Rickard
Urverk speldesign
<P ALIGN=right>Kan man ha fel om sin egenskapade värld?</P>Något jag har funderat på är huruvida man ska beskriva en värld (och också regler för den delen) för andra och jag kom å tänka på alla diskussioner på DoD-forumet där folk har skrivit "Jag har alltid kört det som..." eller "Jag har tolkat det som..." och där man kan tycka den andres är puckade, helt oöverensstämmande till sin egen värld eller en intressant vinkling..
Gör det verkligen något att folk missförstår eller drar egna tolkningar utav något som spelmakaren har skrivit? De använder ju trots allt sitt egna förnuft och med hjälp utav reglerna drar egna slutsatser om hur något borde fungera.. Slutsatserna kan vara helt käpprätt uppåt väggarna men så länge spelledaren tycker det är en vettig lösning så är det väl ändå en vettig lösning? Det har snackats en del om trovärdighet och realism på forumet och det har väl sagts att om något är trovärdigt mot den världens tänkande så är det också realistiskt..
Så även borde spelledarens/spelgruppens tolkningar vara.. Så länge det funkar för spelgruppen så kan man tolka hur många saker som helst fel.. Därför är jag lite skeptiskt till att skriva allt detaljerat.. Om man skriver för att aktivera den andres fantasi så tycker jag det fungerar precis lika bra, vilket förvisso kan vara en svår konst(?)..
I Fenix läste jag i en artikel "...de olika platserna på jorden utelämnas [från förklaring] eftersom de rimligtvis inte kommer skilja sig så värst mycket från dagens förhållande. /.../ Så använd er allmänbildning och fantasi!". Mycket kloka ord och eftersom allas allmänbildning varierar så kommer världen också att vara rätt annorlunda på vissa punkter.. Det är ett ypperligt sätt för att skapa olika världar som är trovärdiga utifrån den gällande spelgruppens synsätt..
/Han som mest skrev ned några tankar utifrån en reflektion han hade
Gör det verkligen något att folk missförstår eller drar egna tolkningar utav något som spelmakaren har skrivit? De använder ju trots allt sitt egna förnuft och med hjälp utav reglerna drar egna slutsatser om hur något borde fungera.. Slutsatserna kan vara helt käpprätt uppåt väggarna men så länge spelledaren tycker det är en vettig lösning så är det väl ändå en vettig lösning? Det har snackats en del om trovärdighet och realism på forumet och det har väl sagts att om något är trovärdigt mot den världens tänkande så är det också realistiskt..
Så även borde spelledarens/spelgruppens tolkningar vara.. Så länge det funkar för spelgruppen så kan man tolka hur många saker som helst fel.. Därför är jag lite skeptiskt till att skriva allt detaljerat.. Om man skriver för att aktivera den andres fantasi så tycker jag det fungerar precis lika bra, vilket förvisso kan vara en svår konst(?)..
I Fenix läste jag i en artikel "...de olika platserna på jorden utelämnas [från förklaring] eftersom de rimligtvis inte kommer skilja sig så värst mycket från dagens förhållande. /.../ Så använd er allmänbildning och fantasi!". Mycket kloka ord och eftersom allas allmänbildning varierar så kommer världen också att vara rätt annorlunda på vissa punkter.. Det är ett ypperligt sätt för att skapa olika världar som är trovärdiga utifrån den gällande spelgruppens synsätt..
/Han som mest skrev ned några tankar utifrån en reflektion han hade