Nekromanti [Malström] Formulär

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Så, då har hemmafnulet blivit ett eget spel. Det var inte meningen, men när det väl började så blev det så. Så här ser formuläret ut. Ser det funktionsdugligt ut? Jag har petat in förklarande regeltexter här och var.

Den uppmärksamme ser lån från Burning Wheel/Mouse Guard, Solar System, Trail of Cthulu, Apocalypse World, Version Noll och A Song of Ice and Fire.

Kommentarer?
 

Attachments

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Snyggt och spännande- hur färdigt är systemet, kan man sno det inom en snar framtid?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Om man ska vara lite kritisk så blir det lite plåttrigt med alla regler- skulle vara gött med en version för spelgrupper som kommit några sessioner och inte behöver regelpåminnelser eller något.

Färdigheterna antar jag du har tankar om men- Vapen och Båge. Varför delar du upp i just dessa.

De två sista färdigheterna, är det skum magi? Eller hmm, är det typ Bluff och Smyga/ Gömma sig?

Etikett blir jag också nyfiken på- känns som en klassisk stödfärdighet/ passiv färdighet, men när man har så få färdigheter- vilka sit ska man tänka sig att den används? Samma sak Vildmark, när är man i konflikter med andra personer och använder Vildmark?

En snygg sak skulle vara att sortera färdigheterna på något sätt- bokstavsordning?

Hur tänker du med färdigheterna att man måste misslyckas med ett visst antal slag för avancemang? Om man har sina lyckade ska man då kasta sig in i situationer där man vet att man missar, typ smyga förbi draken, fast det är en dålig idé? I BW handlar det ju om handlingar som är grymt svåra, dvs "utmana din rollperson"- inte gör omöjliga saker som du vet du misslyckas med. Nyfiken på ditt tänk.

Vad har man typ i en färdighet för att det ska vara okej, eller i en Egenskap?

Ogillar det inte men undrar hur det kommer sig att du valt att lägga Attribut före Egenskaper?

/ Nils
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Erhm. Ska su skriva ut det i A3 format? För så där mycket blir svårt att hantera på ett bra sätt på ett litet a4.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
NilsH said:
Om man ska vara lite kritisk så blir det lite plåttrigt med alla regler- skulle vara gött med en version för spelgrupper som kommit några sessioner och inte behöver regelpåminnelser eller något.
I princip alla regler som finns på formuläret är sådana som ligger till grund för spelarens användande av systemet. Jag vet själv att jag glömmer bort sånt, även om jag spelar spelet ofta. Systemet bygger på belöningar och meningsfulla val. Jag tycker att det är oerhört viktigt att man kan göra dessa val utan att tänka på regler. Det finns några undantag, men det gör mig inte så mycket.

NilsH said:
Färdigheterna antar jag du har tankar om men- Vapen och Båge. Varför delar du upp i just dessa.
Lite olyckligt namnval där, men de är å andra sidan inte definitiva, bara ett utkast. Det är när- och avståndsstrid som avses.

NilsH said:
De två sista färdigheterna, är det skum magi? Eller hmm, är det typ Bluff och Smyga/ Gömma sig?
Ja, typ Bluff och Smyga. Men i förvilla ingår förklädnad och sånt med. Kanske lite ointuitiva namn, det började som en översättning av A Song of Ice and Fire.

NilsH said:
Etikett blir jag också nyfiken på- känns som en klassisk stödfärdighet/ passiv färdighet, men när man har så få färdigheter- vilka sit ska man tänka sig att den används? Samma sak Vildmark, när är man i konflikter med andra personer och använder Vildmark?
Heraldik, höviskhet m.m. Typ kunskap om adel och hur man beter sig. Vem utmanar vem i tornerspelen o.s.v.

Vildmark är Jaga, Överlevnad, Spåra o.s.v. Allt man gör i vildmarken. Spåra/dölja spår är en klassisk konflikt.

NilsH said:
En snygg sak skulle vara att sortera färdigheterna på något sätt- bokstavsordning?
Absolut. När de fått sina slutgiltiga namn. :gremsmile:

NilsH said:
Hur tänker du med färdigheterna att man måste misslyckas med ett visst antal slag för avancemang? Om man har sina lyckade ska man då kasta sig in i situationer där man vet att man missar, typ smyga förbi draken, fast det är en dålig idé? I BW handlar det ju om handlingar som är grymt svåra, dvs "utmana din rollperson"- inte gör omöjliga saker som du vet du misslyckas med. Nyfiken på ditt tänk.
Det är snott från Mouse Guard och jag tycker att det funkar bra där. Inga handlingar är omöjliga i systemet så det är samma chansning det handlar om. Man vill inte misslyckas, men kommer att göra det. Men du har en poäng. Jag har inte upplevt det i Mouse Guard visserligen men har heller inte spelat mer än 6-7 spelmötet i en och samma kampanj.

