler. Det finns några undantag, men det gör mig inte så mycket.
NilsH said:
Färdigheterna antar jag du har tankar om men- Vapen och Båge. Varför delar du upp i just dessa.
Lite olyckligt namnval där, men de är å andra sidan inte definitiva, bara ett utkast. Det är när- och avståndsstrid som avses.
NilsH said:
De två sista färdigheterna, är det skum magi? Eller hmm, är det typ Bluff och Smyga/ Gömma sig?
Ja, typ Bluff och Smyga. Men i förvilla ingår förklädnad och sånt med. Kanske lite ointuitiva namn, det började som en översättning av A Song of Ice and Fire.
NilsH said:
Etikett blir jag också nyfiken på- känns som en klassisk stödfärdighet/ passiv färdighet, men när man har så få färdigheter- vilka sit ska man tänka sig att den används? Samma sak Vildmark, när är man i konflikter med andra personer och använder Vildmark?
Heraldik, höviskhet m.m. Typ kunskap om adel och hur man beter sig. Vem utmanar vem i tornerspelen o.s.v.
Vildmark är Jaga, Överlevnad, Spåra o.s.v. Allt man gör i vildmarken. Spåra/dölja spår är en klassisk konflikt.
NilsH said:
En snygg sak skulle vara att sortera färdigheterna på något sätt- bokstavsordning?
Absolut. När de fått sina slutgiltiga namn.
NilsH said:
Hur tänker du med färdigheterna att man måste misslyckas med ett visst antal slag för avancemang? Om man har sina lyckade ska man då kasta sig in i situationer där man vet att man missar, typ smyga förbi draken, fast det är en dålig idé? I BW handlar det ju om handlingar som är grymt svåra, dvs "utmana din rollperson"- inte gör omöjliga saker som du vet du misslyckas med. Nyfiken på ditt tänk.
Det är snott från Mouse Guard och jag tycker att det funkar bra där. Inga handlingar är omöjliga i systemet så det är samma chansning det handlar om. Man vill inte misslyckas, men kommer att göra det. Men du har en poäng. Jag har inte upplevt det i Mouse Guard visserligen men har heller inte spelat mer än 6-7 spelmötet i en och samma kampanj.
NilsH said:
Vad har man typ i en färdighet för att det ska vara okej, eller i en Egenskap?
2-3. Egenskaper har du alltid minst 1 i, Kunskaper måste du lära dig.
NilsH said:
Ogillar det inte men undrar hur det kommer sig att du valt att lägga Attribut före Egenskaper
Mest för att jag först hade Öde och sånt där under egen rubrik, och det är viktig skit. Sedan slängde jag in annat där med av utrymmesskäl utan att flytta kategorin. Men tänket är "det är inte vad du kan, utan vem du är".
Och grunderna till systemet är helt* klara, men det fattas finlir, flera förmågor och lite annat. Men det är spelklart. Jag ska fixa en wiki och lägga upp allt på så det blir tillgängligt. Men det blir när ALLT är klart. Vi använder systemet så det dröjer nog inte allt för länge.
Edit: Kul att du intresserar dig. Sånt sporrar alltid, och kom gärna med förslag på ändringar!