Nekromanti Managment i Consaber

Eagle

Swordsman
Ledsen om frågan kommer upp igen:

Hur stor andel av Consabers befolkning bor i respektive greveskap. Hur många av dessa kan tänkas bo i greveskapet Farina. Hur räknar jag fram det?

Hur många baroner har en greve under sig och hur många godsherrar har varje baron? Hur står baronerna och godsherrarnas antal i förhållande till greveskapets storlek när det gäller invånarantal? Eller ska man istället se det i förhållande till landstorleken och hur räknar man isåfall då?

Tack på förhand!

ripperdoc

Myrmidon
Consaber har 27 greveskap och 2 miljoner invånare. Så i snitt har varje greveskap ca 75 000 invånare. Detta är dock en mycket grov uppskattning. Befolkningstätheten är mycket lägre i skogiga områden (som ex. Firina), medan den kan antas vara mycket hög i ex. Calana eller nere på Dan breann.

Till vår kampanj uppskattade vi invånarantalet i Nantien till 80000 - 90000 personer. Detta är mer än snittet. Vi räknade utifrån arean på Nantien (genom att räkna ut ytan på kartan), drog bort ytan skog och så höftade vi. Nantien är relativt bördigt och är en stor farled. Att Nantien kan ha mer än snittet grundar vi på att det finns ett antal greveskap som förmodligen har långt under snittet, Firina är bland dem.

Så, utan att ha räknat på arean i Firina skulle jag tippa på 30-40000 personer, eftersom, om jag minns rätt, större delen av grevskapet är skog och berg. Å andra sidan borde grevskapet vara relativt rikt, och därmed kunna föda många godsherrar. Rikedomarna kommer från gruvbrytningen och skogen. Det skall dock betänkas att kungen sannolikt har lagt beslag på de större gruvorna och skogarna för att säkra inkomst och material till flottan.

Det finns 70 baronier på 27 grevskap, så varje greve har väl 2-3 baroner under sig. Det lär dock vara färre för det mesta, eftersom de tätbebyggda områdena i söder lär ha fler baroner. I min kampanj har Firina två baronier. Det finns sedan 600 godsherrar i Consaber, så i snitt 20 gods per greveskap. Återigen lär det finnas fler gods där det finns fler folk eller pengar.

Jag bifogar mitt dokument som lägger till info till Consabermodulen. Kred ska ges till Krille för stora delar av dokumentet, jag har bara skrivit ner det. Andra saker är kvalificerade gissningar.

/RipperDoc

antorax

Swordsman
ripperdoc, när du säger grevskap räknar du in de 2-3 baronier som grevskapet "har"?

märk även att många människor bor i städerna, vilka om jag inte minns fel styrs utav markiser. plus att kungen och hertigarna har egna marker. sedan finns det väl även markägande riddare och annat tjafs. sedan får man också fundera på hur man räknar tokon...

Den dära...

Veteran
Man måste dessutom tänka på att tokonerna upptar 25 % av den sabriska befolkningen. Det finns alltså "endast" 1.5 miljoner sabrier i grevskapen. (Alver och andra folkslag tar inte speciellt mycket plats för att räkna med)

Varje grevskap har alltså vid en uppdaterad uträkning ca. 55000 invånare. Ett grevskap som Firina bör därmed ha omkring 25-30000 invånare.

eller?

ripperdoc

Myrmidon
Jag har ju inte Consaberboken här, och jag minns inte hur jag tänkte när jag räknade ut invånarantalen först, men jag är ganska säker på att jag inte räknade in Tokon. Ska vi räkna in Tokon i Consabers antal? Är de 25% tokonerna boende i Tokon eller i Consaber? Eller både och? Det lär finnas gott om tokoner i hella norra Consaber...

I vilket fall, Tokon lär vara mycket, mycket glesbefolkat jämfört med civiliserade delar av Consaber.

/RipperDoc - därom tvista de lärde

ripperdoc

Myrmidon
Vilka 2-3 baronier är det ett greveskap har? Menar du att det finns en massa baronier utan baroner? Det finns bara 58 röstande baroner i Consaber, right?

/RD - som är villrådig utan sin bok

Den dära...

Veteran
Jag utgick från det som stod i Geografica Mundana. Jag har i varje fall inte hittat några uppdaterade siffro i Consaber.

Vid närmare titt överdrev jag nog en smula.
Av 2.000.000 sabrier är:
45 % Perenner
31 % Conrier
12 % TOKON
2 % Misslor
2 % alver
och 5 % övrigt

...kanske att jag räknade ij armén?

ripperdoc

Myrmidon
Och det kan ju bo 12% tokoner i de sabriska områdena utan att vi lägger till hela Tokon-området, right? Det var iaf så jag räknade..

/RD