Krille
Lord
Det här är en rådump av en fundering som jag har i huvudet just nu, och jag är inte säker på att det är helt genomtänkt. Så ha tålamod med mig.
Grundtanken till funderingen är i alla fall: mana är till för att användas.
Problemet är att Mana är begränsat och man återfår dem inte så hejjans fort. Jag gissar att den normala rollpersonen som inte är magiker har två poäng Mana, kanske möjligen tre. Av dessa vill man inte använda den sista, eftersom risken är att man straffar ut sig om man gör det. Så ett eller kanske två är tillgängliga för användning.
Detta är per dag, för man får inte tillbaka dem annat än vid nästa viloperiod (right? jag har inte reglerna med mig just nu).
Konsekvensen blir att eftersom man har så få och återfår dem så sällan så uppmuntras spelarna att tjuvhålla på sina Mana, utifall att de behövs bättre sen. Min erfarenhet stämmer med denna tes: Mana används inte, utom möjligen i slutfajten.
Och jag har en känsla av att det inte var så det var tänkt att användas, utan att man ska vråla "CROM!" lite titt som tätt och inte bara när det "verkligen räknas".
---
Så vad vill jag göra åt det här? Faen vet.
En tanke är att Mana är startvärdet i en scen. Så mycket har du när scenen börjar. Det gör att de mana som du inte använder i scenen är missade möjligheter, så det blir bra mycket högre omsättning i så fall. Det gör att man uppmuntras att använda Mana, snarare än att man som nu uppmuntras att tjuvhålla på dem.
En annan tanke är att införa en återvinningsfunktion: du kan få fler Mana under scenens gång på något sätt. Säg att du får ett poäng Mana direkt varje gång spelledaren slår onda ögon. Du kan efter scenen har börjat mycket väl ha fler Mana än när du började, och det blir inga problem eftersom de återställs till startvärdet i nästa scen. Det uppmuntrar ännu mer till att Mana används snarare än tjuvhålls på.
Grundtanken till funderingen är i alla fall: mana är till för att användas.
Problemet är att Mana är begränsat och man återfår dem inte så hejjans fort. Jag gissar att den normala rollpersonen som inte är magiker har två poäng Mana, kanske möjligen tre. Av dessa vill man inte använda den sista, eftersom risken är att man straffar ut sig om man gör det. Så ett eller kanske två är tillgängliga för användning.
Detta är per dag, för man får inte tillbaka dem annat än vid nästa viloperiod (right? jag har inte reglerna med mig just nu).
Konsekvensen blir att eftersom man har så få och återfår dem så sällan så uppmuntras spelarna att tjuvhålla på sina Mana, utifall att de behövs bättre sen. Min erfarenhet stämmer med denna tes: Mana används inte, utom möjligen i slutfajten.
Och jag har en känsla av att det inte var så det var tänkt att användas, utan att man ska vråla "CROM!" lite titt som tätt och inte bara när det "verkligen räknas".
---
Så vad vill jag göra åt det här? Faen vet.
En tanke är att Mana är startvärdet i en scen. Så mycket har du när scenen börjar. Det gör att de mana som du inte använder i scenen är missade möjligheter, så det blir bra mycket högre omsättning i så fall. Det gör att man uppmuntras att använda Mana, snarare än att man som nu uppmuntras att tjuvhålla på dem.
En annan tanke är att införa en återvinningsfunktion: du kan få fler Mana under scenens gång på något sätt. Säg att du får ett poäng Mana direkt varje gång spelledaren slår onda ögon. Du kan efter scenen har börjat mycket väl ha fler Mana än när du började, och det blir inga problem eftersom de återställs till startvärdet i nästa scen. Det uppmuntrar ännu mer till att Mana används snarare än tjuvhålls på.