NilsH said:
Vad har man typ i en färdighet för att det ska vara okej, eller i en Egenskap?
2-3. Egenskaper har du alltid minst 1 i, Kunskaper måste du lära dig.


NilsH said:
Ogillar det inte men undrar hur det kommer sig att du valt att lägga Attribut före Egenskaper
Mest för att jag först hade Öde och sånt där under egen rubrik, och det är viktig skit. Sedan slängde jag in annat där med av utrymmesskäl utan att flytta kategorin. Men tänket är "det är inte vad du kan, utan vem du är".

Och grunderna till systemet är helt* klara, men det fattas finlir, flera förmågor och lite annat. Men det är spelklart. Jag ska fixa en wiki och lägga upp allt på så det blir tillgängligt. Men det blir när ALLT är klart. Vi använder systemet så det dröjer nog inte allt för länge.

Edit: Kul att du intresserar dig. Sånt sporrar alltid, och kom gärna med förslag på ändringar!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
w176 said:
Erhm. Ska su skriva ut det i A3 format? För så där mycket blir svårt att hantera på ett bra sätt på ett litet a4.
Jag har skrivit ut det på A4 och det funkar utmärkt.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Vid första anblicken var det plottrigt. Jag visste inte direkt var någonstans jag skulle fästa blicken. Det gick över när jag började granska varje "sektion" (varje rubrik med tillhörande stycke) för sig. Det känns lite sönderhugget och obalanserat. Cirklarna gör att formuläret väger åt vänster. Testa att skriva ut formuläret, klipp isär de olika sektionerna och pussla sedan ihop det till ett nytt formulär.

Jag funderar lite på hur liten handstil man måste ha, exempelvis för att skriva mål och drivkrafter. Det ser tajt ut, men det kanske är bättre i utskriften.

Det jag gillar bäst på formuläret är "Spelarens uppgift". :gremsmile:

Bra att du gör ett liggande formulär. Det ger ett mer harmoniskt intryck än det stela stående formuläret som är standard idag.

Formuläret växer i braighet ju mer jag tittar på det. :gremsmile: Jag gillar det och är nyfiken på hur det kommer att fungera under spel. Plottrigt är bara första intrycket men det ser ut att vara lättnavigerat när man väl sätter igång och spelar.

/Han som mest gjorde ändringar lite snabbt i Paint för att visa ett exempel på hur man kan fixa till den sönderhuggna känslan
 

Attachments

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Jag håller helt med dig, och du har har rätt, rent grafiskt, att det är obalanserat. Jag tycker att rollformulär ska vara estetiskt tilltalande, det gör mycket för mig.

Jag är exempelvis inte alls nöjd med de små regeltexterna, men det var för att jag ville få med min logo, som du så fräckt klippte bort. Men det är helt rätt. Logon tillför inget i spel. :gremsmile:

Jag är inte säker på att jag vill ha kunskaperna längst till vänster, men håller som sagt med dig om att det är en obalans.

Tack för responsen! Vi ska premiärspela med det här nästa vecka så jag har lite tid på mig att snygga till det.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,902
Location
Stockholm
Gillar det inte alls. För mycket text, för många pluppar, för många linjer. Ingenting linjerar med något annat, vilket skapar ett otroligt rörigt intryck.

Se till att alla linjer ligger i höjd med varandra. Se sedan till att alla textrader gör lika dant. Upprepa för plupparna. Det vore ett steg på vägen till ett formulär som faktiskt går att titta på.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Magnus Edlund said:
Gillar det inte alls. För mycket text, för många pluppar, för många linjer. Ingenting linjerar med något annat, vilket skapar ett otroligt rörigt intryck.

Se till att alla linjer ligger i höjd med varandra. Se sedan till att alla textrader gör lika dant. Upprepa för plupparna. Det vore ett steg på vägen till ett formulär som faktiskt går att titta på.
Texten och plupparna har med reglerna att göra och kommer inte att ändras, men givetvis ska allt linjera så gott det går. Jag kan tyvärr inte indesign och tror att sånt är lättare att få till där, men det går att lösa i Photoshop med.

