Mkt bra idé. [låååångt exempel]
Ville bara säga att jag diggade den här idén skitmycket. Den är spelvänligare (man blir inte lika sur om man misslyckas med något) och dels tror jag att det är mycket mer verklighetstrogen än de system vi är vana vid.
Man blir ju inte bättre av att ha bondtur. Björns liknelse med att skriva prov är ju inte riktigt ett bra exempel, (för man lär sig ju precis lika lite av att komma oförberedd på ett prov och bara chansa på alla frågorna, och råka få rätt) men jag tror ändå att han har en poäng. KAnske utvecklas fysiska färdigheter och kunskapsfärdigheter på olika sätt? Nå, som ett system för fysiska färdigheter är det iaf mycket mer realistiskt än det gamla vanliga.
Särskilt i system där man slår sina färdighetsslag mot en svårighetsgrad. Då skulle jag vilja se en utveckling av din idé som sa att "om man misslyckas med FEM ELLER MINDRE (eller nåt) så får man en utvecklingspoäng (eller vad de ska heta), men inte om man misslyckas mer än så."
-DÅ blir det skitarealistiskt, kolla här bara:
Simbad ska träna upp sig för att bli klättringsmästaren. Han har tre övningsklätterväggar och börjar (lite övermodigt) med att gå direkt på den svåraste.
Då han är så usel (och svårighetsgraden så hög) misslyckas han hela tiden med bra mycket mer än fem, och övar inte upp sig ett dugg.
När han däremot provar på den lättaste övningsväggen misslyckas han ibland precis i början, men märker snart att det här är alldeles för lätt och att han slutar utvecklas.
När han går över till mellanväggen har han ingen chans att klättra över, men det är dock inte svårare än att han når upp till kanten några gånger (han misslyckas precis, alltså) och hittar hela tiden nya sidor hos sig själv och utvecklas framåt. Snart har han klarat det för första gången i sitt liv, men han är fortfarande osäker ibland. Efter ett tag har han dock blivit så duktig att han klarar det varje gång, det ger honom inte mer träning längre.
När han nu går över till supermuren klarar han den inte nu heller, men nu misslyckas han iaf "bättre" än senast, och precis som med mellanväggen ger detta träning och han fortsätter utvecklas...
---
Typ. Visst är det realistiskt? Betydligt bättre än ett system där man bara larvar sig med den urlätta barnväggen och sedan, hux flux, är världsmästare.