Du skulle inte kunna förmedla din kritik utan att låta som en sur gubbe?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Re: [Malström] Formulär - En remake

Vad ska man skriva på raderna efter färdighet och egenskaper?

Ser grymt ut annars- logan känns lite onödig/ osynlig, såg inte den förrän du påtalade att han plockat bort den i sin version... :gremsmile:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,620
Location
Malmö
Det är snott från Mouse Guard och jag tycker att det funkar bra där. Inga handlingar är omöjliga i systemet så det är samma chansning det handlar om. Man vill inte misslyckas, men kommer att göra det. Men du har en poäng. Jag har inte upplevt det i Mouse Guard visserligen men har heller inte spelat mer än 6-7 spelmötet i en och samma kampanj.
jag har aldrig spelat Mouse guard, det var bara en reflektion kring att det känns som att det suklle uppstå konstiga prioriteringar i spel, jämfört med hur det funkar i BW- men om du inte upplevt det som konstigt i sex spelpass, så är det säkert inte konstigt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Re: [Malström] Formulär - En remake

NilsH said:
Vad ska man skriva på raderna efter färdighet och egenskaper?

Ser grymt ut annars- logan känns lite onödig/ osynlig, såg inte den förrän du påtalade att han plockat bort den i sin version... :gremsmile:
Jag tycker att logon är cool, så den får vara kvar. Men du har rätt. :gremsmile:

Raderna bakom färdigheterna är en slags specialiseringar, men även en resurs. Du kan alltid hanka dig fram med dina egenskaper och kunskaper. Du kan antagligen slå för något i de flesta situationer och konflikter, men specialiseringarna är en slags edge. Det finn en bunt färdiga men du kan hitta på egna. Ett tydligt exempel är när det gäller vapen. Dels kan du inte hantera alla vapen utan specialisering (långbåge kräver träning exempelvis) så bakom avståndsvapen skriver du långbåge följt av en siffra. Siffran visar hur många bonustärningar du har till ditt förfogande. Du kan bara använda en bonustärning vid ett slag. Specialiseringarna är dock inte bundna till sin färdighet utan du kan använda Långbåge till annat (om du är kreativ). När du använt dina bonustärningar måste de återhämtas, vilket görs i en fristad.

Den här mekaniken är en blandning av Warhammer, Version Noll/Trail of Cthulu och Burning Wheels FoRK:ning. Det är alltså en ganska enkel men oerhört mångsidig liten mekanik.

NilsH said:
jag har aldrig spelat Mouse guard, det var bara en reflektion kring att det känns som att det suklle uppstå konstiga prioriteringar i spel, jämfört med hur det funkar i BW- men om du inte upplevt det som konstigt i sex spelpass, så är det säkert inte konstigt.
Jo, du har i princip rätt, men det blir aldrig så i spel. Snarare handlar det om "failure is fun" och så ger det en väldigt fin inbromsning när det gäller värden som annars kan skena iväg.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,902
Location
Stockholm
Måns said:
Du skulle inte kunna förmedla din kritik utan att låta som en sur gubbe?
Men ursäkta att jag tog mig tid att titta på ditt formulär och skriva ner vad jag tyckte då, Mr Sensitive.
 
Joined
14 Feb 2009
Messages
69
Re: [Malström] Formulär - En remake

Ser överlag bra ut, tycker jag. Måhända kunde det bli mer överskådligt om sådant som inte förekommer så ofta i spel placeras på baksidan.

Ett par språkliga påpekanden bara: Egenskapen "Uppfattning" kanske bör byta namn. Uppfattning är på svenska detsamma som åsikt, och jag anar att det inte är vad som avses.

Färdigheten "Krigsföring" får också en liten bock i kanten. Ordet i fråga stavas "Krigföring", alltså utan binde-s.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,085
Location
Ereb Altor
Re: [Malström] Formulär - En remake

Tridentinus said:
Ett par språkliga påpekanden bara: Egenskapen "Uppfattning" kanske bör byta namn. Uppfattning är på svenska detsamma som åsikt, och jag anar att det inte är vad som avses.

Färdigheten "Krigsföring" får också en liten bock i kanten. Ordet i fråga stavas "Krigföring", alltså utan binde-s.
Så klart. Tack.

Någon som har ett bra ord för uppfattningsförmåga? För det är för långt.

Sinnen?
Perception?
 
Top